SKAT, at bo i D og arbejde i DK

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
Waldorf
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 11.02.2011, 18:00

SKAT, at bo i D og arbejde i DK

Beitrag von Waldorf »

Hej,

Jeg har boet i Tyskland i snart 7 år, og de sidste 5 arbejdet i Danmark (men hele perioden har jeg haft indkomst i DK).

Jeg har hidtil ladet mig være begrænset skattepligtig, men pr 1-1-2011 mistede jeg så retten til at få overført min hustrus ubenyttede personfradrag.

Jeg kan få det tilbage ved at tilmelde mig grænsegængerreglerne ved SKAT i DK, men kan ikke overskue konsekvenserne. Og kan ikke rigtig fatte hvad de skriver på skat.dk .

Er der nogen her, der vil være villige til at forklare det, og evt. svare på spørgsmål, enten her i forummet eller via email?

mvh
Waldorf (livet har lært mig ikke at anvende mit navn på internettet).
hjem
Mitglied
Beiträge: 118
Registriert: 04.06.2008, 20:57
Wohnort: Schleswig-Holstein/Herning

Beitrag von hjem »

Hej,
skattefradrag til din hustrus får du kun, når du har 75% af din årsindkomster
i DK.
Waldorf
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 11.02.2011, 18:00

Beitrag von Waldorf »

hjem hat geschrieben:Hej,
skattefradrag til din hustrus får du kun, når du har 75% af din årsindkomster
i DK.
Det har jeg også, da hele min løn stammer fra DK. Det eneste jeg har her er lidt renteindtægter.
hjem
Mitglied
Beiträge: 118
Registriert: 04.06.2008, 20:57
Wohnort: Schleswig-Holstein/Herning

Beitrag von hjem »

Hej igen,
Grenzpendlerbesteuerung: Wie schon im Juni 2010 mitgeteilt, entfällt für die meisten Grenzpendler der Ehegattenfreibetrag ab 1/1 2011. Falls die Voraussetzungen für den Freibetrag doch erfüllt sind (Ehefrau ohne Einkünfte), kann dieser in der Vorausberechnung für 2011 (forskudsopgørelse) berücksichtigt werden. Für diesen Fall muss man sich jedoch direkt an SKAT wenden. Eine elektronische Änderung kann nicht vorgenommen weren. (November 2010). http://www.poerksen-consulting.dk/default.asp
Waldorf
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 11.02.2011, 18:00

Beitrag von Waldorf »

Hej

Tak for linket, der er noget at studere.