Hvorfor 3 sprog for at komme i gymnasiet?

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Hvorfor 3 sprog for at komme i gymnasiet?

Beitrag von rustynail »

Hvorfor skal man have 3 sprog for at komme i gymnasiet her i Danmark? det synes jeg er rimelig latterligt, kig f.eks. på Østrig eller Tyskland der skal de kun have 2 sprog som fag for at komme i gymnasiet.

Så alt i alt, hvorfor skal man have 3 sprog som fag for at komme i gymnasiet her i Danmark?
Lizzy
Mitglied
Beiträge: 205
Registriert: 12.12.2007, 12:49
Wohnort: Hanstholm

Beitrag von Lizzy »

Hej Rustynail,

Det skal man fordi vi bor i et lille land med et lille, men dejligt rigt sprog. Det er vigtigt at kunne klare sig ude i verden. Og det at kunne fremmedsprog er en rigtig dejlig ting. Jeg selv har boet i Tyskland i mange år og kan begge sprog på lige fod. Det er dejligt.
Bortset fra det er det vigtigt med sprog, hvis du vil studere. Det kan man dårligt uden at kunne i hvert fald engelsk og tysk. Helst også fransk.
Desuden hører sprog med til kulturen. Hvis du lærer et land at kende er det godt også at kunne sproget. De to ting hører sammen.
Tysk hører til tysk kultur. Dansk til dansk kultur. Sådan er det.

Lisbeth
runesfar

Beitrag von runesfar »

Fordi gymnasiet skal forberede eleverne på en lang, videregående uddannelse, hvor man får behov for fremmedsprog. Hvis du vil læse f.eks. medicin må du kunne latin og engelsk - og før i tiden også tysk.

Hvis du vil læse filosofi, kommer du ikke uden om fransk. PÅ historie er der brug for engelsk, tysk, fransk og - somme tider - spansk eller italiensk.

etc etc.
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

Lizzy hat geschrieben:Hej Rustynail,

Det skal man fordi vi bor i et lille land med et lille, men dejligt rigt sprog. Det er vigtigt at kunne klare sig ude i verden. Og det at kunne fremmedsprog er en rigtig dejlig ting. Jeg selv har boet i Tyskland i mange år og kan begge sprog på lige fod. Det er dejligt.
Bortset fra det er det vigtigt med sprog, hvis du vil studere. Det kan man dårligt uden at kunne i hvert fald engelsk og tysk. Helst også fransk.
Desuden hører sprog med til kulturen. Hvis du lærer et land at kende er det godt også at kunne sproget. De to ting hører sammen.
Tysk hører til tysk kultur. Dansk til dansk kultur. Sådan er det.

Lisbeth
Men hvorfor skal jeg blive tvunget? vi er jo sådan set bare et lille land på ikke engang 6 mio. indbyggere.

Hvorfor kan engelsk ikke allerede være nok? hvorfor skal jeg have behov for at rende rundt med alle de sprog? og hvorfor skal jeg lære tysk kultur at kende? i Tyskland kender de jo kun deres egen kultur. Det er kun folk der også har været igennem universitetet i Tyskland der kan snakke andre sprog end tysk.

Hvorfor skal vi også lærer tysk eller fransk kultur at kende?

Engelsk er jo LANGT fra et så lille sprog som tysk, hvorfor skal vi lære tysk eller fransk kultur at kende? hvad bliver det næste? at jeg lige pludselig skal tage over til Tyskland eller Frankrig at bo fordi jeg skal lærer de sprog?

Hvad nu hvis der ikke er så mange af os der ikke er SÅ rejse-glade eller slet ikke har nogen planer om at rejse til Tyskland eller Frankrig?

Hvorfor kan engelsk ikke være nok? med engelsk lærer vi MANGE og nok kulturer at kende.
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

runesfar hat geschrieben:Fordi gymnasiet skal forberede eleverne på en lang, videregående uddannelse, hvor man får behov for fremmedsprog. Hvis du vil læse f.eks. medicin må du kunne latin og engelsk - og før i tiden også tysk.

Hvis du vil læse filosofi, kommer du ikke uden om fransk. PÅ historie er der brug for engelsk, tysk, fransk og - somme tider - spansk eller italiensk.

etc etc.
Men hvorfor kan dansk og engelsk for guds skyld ikke være nok? ligesom tysk er nok for tyskere at komme i gymnasiet.
Lizzy
Mitglied
Beiträge: 205
Registriert: 12.12.2007, 12:49
Wohnort: Hanstholm

Beitrag von Lizzy »

Der er jo ingen der siger, at du SKAL gå på gymnasiet. Du kan da også tage en uddannelse inden for et håndværk der interesserer dig. Eller noget andet som ikke kræver gymnasiet.

