Det danske retssystem - principielt set

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Det danske retssystem - principielt set

Beitrag von MichaelD »

Forskellige steder i forumet giver danske skribenter udtryk for mere principiel utilfredshed med det danske retssystem. Fra nogle bekendte, der er gift med personer fra den tredje verden, ved jeg, at de er meget utryg over for de store frihedsgrader, som sagsbehandlere i udlændingestyrelsen har. Personlig, som herboende tysker, føler jeg ubehag over for en stribe forhold, der afviger fra Tyskland, og som måske ikke rammer mig personligt, men som skaber distance over for et på mange områder sympatisk land:

1. Det offentlige opererer med store handlingsfriheder til sit personale i forhold, der griber dybt ind i privatpersoners liv og økonomi, se udlændingestyrelsen.
2. Der er ikke noget krav på altid at kunne lægge sag an mod det offentlige, bare man er personlig berørt af afgørelser af eksekutiven.
3. I det omfang, der er en klagemulighed, drejer det sig ikke altid om uafhængige domstole, men i mange tilfælde bare nævne med repræsentanter fra interessegrupper og det offentlige. Flertallet i disse nævne må formodes typisk at være imod skandaler og besvær. Deres afgørelser kan ofte ikke ankes.
4. Der er tilsyneladende ikke mange handlingsmuligheder, hvis myndigheder trækker forespørgelser eller indsigelser i langdrag(?). Tilsynsmyndighedens handlingsmuligheder er defineret af loven, og der kræves ikke en overordnet rimelighed i procedurerne.
5. Det offentlige kan trække penge fra ens lønkonto direkte, hvis man skylder staten penge. Dermed kan det offentlige ensidig begive sig i den bedste position i retsstridigheder.
6. Bliver man mistænkt for at have begået tunge forbrydelser, kan man ikke anke en forkert eller urimelig afgørelse – for de blev behandlet foran landsretten med det samme.
7. Der er ikke nogen forfatningsdomstol, hvor borgeren kan henvende sig, hvis han mener, en given lov eller lovpraksis stritter mod menneskerettighederne eller almindelig rimelighed. Først skal man udtømme det danske retssystem, hvad der kræver rigtig megen tålmodighed – og uagtet om der overhovedet er indbygget kompetencer i de danske retsinstitutioner, der kan løse problemet. Så skal man henvende sig til EU-domstolen, hvad der er yderst besværligt og dyrt.

Hvordan har diskutanterne i forumet det med det danske retssystem? Er det personlige holdninger, eller er der også nogle, der kan referere mere udbredte holdninger? Tager jeg fejl? Og ses der også fordele med de anførte løsninger eller ellers ift. det tyske retssystem?

Bearbeitet von (Redigeret af) - MichaelD am (den) 16.02.2004 11:45:07
Zuletzt geändert von MichaelD am 17.09.2003, 13:45, insgesamt 1-mal geändert.
Grüsse
Michael
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej MichaelD
Es läuft derzeit im Forum.de eine Diskussion: Krankenversicherung bei Rückkehr nach Deutschland - erstellt am 5.2.04. - Jeg læste dit udmærkede indlæg af 17.9.03 (Det danske retssystem, principielt set), som til en vis grad berører emnet, men jeg har ikke tilstrækkeligt indblik i stoffet til at kunne komme med nogle kvalificerede kommentarer. Der er godt nok tale om retssystemet overordnet set, men det kunne også gælde offentlige kontorer og deres medarbejderes ufyldestgørende besvarelser og fortolkninger af love og regler, og der må jeg tage mig til hovedet! Som man ser gang på gang, kommer borgere ofte ”godt op at køre” – Interessante er bl.a. dine punkter:

”1. Det offentlige opererer med store handlingsfriheder til sit personale i forhold, der griber dybt ind i privatpersoners liv og økonomi, se udlændingestyrelsen.
2. Der er ikke nogen krav om altid at kunne lægge sag an mod det offentlige, bare man er personlig berørt af afgørelser af eksekutiven.
3. I det omfang, der er en klagemulighed, drejer det sig ikke altid om uafhængige domstole, men i mange tilfælde bare nævn med repræsentanter fra interessegrupper og det offentlige. Flertallet i disse nævn må typisk formodes at være imod skandaler og besvær. Deres afgørelser kan ofte ikke ankes.
4. Der er tilsyneladende ikke mange handlingsmuligheder, hvis myndigheder trækker forespørgelser eller indsigelser i langdrag(?). Tilsynsmyndighedens handlingsmuligheder er defineret i loven, og der kræves ikke en overordnet rimelighed i procedurerne.

Hvordan har diskutanterne i forumet det med det danske retssystem? Er det personlige holdninger, eller er der også nogle, der kan referere mere udbredte holdninger? Tager jeg fejl? Og ses der også fordele med de anførte løsninger eller ellers ift. det tyske retssystem?”
Dies zur Information
Hej - Berndt
Zuletzt geändert von Berndt am 07.02.2004, 19:22, insgesamt 1-mal geändert.
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Mange tak for henvisningen. Jeg er for øvrigt heller ikke spor ekspert, men bare interesseret. Jeg så det mere som et udspil for at blive klogere i fællesskab.

Tankevækkende også at se alle mine sproglige fejl, hvor jeg læser det med friske øjne nu.
Jeg skal lige rette lidt.
Grüsse
Michael