Dansk æblekage

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
Gitta

Dansk æblekage

Beitrag von Gitta »

Hej allesammen,
vi spiser meget gjerne dansk æblekage og jeg har en gammel familie-opskrift fra min mormor. Men den opsskrift bringer meget travlt og jeg vil også gjerne prøve engang en anden.
Hvem har en æblekage-opskrift og vil sætte den i det tyske forum under

www.dk-forum.de/forum/link.asp?topic_id=2487

Og den her er min familieopskrift:
DANSK ÆBLEKAGE
Ingredienser:
200 g tvebakker
250 g sukker
100 g skrællet og pænt hakket mandler
150 g smør
100 g pænt hakket haselnødder

2 kg æbler
¼ l piskefløde
sukker efter behag
ca. 1 teske vanillesukker
sitronsaft efter behag

små makroner

Tilberedning:
Tvebakkerne knuses mellem to lag pergamentpapir med en køkkenrulle til tvebakmel og så sigtes. Tvebakkerne, mandler og haselnødder sammenblandes i en skål. Så stilles den i den varme bageovnen.

Smøret og sukkern koges tilsammen i en stor pande under af og til omrørelse så længe til massen blir til karamel og er lysbrun.. Lidt efter lidt blandes de varme raspmassen imellem og røres videre indtil hele massen er lysbrun. Tar Panden af kogepladen og rør videre indtil massen er lidt kølt af. Så stilles den koldt.

De skrællete æbler koges med kun en lidt eller helt uden vand med små varme, indtil de er bløde. Derefter lade den gå gennem sigte, så at du har en relativ fast æblemos. Sødes efter behag og eventuel smages til med en lidt sitronsaft. Så skal æblemosen stilles til afkøling.

Raspen og æblemosen skal fyldes lag for lag i en stor glasskål. Som nederst og som øverst lag fyldes altid rasp i. (En ske er hjælpsom ved glatning af lagerne) Glasskålen skal stilles koldt ½ dag.

Fløden piskes tilsammen med en vanillesukker, indtilden den er fast. Så fyldes den som øverst lag på raspen og glatte den ud.
Æblekagen smykkes nu med makroner og stilles koldt indtil fortæring.

Kære hilsen og vel bekomme ønsker
Gitta

<font color=red>Link geändert. Maybritt/Moderator</font id=red>


Bearbeitet von (Redigeret af) - maybritt am (den) 05.09.2004 12:46:18
Zuletzt geändert von Gitta am 05.09.2004, 00:19, insgesamt 1-mal geändert.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Den opskrift jeg kender er den der står her
(Karolines Køkken)
http://www.karoline.dk/opskrifter/opskrift.asp?kkid=989
den er forøvrigt også lækker!

Maybritt
<font color=red>moderator</font id=red>
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."