Tysk parabol-antenne i Danmark?

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
roskilde

Tysk parabol-antenne i Danmark?

Beitrag von roskilde »

Kan man brug en tysk parabol-antenne i Danmark til at modtage primært tyske TV kanaler?
Hvem har erfaringer med det?

Hilsen,
Matthias
Zuletzt geändert von roskilde am 23.08.2002, 10:05, insgesamt 1-mal geändert.
Jane

Beitrag von Jane »

Det kan man sagtens. Vi modtager ca. 30 tyske kanaler uden problemer.
Zuletzt geändert von Jane am 25.08.2002, 17:33, insgesamt 1-mal geändert.
silodansker

Beitrag von silodansker »

Jeg har i mere end 10 år modtaget ASTRA satelliten med ca. 30 TV-stationer og ca. 90 radiostationer (digitalt), heraf de fleste tyske. Modtageren har været stillet op fortrinsvis på Sjælland. Danske radioforretninger fører mest modtagere til andre satelliter(f.eks. THOR II), som sender på andre frekvenser. Det nemmeste er at tage en modtager med, næste gang, du er i Tyskland. de koster jo næsten ingenting, jeg tror ca. 50 EUR kr for en analogmodtager og 200 EUR for en digital (som i øvrigt anbefales VARMT)
Hils
Silodansker
Zuletzt geändert von silodansker am 12.10.2002, 11:41, insgesamt 1-mal geändert.
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Jeg har også brug for et digitalt anlæg til modtagelse af Astra (i København). Er der nogen, der ved, hvilken størrelse parabolen skal have?

Ifølge Astras hjemmeside er 50-60 cm nok.
Men jeg snakkede med en tysk sælger, der anbefalte 100 cm(!) som minimum, fordi de havde kunder fra Danmark med dårlige erfaringer med 80. Kan det passe?
Zuletzt geändert von MichaelD am 25.02.2003, 17:23, insgesamt 1-mal geändert.
Grüsse
Michael
Henning

Beitrag von Henning »

Jeg tror, jeg har en 80cm parabol og modtager programmerne uden problemer (selv om der står et stort træ i vejen) Især efter jeg er gået over til en digital receiver fejler kvaliteten intet.
Hilsen
Henning
Zuletzt geändert von Henning am 25.02.2003, 17:30, insgesamt 1-mal geändert.
GSV Burgenland

Beitrag von GSV Burgenland »

Ja, det stemmer. Jeg modtager dansk tv her i Östrig uden problem og de er lidt svagere end de tyske...
Zuletzt geändert von GSV Burgenland am 06.03.2003, 14:49, insgesamt 1-mal geändert.
Stanley Gade

Beitrag von Stanley Gade »

Min gamle moder har indtil for nyligt haft i en lang årrække haft en 60cm parabol modtagende Astra 1a&b (& c?)

Hun havde adgang til 25-30 tyske 5-20 krypterede englekse tv-kanaler samt en del radiostationer.

Hun har dog nu købt et eller andet digital monstrum med motor og flere LNB'er. Dermed kan hun vist modtage >50 tyske tv-kanaler (i alt 350-400) tv-kanaler.

Så hvis du kan "nøjes" med 25-30 tyske kanaler, så køb en gammel 60cm parabol via den blaa avis eller lignende. Ellers pung ud med 5-6000,- og få samtidig chancen for at se for eksempel bulgarsk og irakisk tv

M.v.h.

Stanley Gade
Zuletzt geändert von Stanley Gade am 09.03.2003, 20:29, insgesamt 1-mal geändert.
id-dk

Beitrag von id-dk »

Det er lige meget om man køber parabol og reciver i Tyskland eller Danmark, men danske forretningsfolk ved ikke nok om det. Man kan bruge en af de billige analoge recivere men man skal huske, at mange af de tyske sendere fra i år begynder kun at sende degitalt. Hvis man har en 60 cm tallerken og en degitalreciver kan man gratis (uden kort) nedtage ca 50 tysksprogede programmer, 4-5 engelske nyhedsprogrammer foruden enkelte andre som fransk, spansk, hollandsk, polsk, belgisk m,m.
Med analog reciver er der i øjeblikket ca. 30, men de forsvinder langsomt. Vi har selv lige skiftet fra analog til digital.
Zuletzt geändert von id-dk am 09.03.2003, 21:13, insgesamt 1-mal geändert.
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

@id-dk
Den udvikling og det programspektrum, du beskriver, er præcis min overvejelse.
Men jeg undrer mig over, at du mener, det er lige meget, om man køber i D eller DK, hvis man ser bort fra rådgivningen. For i D koster fornuftige digitale apparater ca. 1200 kr. (FTA), i DK ifølge mit research det dobbelte (fordi jeg jo ikke køber et abonnement samtidig).
Men hvis nogen kender til lave priser i DK, vil jeg gerne høre om det.

