Hvorfor 3 sprog for at komme i gymnasiet?

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

Svar mig.
Lizzy
Mitglied
Beiträge: 205
Registriert: 12.12.2007, 12:49
Wohnort: Hanstholm

Beitrag von Lizzy »

men du bor i Danmark!
runesfar

Beitrag von runesfar »

Nu er gymnasiet jo ikke lavet for lille Rustynails skyld; men for at give unge - med evnerne - muligheden for senere at komme på unitet, dth eller hvad det nu blir.

Det er vel de færreste unge, som ved, hvad de vil være - og selv om de ved det, er det jo ikke sikkert, de har evnerne. Så selv om du f.eks. gerne vil læse sammenlignende kirurgi, som 15-årig, kan du jo godt ende på proteinforskningsinstituttet.

I øvrigt bryder jeg mig ikke om din tone.
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

runesfar hat geschrieben:Nu er gymnasiet jo ikke lavet for lille Rustynails skyld; men for at give unge - med evnerne - muligheden for senere at komme på unitet, dth eller hvad det nu blir.

Det er vel de færreste unge, som ved, hvad de vil være - og selv om de ved det, er det jo ikke sikkert, de har evnerne. Så selv om du f.eks. gerne vil læse sammenlignende kirurgi, som 15-årig, kan du jo godt ende på proteinforskningsinstituttet.

I øvrigt bryder jeg mig ikke om din tone.
Min tone? hvad har har jeg sagt?
runesfar

Beitrag von runesfar »

Fordi du lyder som en unge, der aldrig har lært at opføre sig - eller tale - ordentligt. Og i hvert fald ikke har lært at tænke en sag til bunds....endsige følge en tankestreng til dørs.

Du brokker dig over, at man skal lære andet end engelsk. Dyb indånding - hvis du f.eks. skal kigge på økonomi eller politik i Sydamerika - der bor immerhen godt 500 mio mennesker - vil jeg MEGET råde dig til, ikke at basere dine bedømmelser på engelsk-sprogede kilder.

Hvis du nogensinde kommer til at arbejde med et emne, der reguleres af EU, og det er efterhånden meget få, som ikke er det, vil du blive forbløffet over, hvor mange positionspapirer, der kun findes på fransk.

Til slut - og det burde være en selvfølge - det er kun en lille del af litteraturen, som bliver oversat til dansk. Man kan sgutte skrive et ordentligt speciale, baseret på kun et sprog.
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

runesfar hat geschrieben:Fordi du lyder som en unge, der aldrig har lært at opføre sig - eller tale - ordentligt. Og i hvert fald ikke har lært at tænke en sag til bunds....endsige følge en tankestreng til dørs.

Du brokker dig over, at man skal lære andet end engelsk. Dyb indånding - hvis du f.eks. skal kigge på økonomi eller politik i Sydamerika - der bor immerhen godt 500 mio mennesker - vil jeg MEGET råde dig til, ikke at basere dine bedømmelser på engelsk-sprogede kilder.

Hvis du nogensinde kommer til at arbejde med et emne, der reguleres af EU, og det er efterhånden meget få, som ikke er det, vil du blive forbløffet over, hvor mange positionspapirer, der kun findes på fransk.

Til slut - og det burde være en selvfølge - det er kun en lille del af litteraturen, som bliver oversat til dansk. Man kan sgutte skrive et ordentligt speciale, baseret på kun et sprog.
Lol, lyder jeg som en unge?, det er jo bare det der kaldes ''chatsprog'', og du har jo ikke hørt min stemme så du ved ikke hvordan jeg ville snakke i virkeligheden.

Tale ordentligt og opføre sig ordentligt? har man ikke lov til at være frustreret over hvad man skal bruge alle de sprog til?

Kan man ikke bare finde en tolk eller et eller andet for at få de papir oversat til engelsk?, hvad har vi jo tolke til? eller kan de irriterende franskmænd ikke vågne op og holde op med at leve i deres egen verden og lærer at det er engelsk der er det internationale sprog nu til dags?

Sydamerika? hvorfor begynder du at snakke om Sydamerika?
m_pedersen
Mitglied
Beiträge: 39
Registriert: 05.06.2010, 09:43

Beitrag von m_pedersen »

Som jeg skrev i det andre emne... Der er ingen argumenter til dig, fordi du bare ikke gider lære flere sprog. Du har altid et modargument. De giver ingen mening, men du har dem. Det er også derfor du ikke får flere svar.

