Tysk, hvorfor ikke officelt sprog?

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
m_pedersen
Mitglied
Beiträge: 39
Registriert: 05.06.2010, 09:43

Beitrag von m_pedersen »

Hvad mener du med at du kun er en udlænding?
Jeg mener at jeg ikke er dansk, og spørgsmålet er, hvad danskere tænker om emnet. Mit modersmål er tysk, så hvis det var officielt sprog, havde jeg en dejlig fordel i Danmark. Og alligevel tror jeg, det ville være synd.
jeg kan ikke bare lige pludselig snakke tysk i Danmark når det ikke er officelt sprog
Men hvorfor vil du så snakke tysk? Bruger du det hver anden dag? Jeg forstår ikke helt pointen... Jeg tror ikke at folk ville begynde at snakke tysk hvis det var officielt sprog nu. Du kan ikke skifte folks modersmål med en beslutning. Det ville stadig være et fremmedsprog.

Men så har enhver sin egen mening... Jeg forstår din ide, men jeg tror også at den er ikke helt realistisk.

Det er synd, at vi ikke kan læse flere forskellige meninger her.
Maria
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

Men hvorfor vil du så snakke tysk? Bruger du det hver anden dag? Jeg forstår ikke helt pointen... Jeg tror ikke at folk ville begynde at snakke tysk hvis det var officielt sprog nu. Du kan ikke skifte folks modersmål med en beslutning. Det ville stadig være et fremmedsprog.
Jeg siger heller ikke at folk begynder og snakke det nu, men det vil begynde at udbrede sig jo flere år der går og til sidst bliver er der kun 500.000 mennesker der kan snakke dansk og som jeg siger så vil jeg kun snakke tysk i Danmark hvis det er officelt sprog, så folk ikke tror jeg er en tysker.
Men så har enhver sin egen mening... Jeg forstår din ide, men jeg tror også at den er ikke helt realistisk.
Hvorfor kunne Irland og Schweiz så få det til at lade sig gøre?
spørgsmålet er, hvad danskere tænker om emnet. Mit modersmål er tysk, så hvis det var officielt sprog, havde jeg en dejlig fordel i Danmark. Og alligevel tror jeg, det ville være synd. Det er synd, at vi ikke kan læse flere forskellige meninger her.
Jeg stiller netop det samme spørgsmål, hvor bliver folk af? der er så mange der kigger ind på den her tråd men ingen der gider at skrive deres mening?
Zuletzt geändert von rustynail am 12.06.2010, 16:49, insgesamt 1-mal geändert.
Lippe 1
Mitglied
Beiträge: 1649
Registriert: 06.04.2005, 09:12
Wohnort: Lippe

Beitrag von Lippe 1 »

Hej rustynail !

Jeg forstår dansk - men, da verschlägst einem glatt die Sprache! Übrigens: nach gider brauchst du kein at!

Grüße aus Lippe
Günter
m_pedersen
Mitglied
Beiträge: 39
Registriert: 05.06.2010, 09:43

Beitrag von m_pedersen »

Hvorfor kunne Irland og Schweiz så få det til at lade sig gøre?
Schweiz har faktisk 4 officielle sprog, tysk, fransk, italiensk og rætoromansk ( http://da.wikipedia.org/wiki/Rætoromansk ). Tysk, fransk og italiensk er officielle sprog i statsforvaltningen, i nogle dele af Schweiz også rætoromansk. Det er fordi Schweiz er en føderation og sammensat af 26 kantoner med forskellige kulturelle og sproglige indflydelser (fra Italien, Frankrig eller Tyskland).

Jeg ved ikke meget om Irland, men jeg tror at de her to sætninger fra Wikipedia giver en god nok forklaring:
De anglonormanniske lejetropper kom i 1169 under ledelse af Richard de Clare, 2.jarl af Pembroke, også kendt som Strongbow (= Stærke bue). De markerede begyndelsen på mere end 700 års direkte normannisk/engelsk indblanden i Irland.
I begge tilfælde er landets sprog "vokset sammen" med befolkningen i flere hundrede år.
Maria
udo66

Re: Tysk, hvorfor ikke officelt sprog?

Beitrag von udo66 »

rustynail hat geschrieben:En af de spørgsmål jeg bliver ved med at spørge og undre mig over er, siden vi er så glade for tysk her i Danmark, hvorfor søren kan vi så ikke bare have det som officielt sprog her i Danmark?? altså jeg synes personligt bare det er ret sørgeligt at vi skal rende rundt og kunne 3 forskellige sprog på en gang, det synes jeg bare ikke kan betale sig, derfor gider jeg ikke at lære tysk, men hvis vi kan have det som officelt sprog her i Danmark sammen med dansk ved siden af (til dem der hellere vil snakke det og er vokset op med det), så vil jeg da med fornøjelse lære tysk og snakke det i Danmark med alle danskere, fordi det bare er et meget meget større, meget nemmere, meget mere brugbart, sjovere og udbredt sprog end dansk, så er der der nogle af os der kun kan snakker 2 sprog som er tysk og engelsk, se bare på Østirg f.eks. der kan de kun snakke 2 sprog, de lære først engelsk i 1. klasse i gymnasiet eller se bare på Irland der har de deres eget sprog og engelsk som officelt sprog, det kunne vi satme godt lære noget af!
GUTE IDEE!
Und: Pia kommt dann nach Hamburg in ein Altenheim und wir haben endlich Ruhe in Daenemark vor der daen. Deppenpartei.
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

m_pedersen hat geschrieben:
Hvorfor kunne Irland og Schweiz så få det til at lade sig gøre?
Schweiz har faktisk 4 officielle sprog, tysk, fransk, italiensk og rætoromansk ( http://da.wikipedia.org/wiki/Rætoromansk ). Tysk, fransk og italiensk er officielle sprog i statsforvaltningen, i nogle dele af Schweiz også rætoromansk. Det er fordi Schweiz er en føderation og sammensat af 26 kantoner med forskellige kulturelle og sproglige indflydelser (fra Italien, Frankrig eller Tyskland).

