Tysk skolestart

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
ninni1

Beitrag von ninni1 »

Hej Evi
Der kan man se hvor individuelt det kan være. Hvis jeg måtte vælge, ville jeg til enhver tid vælge min egen skolegang (efter det "tyske" system med prøver osv) end det jeg har oplevet og hørt af det danske.

Jeg ved også godt, at eksamensangst også findes der, hvor prøver sker jævnligt. Sådan mente jeg det heller ikke. Men min teori er, at hvis man ellers ikke er vant til at blive testet, er det ENDNU mere stressende når man så engang skal til en prøve hvor virkelig meget er afhængigt af resultatet.

<<<
jeg mener personlig, at ingenting er så intetsigende som en test på et stykke papir eller at skulle stå foran hele klassen og løse en opgave. der kan være mange grunde til at eleven ikke kan opgaven. måske har han ikke fortsået opgaven. måske er han ikke helt frisk. for generet for at tale i et større forum. det er kun eksempler. men man ser igennem sådan en test kun: han kan ikke. selv om han måske kan, men ikke i denne situation.
<<
Her er vi faktisk HELT enige. Det er lige derfor, jeg er så meget imod det danske mundtlige testsystem - i kontrast til skriftlige prøver som indeholder FLERE spørgsmål og som giver flere muligheder for at vise hvad man kan og ikke kan.

Jeg afsluttede i mit HH-eksamen Erhvervsret med 11. Jeg fik et spørgsmål om funktionærloven (2 sider i bogen - som man godt måtte have med) og havde samtidigt mulighed for at "brillere" med kendskab til ferieloven og forskellige feriepengesystemer. Det kendte jeg til fra praksis.
Havde jeg fået et spørgsmål om købeloven f.eks., havde jeg måske lige fået 7. Så jeg er meget uenig i den store afhængighed af mundtlig eksamen med kun et spørgsmål, som det dyrkes her i DK.

:-)
ninni1
Zuletzt geändert von ninni1 am 23.10.2004, 13:30, insgesamt 1-mal geändert.
bodillie

Beitrag von bodillie »

Hej Evi og Ninni

Til en start vil jeg slaa fast, at JEG personligt er imod enhver form for pröver i folkeskolen; det väre sig de smaa "listige" som läreren udtänker sig for at faa de dovne til at oppe sig eller de svage til at dukke sig, de saakaldte terminspröver, som mange skoler ogsaa praktiserer, NETOP for at vänne eleverne til at gaa til den afsluttende pröve efter 9. klasse.
En lärer, som virkeligt gaar op i sit arbejde og som interesserer sig for sine elever, gör ogsaa en insats for at läre eleverne at kende. Dette kan naturligvis väre svärt, ja närmest umuligt, naar det sidder op til 40 elever i en klasse. det lader sig nemmere praktisere, naar man som lärer kun har 20 elever klart!!
Selvfölgelig er det NENNERE for den enkelte lärer at smäkke et par tests paa bordene, end at skulle sidde eftermiddag efter eftermiddag med eleverne og snakke om, hvem de er, hvilke maal de har og hvilke svagheder/stärker de selv föler de har. Klart
pröverne gaar hurtigere - for läreren. Men hvor ER de dog nedbrydende for motivationen.
For et aars tid siden var der en artikel i vores daglige avis, omhandlende de stakkels elever i GRUNDSKOLEN - altsaa börn paa höjst 10-11 aar - som gik rundt med konstant mavepine, eller som saagar maatte til psykolog, fordi de ikke kunne klare det tryk, der blev lagt paa dem lige för det blev bekendtgjort, om de kunneskulle paa den ene eller den anden skole........vi taler her om BÖRN!!!
Nej, for mig som humanistisk tänkende väsen, er der ikke noget mere demotiverende end pröver og karakterer og den her praktiserede deling af eleverne efter 4. klasse...........
Men men men....jeg kan desvärre ikke ändre det tyske skolesystem, jeg kan kiun med vemod tänke paa, hvad mine piger gaar glip af ved ikke at faa lov at opleve det danske skolesystem...............