Hilsen
Michael
Zuletzt geändert von MichaelD am 10.03.2003, 10:48, insgesamt 1-mal geändert.
Grüsse
Michael
id-dk

Beitrag von id-dk »

Når jeg skriver, at det er lige meget om man køber en reciver i Tyskland eller Danmark, så er det fordi jeg har været ude for danske forhandlere der siger, at man ikke kan se Astra på en dansk købt reciver, de går kun på de nordiske satelitter. Det er heller ikke alle, der har mulighed for at tage til Tyskland for at handle.
Men der findes jo bl.a. http://www.shopman.dk/
Det andet spørgsmål i debatten var størrelsen på tallerkenen, og der har vi både hjemme og i sommerhus kun 60 cm, og det er meget fint.
Zuletzt geändert von id-dk am 10.03.2003, 12:09, insgesamt 1-mal geändert.
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Der er også det med det nye terrestiske digitale fjernsyn. Er der en her, der ved, om man med samme digital receiver også kan modtage terrestiske digitale programmer (ved siden af Astra-stoffet)? Man skal formentlig have to separate digitale indgang i receiveren? Har man brug for en indstikmulighed for decorderingsmoduler i den forbindelse, eller må man gå ud fra, de væsentlige danske programmer udsendes ucoderet?
Zuletzt geändert von MichaelD am 14.03.2003, 09:52, insgesamt 1-mal geändert.
Grüsse
Michael
Frej

Beitrag von Frej »

Det terrestiske system rækker ikke langt og vil kun kunne modtages i grænselandet.

En analog satmodtager vil forholdsvis nemt kunne fås gratis, da mange går over til digitale modtagere. Måske er der nogle analoge, som Viasat og tilsvarende har leveret, som ikke kan modtage Astra, eller kan de alle gøre det. En parabol på 85 cm er et fornuftigt valg, både til analog og digital modtagelse (undertiden kan det knibe med 60 cm, men i nødstilfælde går det dog). Med en analog modtager fås, som tidlige nævnt, ca. 30 tv-stationer (ARD, ZDF, 3-SAT, HR, ORB, Bayern, MDR, N 3, ARTE m.v., samt de reklamefinancierede RTL, PRO 7, SAT 1 og flere til). Køb f.eks. Hör zu i en ordentlig kiosk (17 kr). Her er ugeprogrammet fremragende vist. Radioprogrammer er der ikke så mange af på en analog modtager, mest pop og nyheder.

Med en digital modtager (free to air) kan man modtage ca 700 tv programmer (regn dog kun med at en 40-50 kan bruges, der er nemlig også 'kiosk' og datatransmission) og ca 600 radioprogrammer, hvoraf en halv snes sender klassisk musik (de bedste her er HR-klassik og Bayern 4). Radioprogrammerne kan dog også modtages i vid udstrækning med en såkaldt ADR-modtager (=AstraDigitalReceiver). En god digitalmodtager er f.eks. Nokia 9802 (gå ind på deres hjemmeside).

På www.astra.de finder man det samlede senderskema for såvel analoge, som digitale programudbydere.

Da jeg kun kender nettopriserne, vil jeg ikke udtale mig om, hvor stor en investering, der skal til. Dog skal der tillige anvendes et CA-modul, hvis man samtidig vil se kodede udsendelser, f.eks. fra Danmark, hvilket nemt er muligt med den samme modtager. Men køber man i Tyskland, må modtageren helst ikke gå i stykker. Flere modeller har små ændringer i den danske udgave. Og så er der også problemet med garantien,

Håber dette ' korte' indlæg kan hjælpe lidt.

Frej
Zuletzt geändert von Frej am 27.03.2003, 03:33, insgesamt 1-mal geändert.
GreGie

Beitrag von GreGie »

Vi har fået en digitalt receiver samt en parabol der "skæler" (schielt) - den kan se begge Astra og Thor, med hjælp af to modtager monteret på sammen parabol. Fordel er at man få en hele masse free-to-air programmer fra Tyskland (samt nogle flere fra Baskerlandet, Holland, Ægypten, Rusland, plus MTV, CNN, SkyNews, Eurosport, og masse andre) plus DR1 og DR2 samt flere danske via satellit. Det er så den bedste af alle verdener. Og hvis man behøver det, kan man alligevel køb sig til en Family-pakke af CanalDigital. Det virker fint her i Roskildeområdet.
Zuletzt geändert von GreGie am 27.03.2003, 10:33, insgesamt 1-mal geändert.
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Jeg har selv lavet yderligere research. Kombinerede receiver til satellit- og terrestiske programmer findes tilsyneladende ikke, og jeg har fået flere besked om, at markedet vurderes som værende for lille (p.t.). Det giver altså ikke mening p.t. at satse på en forkromet løsning for at være fremtidssikker.

@GreGrie
Forstår jeg rigtigt, at DR1, DR2 og få andre digitale programmer kan modtages fra Thor uden decodering, bare man lader parabolen skæle? Hvor stor er din parabol?
Zuletzt geändert von MichaelD am 27.03.2003, 11:33, insgesamt 1-mal geändert.
Grüsse
Michael
GreGie

Beitrag von GreGie »

Jeg ved ikke hvor stor parabolen er - det er heller ikke min egen, men min udlejers. Og man skal få sig et dekoderkort fra DR til at se DR1 og 2, men den er til gengæld gratis (hvis man altså betaler licens...). På Thor er der ellers også TVDanmark1 og 2, TV2 Zulu (men ikke selve TV2, det findes kun terrestrisk) m.fl. TVDanmark tror jeg man kan købe sig til uden om Canal Digital, det samme gælder for Zulu.
Zuletzt geändert von GreGie am 27.03.2003, 11:38, insgesamt 1-mal geändert.