Post Danmark har indledt en kampagne med et ærkedansk budskab: Det danske postvæsen er verdens bedste.
Intet illustrerer ens egen kvalitet bedre end andres misundelse, så man fortæller en historie om hvordan 'de andre' sidder 'et sted i Europa' og ærgrer sig.
"We must do something about those stupid Danes" siger en skaldet ældre direktørtype. 'Stupid Danes' kunne godt ligne en oversættelse af 'dumme Dänen', et udtryk som de fleste danskere vist kender uden jeg ved hvor det kommer fra. Sikkert ikke fra Tyskland.
Efter et mislykket forsøg på at være mere effektive end Post Danmark slår direktøren hånden i bordet og udbryder "VERDAMMT".
Se, nu taler han pludselig tysk. Og jeg tror faktisk han skulle forestille en tysker helt fra starten af. Men af en eller anden grund mener man ikke at danskerne ville forstå det, hvis man holdt hele reklamen på tysk. Måske regner man virkelig danskerne for dumme. De, som ikke forstår sproget kan jo læse underteksterne.
Alt i alt en temmelig rodet reklame. Lidt à la Tuborgs dårlige parodi på sønderjysk enfoldighed.
Man kunne faktisk lave interessate og sjovere reklamer på baggrund af kulturelle forskelle. Men Post Danmark gør det ikke særlig godt.
venlig hilsen
Anders Plougsgaard
Post Danmarks reklamekampagne: Verdammt
Post Danmarks reklamekampagne: Verdammt
Zuletzt geändert von Anders_S_P am 15.08.2003, 19:05, insgesamt 1-mal geändert.
Hej Anders,
Sammenlagt synes jeg også at tv-reklamerne fra Post Danmark er pinlige og platte. Både den "verdammt"-reklame og den med speedway-løbet - hvor de tyske sports-kommentatorer er overrasket over det hurtige danske postbud.
Postdanmark baserer sine tv-reklamer på en blanding af korrekt statistik og ukorrekte klichér:
Ifølge de seneste internationale statistikker har Post Danmark de bedste tal for brevkvalitet og udbringning i Europa. Og her spiller reklamerne selvfølgelig også op mod stolte tyske dyder som "Gründlichkeit", "Pünktlichkeit", "Ordnung muss sein" osv. Og det synes jeg er fair nok - at Post Danmark er stolte over, at de har den bedste statistiske udbringning af breve i Europa - selv foran Tyskland.
Men udtrykket "die dumme Dänen" er ren dansk forvrænget opfindelse. Udtrykket er muligvis ret udbredt i den danske befolkning. Jeg har spurgt flere tyske venner og bekendte, og de har aldrig hørt om dette sterotype udtryk i Tyskland. Jeg tror, at udtrykket er et rent dansk forsøg på at opfinde nutidge tyske overlegenheds-holdninger overfor danskerne. Sandheden er nok nærmere den, at de fleste tyskere kender meget lidt til danskerne og Danmark - især i Sydtyskland.
Der er intet galt i, at vi i Danmark kan være stolt over at det danske postvæsen er det mest effektive i Europa - men tv-reklamernes blanding af nationale stolthed med mindreværds-klichér og misundelses-iscensættelse giver mig en dårlig eftersmag.
hilsen
Martin Håstrup
Redaktør Tysk.dk
Sammenlagt synes jeg også at tv-reklamerne fra Post Danmark er pinlige og platte. Både den "verdammt"-reklame og den med speedway-løbet - hvor de tyske sports-kommentatorer er overrasket over det hurtige danske postbud.
Postdanmark baserer sine tv-reklamer på en blanding af korrekt statistik og ukorrekte klichér:
Ifølge de seneste internationale statistikker har Post Danmark de bedste tal for brevkvalitet og udbringning i Europa. Og her spiller reklamerne selvfølgelig også op mod stolte tyske dyder som "Gründlichkeit", "Pünktlichkeit", "Ordnung muss sein" osv. Og det synes jeg er fair nok - at Post Danmark er stolte over, at de har den bedste statistiske udbringning af breve i Europa - selv foran Tyskland.