Lisbeth
Benutzeravatar
Lars J. Helbo
Mitglied
Beiträge: 7370
Registriert: 23.06.2002, 22:08
Wohnort: Sall
Kontaktdaten:

Beitrag von Lars J. Helbo »

rustynail hat geschrieben:Hvorfor kan engelsk ikke allerede være nok? hvorfor skal jeg have behov for at rende rundt med alle de sprog? og hvorfor skal jeg lære tysk kultur at kende? i Tyskland kender de jo kun deres egen kultur. Det er kun folk der også har været igennem universitetet i Tyskland der kan snakke andre sprog end tysk.

Hvorfor skal vi også lærer tysk eller fransk kultur at kende?
Jeg synes, du skal tage det helt roligt. Nu ved jeg naturligvis ikke, hvor gammel du er; men når jeg ser på din argumentationsmetode og tænker på, hvor gamle mine døtre var, da de argumenterede på samme måde, så må der være mindst 10 år til du skal i gymnasiet, så meget kan ændre sig inden da :D
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

Lars J. Helbo hat geschrieben:
rustynail hat geschrieben:Hvorfor kan engelsk ikke allerede være nok? hvorfor skal jeg have behov for at rende rundt med alle de sprog? og hvorfor skal jeg lære tysk kultur at kende? i Tyskland kender de jo kun deres egen kultur. Det er kun folk der også har været igennem universitetet i Tyskland der kan snakke andre sprog end tysk.

Hvorfor skal vi også lærer tysk eller fransk kultur at kende?
Jeg synes, du skal tage det helt roligt. Nu ved jeg naturligvis ikke, hvor gammel du er; men når jeg ser på din argumentationsmetode og tænker på, hvor gamle mine døtre var, da de argumenterede på samme måde, så må der være mindst 10 år til du skal i gymnasiet, så meget kan ændre sig inden da :D
Jeg bliver 15 i næste måned, så NEJ der er ikke 10 år til jeg skal i gymnasiet.
Zuletzt geändert von rustynail am 27.06.2010, 21:46, insgesamt 4-mal geändert.
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

Lizzy hat geschrieben:Der er jo ingen der siger, at du SKAL gå på gymnasiet. Du kan da også tage en uddannelse inden for et håndværk der interesserer dig. Eller noget andet som ikke kræver gymnasiet.

Lisbeth
Ja ja jeg ved godt at jeg ikke SKAL gå i gymnasiet, men jeg undre mig bare stadig over hvorfor der ikke rigtig er nogen der ved hvad jeg skal bruge alle de sprog til hvis jeg vil i gymnasiet.
Lizzy
Mitglied
Beiträge: 205
Registriert: 12.12.2007, 12:49
Wohnort: Hanstholm

Beitrag von Lizzy »

Hvorfor er det så utroligt vigtigt for dig altid at have ret?
Du behøver ikke at spørge om noget, hvis du alligevel tror du har ret i alt.

Lisbeth
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

Lizzy hat geschrieben:Hvorfor er det så utroligt vigtigt for dig altid at have ret?
Du behøver ikke at spørge om noget, hvis du alligevel tror du har ret i alt.

Lisbeth
Det fordi jeg gerne vil blive overbevist om at jeg ikke har ret, og det er der ikke rigtig nogen der har gjort endnu.

Eller sige hvorfor jeg skal have 3 sprog for at komme i gymnasiet? der er altså nogen af os der ikke går i gymnasiet fordi vi kan lide at rejse til Tyskland eller Frankrig.
Zuletzt geändert von rustynail am 27.06.2010, 21:55, insgesamt 1-mal geändert.
Lizzy
Mitglied
Beiträge: 205
Registriert: 12.12.2007, 12:49
Wohnort: Hanstholm

Beitrag von Lizzy »

runesfar har givet dig det svar du vil have.

Lisbeth
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

runesfar hat geschrieben:Fordi gymnasiet skal forberede eleverne på en lang, videregående uddannelse, hvor man får behov for fremmedsprog. Hvis du vil læse f.eks. medicin må du kunne latin og engelsk - og før i tiden også tysk.

Hvis du vil læse filosofi, kommer du ikke uden om fransk. PÅ historie er der brug for engelsk, tysk, fransk og - somme tider - spansk eller italiensk.

etc etc.
Engelsk har jeg ikke sagt jeg ikke vil snakke, er jeg så stadig tvunget til tysk eller fransk?
Lizzy
Mitglied
Beiträge: 205
Registriert: 12.12.2007, 12:49
Wohnort: Hanstholm

Beitrag von Lizzy »

Hvad vil du egentlig høre?????
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

Lizzy hat geschrieben:Hvad vil du egentlig høre?????
Hvad nu hvis man ikke er interesseret i filosofi/historie (bla bla bla) er man så stadig tvunget til tysk eller fransk i gymnasiet? det burde da sagtens lade sig gøre med dansk og engelsk alene.

Ligesom de sagtens kan få det til at lade sig gøre med engelsk alene i gymnasiet i USA så de ikke er tvunget til andre sprog.