NATFILMFESTIVALEN: Heimat-film fra 1950'erne (1.- 10. april)
Verfasst: 26.03.2005, 18:14
På redaktionen har vi få et følgende mail:
I den forrige NatFilm-mail gjaldt det Heimat 3, tredje og sidste del af Edgar Reitz' storslåede trilogi. Samtidig med at foråret og nedtællingen til festivalen skrider frem, har vi imidlertid kastet et blik tilbage på de
gode, gamle Heimat-film fra 1950erne.
Disse første skud på Heimat-stammen er hjemstavnsfilm par excellence. Jovist havde vi herhjemme Morten Korch, men intet overgår Heimat-filmene, og endnu i dag taler man om, at det er den mest originale
filmgenre, som tysk film nogensinde har fostret.
Genren besynger hjemstavnen, naturromantikken og de klassiske dyder - et projekt, der i efterkrigstidens Tyskland, hvor alt stod i genopbyggelsens og restitueringens tegn, skulle vise vejen tilbage til rødderne og
den rene, ufordærvede idyl - langt væk fra krigens spor af sønderbombede byer.
Men udover at være vidnesbyrd om deres samtids zeitgeist er Heimat-filmene ganske enkelt virkeligt gode film, der i dén grad har gjort sig fortjent til deres enorme popularitet - grib chancen og nyd bl.a. den
fantastiske 'Schwarzwaldmädel' (1950), efterkrigstidens første farvefilm, eller 'Der Meineidbauer' (1956), som pressen beskrev som 'Bedre end Morten Korch'.
Læs mere om alle Heimat-filmene og deres visningstider her:
http://www.natfilm.dk/n/fr.lasso?s=2005003&aa=384
Bedste hilsner og på gensyn i biografen!
Kristina Rohde og Katrine Sommer Boysen
I den forrige NatFilm-mail gjaldt det Heimat 3, tredje og sidste del af Edgar Reitz' storslåede trilogi. Samtidig med at foråret og nedtællingen til festivalen skrider frem, har vi imidlertid kastet et blik tilbage på de
gode, gamle Heimat-film fra 1950erne.
Disse første skud på Heimat-stammen er hjemstavnsfilm par excellence. Jovist havde vi herhjemme Morten Korch, men intet overgår Heimat-filmene, og endnu i dag taler man om, at det er den mest originale
filmgenre, som tysk film nogensinde har fostret.
Genren besynger hjemstavnen, naturromantikken og de klassiske dyder - et projekt, der i efterkrigstidens Tyskland, hvor alt stod i genopbyggelsens og restitueringens tegn, skulle vise vejen tilbage til rødderne og
den rene, ufordærvede idyl - langt væk fra krigens spor af sønderbombede byer.
Men udover at være vidnesbyrd om deres samtids zeitgeist er Heimat-filmene ganske enkelt virkeligt gode film, der i dén grad har gjort sig fortjent til deres enorme popularitet - grib chancen og nyd bl.a. den
fantastiske 'Schwarzwaldmädel' (1950), efterkrigstidens første farvefilm, eller 'Der Meineidbauer' (1956), som pressen beskrev som 'Bedre end Morten Korch'.
Læs mere om alle Heimat-filmene og deres visningstider her:
http://www.natfilm.dk/n/fr.lasso?s=2005003&aa=384
Bedste hilsner og på gensyn i biografen!
Kristina Rohde og Katrine Sommer Boysen