Jeg ved ikke meget om Irland, men jeg tror at de her to sætninger fra Wikipedia giver en god nok forklaring:
De anglonormanniske lejetropper kom i 1169 under ledelse af Richard de Clare, 2.jarl af Pembroke, også kendt som Strongbow (= Stærke bue). De markerede begyndelsen på mere end 700 års direkte normannisk/engelsk indblanden i Irland.
I begge tilfælde er landets sprog "vokset sammen" med befolkningen i flere hundrede år.
Nå men jeg tror altså stadig godt det kan lade sig gøre.

Til jer der snakker tysk, kan i ikke venligst snakke dansk eller engelsk? da jeg ikke kan forstå tysk

To those who speak german can't you please speak danish or english? because i don't understand german
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

Jeg føler stadig ikke at jeg er blevet overbevist om at jeg ikke har ret..
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

Venter stadig på en der kan komme og overbevise mig om at jeg ikke har ret..
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

hvor bliver folk af? der er så mange der kigger ind på den her tråd men ingen der gider at skrive deres mening?
Rabjerg
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 15.06.2010, 14:08
Wohnort: Dresden
Kontaktdaten:

Beitrag von Rabjerg »

Nu har jeg læst dine indlæg, flere gange.
Og jeg har muligtvis stirret mig blind, for det er endnu ikke gået op for mig hvad dit spørgsmål helt konkret er.

Er det fordi du syndes det er hårdt at blive bedt om at lære: Dansk, Tysk og Engelsk? Og derfor tænkte at man ligesågodt kunne sløjfe det mindst brugte af de tre.

Det underholdene her er at du lader til at ville skrotte dansk som sprog, så du uden fordomme (jantelov?) kan tale tysk, og efterfølgende beder du folk om at tale dansk fordi du ikke forstår tysk.

Kom med et enkelt og klart formuleret spørgsmål, og så skal jeg efter bedste evne forsøge at svare, eller modagumentere alt efter hvad du søger af de do.
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

Grunden til at jeg ikke kan snakke tysk er fordi jeg kun er 14 år og (bliver 15 i slutningen af juli), så jeg har ikke helt lært det endnu, men så længe det ikke er officelt sprog er jeg ikke meget for at lære det eller have det som nogen form for 3. sprog.

Jeg kan ikke rigtig se hvad tysk skal gøre godt for som vores 3. sprog, bare fordi tyskerne kommer og besøger vores land, hvorfor, hvis de vil snakke med os hvorfor kan de så ikke bare lœre engelsk hvor svært kan det lige være?, hvis vi har den samme kultur hvorfor kan vi for guds skyld så ikke have det som officelt sprog?
m_pedersen
Mitglied
Beiträge: 39
Registriert: 05.06.2010, 09:43

Beitrag von m_pedersen »

Jeg kan ikke rigtig se hvad tysk skal gøre godt for som vores 3. sprog, bare fordi tyskerne kommer og besøger vores land, hvorfor, hvis de vil snakke med os hvorfor kan de så ikke bare lœre engelsk hvor svært kan det lige være?
Alle elever i Tyskland, Schweiz og Østrig lærer engelsk i skolen. Det er ikke frivilligt. I Danmark lærer du engelsk og tysk eller fransk, og der har vi en anden grund hvorfor det er en lidt mærkelig ide at have tysk som officielt sprog i Danmark... De fleste turister taler nok engelsk. Forresten kan man også lære dansk, hvis man er interesseret i at snakke mere med danskerne. Det gjorde jeg jo også.
Maria
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

m_pedersen hat geschrieben:
Jeg kan ikke rigtig se hvad tysk skal gøre godt for som vores 3. sprog, bare fordi tyskerne kommer og besøger vores land, hvorfor, hvis de vil snakke med os hvorfor kan de så ikke bare lœre engelsk hvor svært kan det lige være?
Alle elever i Tyskland, Schweiz og Østrig lærer engelsk i skolen. Det er ikke frivilligt. I Danmark lærer du engelsk og tysk eller fransk, og der har vi en anden grund hvorfor det er en lidt mærkelig ide at have tysk som officielt sprog i Danmark... De fleste turister taler nok engelsk. Forresten kan man også lære dansk, hvis man er interesseret i at snakke mere med danskerne. Det gjorde jeg jo også.
Så vidt jeg ved lære de først engelsk i 1. klasse i gymnasiet i Østrig, så det er langt fra de fleste der er gode til at snakke engelsk i Østrig, i Danmark kan du ikke gå i gymnasiet hvis du ikke vælger tysk, og hvem vil ikke lige gå i gymnasiet?
m_pedersen
Mitglied
Beiträge: 39
Registriert: 05.06.2010, 09:43

Beitrag von m_pedersen »

i Danmark kan du ikke gå i gymnasiet hvis du ikke vælger tysk
Undskyld, men det er ikke sandt.
Min kæreste har aldrig lært tysk, kun fransk og engelsk, og han gik i gymnasiet.
Maria
Benutzeravatar
Lars J. Helbo
Mitglied
Beiträge: 7370
Registriert: 23.06.2002, 22:08
Wohnort: Sall
Kontaktdaten:

Beitrag von Lars J. Helbo »

Pointen er vistnok, at man skal have to sprog i grundskolen for at kunne gå i gymnasiet; men nogle skoler (især på Sjælland) tilbyder fransk som andet sprog efter engelsk.
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig