FILMPREMIERE PÅ »ANONYMA«

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
Hans Christian Davidsen
Mitglied
Beiträge: 19
Registriert: 27.12.2007, 20:23
Wohnort: Flensburg
Kontaktdaten:

FILMPREMIERE PÅ »ANONYMA«

Beitrag von Hans Christian Davidsen »

Den 23. oktober er der premiere på Günther Rohrbachs film »Anonyma« i de tyske biografer. Filmen er bygget på den meget omdiskuterede dagbog af samme navn (er også udkommet på dansk). Bogen beskriver, hvordan kvinder blev voldtaget, ydmyget, tortureret og skudt i de dele af Tyskland, der efter Nazitysklands kapitulation blev besat af Sovjetunionen - i dette tifælde Østberlin.
Du kan læse mere om bogen på min blog:
http://berlinkvinde.blogspot.com/
En anden stor premiere bliver Heinrich Breloers ny filmatisering af Thomas Manns roman »Buddenbrook« i december - filmen har blandt andre Armin Mueller-Stahl, Iris Berben, Jessica Schwarz og August Diehl i rollerne.
Se trailer på:
Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.
Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.
runesfar

Beitrag von runesfar »

Det er i grunden underligt med al den rummel om Anonyma. Da jeg så den, mente jeg at have læst bogen tidligere. Og ganske rigtigt: Den udkom som paperback i DK i starten af 60erne.....
Hans Christian Davidsen
Mitglied
Beiträge: 19
Registriert: 27.12.2007, 20:23
Wohnort: Flensburg
Kontaktdaten:

Hej Runesfar

Beitrag von Hans Christian Davidsen »

ja - på samme måde var det underligt, at der netop skulle en Günter Grass til at skrive »Im Krebsgang«, før det i den helt brede tyske offentlighed - og ikke mindst internationalt - blev legitimt at diskutere de tyske østflygtninges skæbne uden, at ord som Revanchist eller Die ewig Gestrigen fløj gennem luften.
I 1960erne, 1970erne og 1980erne var der dog også meget, der blev tiet ihjel i den vesttyske debat.
Og alligevel knap så underligt med »al den rummel«: Der kommer jo hele tiden nyudgivelser og nye filmatiseringer og dermed nye diskurser. Her er heller ikke meget nyt under solen.