Men udtrykket "die dumme Dänen" er ren dansk forvrænget opfindelse. Udtrykket er muligvis ret udbredt i den danske befolkning. Jeg har spurgt flere tyske venner og bekendte, og de har aldrig hørt om dette sterotype udtryk i Tyskland. Jeg tror, at udtrykket er et rent dansk forsøg på at opfinde nutidge tyske overlegenheds-holdninger overfor danskerne. Sandheden er nok nærmere den, at de fleste tyskere kender meget lidt til danskerne og Danmark - især i Sydtyskland.
Der er intet galt i, at vi i Danmark kan være stolt over at det danske postvæsen er det mest effektive i Europa - men tv-reklamernes blanding af nationale stolthed med mindreværds-klichér og misundelses-iscensættelse giver mig en dårlig eftersmag.
hilsen
Martin Håstrup
Redaktør Tysk.dk
Zuletzt geändert von Martin H. am 16.08.2003, 22:10, insgesamt 1-mal geändert.
Anders_S_P skrev: <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Helvetica, arial" id=quote>quote:<hr height=1 noshade id=quote>Post Danmark har indledt en kampagne med et ærkedansk budskab: Det danske postvæsen er verdens bedste.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Helvetica, arial" size=2 id=quote>
...Og det er heller ikke for tidligt - forstået på den måde, at Post Danmark kommer til at stå overfor en meget hård konkurrence i årene fremover, hvis/når postudbringningen bliver liberaliseret. Bl. a. har Deutsche Post World Net købt DHL, Danzas og A Post; alle firmaer, der er repræsenteret i Danmark, og som (i Danmark) nu alle er en del af DHL, og som sandsynligvis vil give Post Danmark kamp til stregen mht. postuddeling i fremtiden. Hvad angår pakkeudbringning er Post Danmark allerede presset af det nye DHL og Pakketrans (som i øvrigt ejes af General Electric, og derfor må formodes at have kapitalen i orden).
...Og det er heller ikke for tidligt - forstået på den måde, at Post Danmark kommer til at stå overfor en meget hård konkurrence i årene fremover, hvis/når postudbringningen bliver liberaliseret. Bl. a. har Deutsche Post World Net købt DHL, Danzas og A Post; alle firmaer, der er repræsenteret i Danmark, og som (i Danmark) nu alle er en del af DHL, og som sandsynligvis vil give Post Danmark kamp til stregen mht. postuddeling i fremtiden. Hvad angår pakkeudbringning er Post Danmark allerede presset af det nye DHL og Pakketrans (som i øvrigt ejes af General Electric, og derfor må formodes at have kapitalen i orden).
Zuletzt geändert von andreask am 17.08.2003, 18:34, insgesamt 1-mal geändert.
Jeg har heller ikke hørt om "die dummen Dänen" før, men jeg er jo heller ikke en af "de gamle tysker" fra anden verdenskrig...
men hvis det nu passer, hvad Bitte skriver, så er det jo bare endnu værre at bruge dette udtryk i en reklame.
men hvis det nu passer, hvad Bitte skriver, så er det jo bare endnu værre at bruge dette udtryk i en reklame.
Zuletzt geändert von UlrikeM am 09.09.2003, 21:35, insgesamt 1-mal geändert.
Jeg synes også Post Danmark er for meget og irriterende, især ham fætteren på Kongens Nytorv og det "typisk tyske" udtryk "näh" virker meget bittert og unødvendigt anti-tysk. Men ellers har DSB jo for tiden Harry siddende i Hamborg, som mere ligner Bayern, men ok. det er billederne man har i hovedet...og så kører BG Bank en reklame med et overraskende positivt image for tyskland, hvor BERLIN står for det spontane valg. Det er da meget fint og måske lidt på tide. Berlin er jo faktisk ikke langt fra København og gør jo også sin indflydelse gældende med hensyn til diverse trends.
Christoph
Christoph
Zuletzt geändert von Tiffe am 10.09.2003, 11:24, insgesamt 1-mal geändert.