Saa saadan er det

mangen hilsen

Bodil
Zuletzt geändert von bodillie am 25.10.2004, 14:06, insgesamt 1-mal geändert.
id-dk

Beitrag von id-dk »

Da jeg for mange år siden kom til Bonn havde jeg en datter der skulle i 9. en søn der skulle i 7 og en søn der skulle i børnehave. Jeg havde selv undervist i folkeskolen i en del år, og været i skolenævn og skolekommission (som det hed dengang) i en anden kommune end der hvor jeg underviste.
Da min yngste søn startede i 1. klasse, opdagede jeg først efter lang tid, at han havde flere test bag sig, da jeg blev kaldt til lærerinden for at få besked på at han ikke lavede sine lektier, han havde haft lektier fra 1. skoledag, og det kendte jeg jo ikke fra DK. Angående prøver var der den gang en lov der sagde, lige så mange prøver pr. termin (termin var ½ skoleår) som der er timer i ugen. Altså 8 tysktimer giver 8 test i tysk og 2 religionstimer giver 2 test i religion o.s.v., og det helt fra skolestart, om loven er ændret i NRW siden den tid, ved jeg ikke, måske forældrene har forandret sig, for dengang var forældrene meget opmærksomme på, at antallet af test nu også var der.
Zuletzt geändert von id-dk am 25.10.2004, 14:21, insgesamt 1-mal geändert.
bodillie

Beitrag von bodillie »

Hej id-dk

uhhhh, om der er en lov, der foreskriver, at eleverne skal have saa og saa mange test om aaret ved jeg ikke. Det vil jeg finde ud af!!
Egentligt var det da lidt sent, I fik at vide, at jeres sön ikke lavede sine lektier, mener du ikke?
Jeg kender det nu ogsaa kun saadan fra DK
, at eleverne faar lektier for fra förste skoledag, saa for mig var det ikk enogen overraskelse. Naa, men saadan er skolerne jo saa forskellige.
Hvordan oplevede dine store börn skoleskiftet
??

Hilsner,
Bodil
Zuletzt geändert von bodillie am 28.10.2004, 06:24, insgesamt 1-mal geändert.
id-dk

Beitrag von id-dk »

Der var nogle år, hvor man i DK overhovedet ikke gav børn lektier for i de første 5 år, derfor tænker man ikke i de baner, at de den første dag skal skrive en række streger i et hefte. Den yngste gik 8 år i tysk skole, han havde ikke een eneste dansktime, men lærte sig selv at læse ved hjælp af danske Anders and blade, og da han kom hjem i 9 klasse fik han 13 i diktat til afgangsprøven. Vores datter kom i 9, og havde haft 2 års tysk i DK. Man havde i Bonn en tysk gymnasieskole, den optog op til 25% udenlandske børn, og der fik vores datter ud over de alm. timer nogle timer om ugen tysk for udlændinge, vores anden søn kom i samme skole i en special klasse “tysk for udlændinge”, dér kunne man gå i max 1 år, og hvis man så ikke havde lært så meget tysk, som man lærer et fremmedsprog på 2 års alm. klasseundervisning måtte man gå i et andet system (real eller alm. skole) De 2 store fik begge en pæn studentereksamen, og den kunne overføres og bruges i DK. Den der havde de største problemer, det var mig, børnene klarede det godt.
Zuletzt geändert von id-dk am 29.10.2004, 00:02, insgesamt 1-mal geändert.
Grojanne

Beitrag von Grojanne »

hej,

Jeg synes hele temaet er voldsomt spændene at læse. Jeg er ny i Tyskland og ganske overrasket over skolesystemet og i udgangspunktet negativ. Det skal siges jeg ikke kender det noget særlig og ville derfor blive glad hvis nogen havde lyst at beskrive en normal skoleuge for en 1-4 klasse-elev for mig?

Er der rum for kreativitet i den tyske grundskole?

Grojanne
id-dk

Beitrag von id-dk »

Hej Grojanne
Hvis du er ny i Berlin, så ved du måske endnu ikke, at skolesystemerne er forskellige alt efter hvilket Bundesland man bor i, hvert Bundesland har deres egen regering og deres eget skolesystem, i nogle af landene er der 4 årig grundskole og i andre 6 eller 7 år, inden man fordeles på andre skolesystemer, andre igen har 10 års fællesskole med deling i visse fag, men eet er nok fælles eksamener og karakterer.
v.h.
Inger