De fleste medlemmer her er voksne og tænker lidt videre.
Maria
danieldk
Mitglied
Beiträge: 64
Registriert: 27.05.2010, 22:04
Wohnort: Hamburg

Beitrag von danieldk »

Hej
iøvrigt skal man have 2 fremmedsprog for at blive student i tyskland. Flere har 3 sprog. Hvor jeg har min viden fra? Begge mine sønner er tyske studenter. 2007 og 2010. De taler dansk, tysk, engelsk, fransk og spansk. Hvor har du din viden fra ? Du skriver at man i tyskland kun skal have tysk for at blive student, dette er ikke rigtigt.
Hvis at du først har en faglig uddanelse er det muligt at tage exstra uddannelse: fachoberschule. Det kan du med et fremmedsprog. Men kan så ikke læse på universitetet derimod på en fachhochschule
Jeg kan godt forstå, at hvis du ikke er begavet på det sproglige område og er interesseret i at læse noget, hvor du mener at du ikke skal bruge fremmedsprog ,at du så er lidt frustreret. Men der er ingen vej uden om
Hilsen Laila
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

m_pedersen hat geschrieben:Som jeg skrev i det andre emne... Der er ingen argumenter til dig, fordi du bare ikke gider lære flere sprog. Du har altid et modargument. De giver ingen mening, men du har dem. Det er også derfor du ikke får flere svar.

De fleste medlemmer her er voksne og tænker lidt videre.
Jeg har altid et modargument fordi jeg ikke er blevet overbevist om at jeg ikke har ret.

Måske fordi jeg i virkeligheden bare har ret? har jeg ikke?
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

danieldk hat geschrieben:Hej
iøvrigt skal man have 2 fremmedsprog for at blive student i tyskland. Flere har 3 sprog. Hvor jeg har min viden fra? Begge mine sønner er tyske studenter. 2007 og 2010. De taler dansk, tysk, engelsk, fransk og spansk. Hvor har du din viden fra ? Du skriver at man i tyskland kun skal have tysk for at blive student, dette er ikke rigtigt.
Hvis at du først har en faglig uddanelse er det muligt at tage exstra uddannelse: fachoberschule. Det kan du med et fremmedsprog. Men kan så ikke læse på universitetet derimod på en fachhochschule
Jeg kan godt forstå, at hvis du ikke er begavet på det sproglige område og er interesseret i at læse noget, hvor du mener at du ikke skal bruge fremmedsprog ,at du så er lidt frustreret. Men der er ingen vej uden om
Hilsen Laila
Hvornår har jeg snakket om universitetet i Tyskland? jeg snakkede om gymnasiet i Tyskland. Flertallet der kun har været igennem gymnasiet i Tyskland og Østrig kan kun snakke tysk flydende.

Hvis du tager over til Tyskland, så vil du inden længe opdage at det er de færeste der kan snakke engelsk med dig.
danieldk
Mitglied
Beiträge: 64
Registriert: 27.05.2010, 22:04
Wohnort: Hamburg

Beitrag von danieldk »

Hej søde
jeg bor Hamborg og har boet der siden 1987.
Mvh Laila
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

danieldk hat geschrieben:Hej søde
jeg bor Hamborg og har boet der siden 1987.
Mvh Laila
Okay, hvorfor siger du det?
DagmarP.
Mitglied
Beiträge: 144
Registriert: 22.01.2010, 09:05
Wohnort: Lemvig

Beitrag von DagmarP. »

Hej,

jeg gik i et tysk gymnasiet og det er pligt at have mindst 2 sprog for at kunne lave studentereksamen. Engelsk fra starten af og enten latin eller fransk fra 7. klasse og du kan ikke fravælge det! Fra kl. 10 kan man vælge supplerende sprog, f.eks. italiensk eller spansk.

hilsen
Dagmar
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

DagmarP. hat geschrieben:Hej,

jeg gik i et tysk gymnasiet og det er pligt at have mindst 2 sprog for at kunne lave studentereksamen. Engelsk fra starten af og enten latin eller fransk fra 7. klasse og du kan ikke fravælge det! Fra kl. 10 kan man vælge supplerende sprog, f.eks. italiensk eller spansk.

hilsen
Dagmar
Er gymnasiet ikke 4 klasser?
DagmarP.
Mitglied
Beiträge: 144
Registriert: 22.01.2010, 09:05
Wohnort: Lemvig

Beitrag von DagmarP. »

Ikke i tyskland- efter 4. klasse folkeskole(Grundschule) skal man vælge en videregående skole- afhængig fra karakterer i folkeskolen, Hauptschule 5.- 9./10.kl., Realschule 5.-10. kl. eller Gymnasium 5. - 12./13. kl.