Der Untergang sætter dansk rekord

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
Martin H.

Der Untergang sætter dansk rekord

Beitrag von Martin H. »

Der Untergang" sætter dansk rekord

Den tyske film 'Der Untergang' er blevet en kæmpe publikumssucces i Danmark. Mere end 220.000 solgte billetter er det blevet til.

[url=http://www.dr.dk/kultur/indexfilm.asp?articleID=40321&articleTypeID=4&SubjectID=98&site=film&action=artikel]Læs mere - klik her[/url]
Musel

Beitrag von Musel »

Hej,
jeg har set filmen. Det var mærkeligt at se filmen som tysker med dansk undertext og den emne..
Jeg synes ikke at filmen var god. Selvfølgelig kunne man se noget som ikke findes .. de sidste dage af Hitler.. men.. der var ikke noget meddelse synes jeg.. og sådan en film skulle have en. Ok.. de sidste ord fra hans sekretær.. men resten af filmen ... var ikke særlig god.
OLI
Susan

Beitrag von Susan »

Den rigtige Traudl Junge (Hitlers sekretær) både indleder og afslutter "Der Untergang". Hendes rolle ses også flere gange i baggrunden og er med til at give filmen en vis autoritet, idet at scenerne altså bygger på hendes øjenvidneberetning. Interesserede bør se filmen "Hitlers Sekretær", hvor hun lader sig interviewe og resultatet er en spændende og medrivende dokumentarfilm om en smuk og reflekterende kvinde.
Jeg synes, at filmen havde et meget vigtigt budskab. Alle aktører i en krig: (sindsyge) diktatorer, medløbere, soldater etc. er alle mennesker uanset hvor umenneskelige deres handlinger er.
I mange år var der kun en skurk i 2. verdenskrig og det var tyskerne og jeg mener heller ikke, at filmen fratager Tyskland for et ansvar, men samtidig med menneskeliggør den også krigens "monstre". Det er ikke fordi, at vi skal "elske" dem eller få medlidenhed med disse, men jeg synes, at vi bliver mindet om, at også nutidens "monstre" er mennesker og at ALLE samfund skal have en stor portion selv-justits for ikke at risikere at køre af sporet. Menneskeliggørelsen skal altså ikke fritage nogen for noget ansvar, men sætte tingene i perspektiv også i forhold til Irak-krigen og f.eks. vores eget (danske) samfund.
Jeg synes desuden, at "Der Untergang" var flot filmet, ærlig og autentisk uden at svælge i blodigheder. Selvfølgelig vil noget så tragisk som krig altid blive fremstillet anderledes/forvrænget i en film og tidsafstanden gør jo også sit til at gøre "billedet" mere sløret. Jeg er også udmærket klar over, at ikke alle detaljer er korrekte, men det er så tilgengæld at spændende film - også selvom man kender slutningen på forhånd.

Se den i biografen -
Susan
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Susan og alle!
Du har sagt det meget bedre end jeg kan (endda paa dansk):
Filmen er jo slet ikke ment som et svar paa nygerrige spörgsmaal: Hvad og hvordan foregik der i bunkeren i de sidste dage, men den vil vise at alle akteure i dette store urtefärdige drama har väret mennesker.
Skuespilleren Bruno Ganz har selv sagt at han ville vise Hitler som et menneske.
Og tvärtimod gör det filmen (eller Hitler) jo ikke hyggeligere, nej, det viser jo at han netop IKKE var et monster, et uhyre fra anden verdensrum, noget helt urealistisk, men et menneske med fölelser, angst, svaghed, maaske ogsaa talenter, som kunne göre alt dette til andre mennesker.
Lige präcis denne kendsgerning gör phänomenet jo saa uhyggeligt.
Det er nemlig nemt at grue ved Akte X-filmerne for alle de slimede monstere, som kommer fra en anden verden, som hörer ikke til os - men hvor meget grusommere, hvor meget frygteligere og vanskelige at forestille sig er det at tänke paa Hitler og hans SS-mänd og SS-kvinder, som gik hjem efter deres blodige arbejde til deres familier og börn?

Ligesom ägteparret Goebbels jo dräber sine börn af kärlighed, fordi de ikke kan se et liv efter krigen, efter Hitler, efter nationalsozialismen. Det er dödstragisk, men uhyggeligt menneskeligt - at ville spare sine börn en verden som de (forälrene) kun forestiller sig i haabloshed, uden mening, uden fremtid.

Filmen kan (vil?) vise hvor vidt mennesker kan fare vildt, hvor grusomt mennesket er naar det kender kun et maal, men ogsaa hvor mange sider et menneske bärer inde i sig selv.

Dem der forventer en realistisk skildring af Hitlers sidste dage burde anbefales André Hellers udmärkede dokumentarfilm med Traudl Junge, som Susan jo ogsaa naevnte. Eller läs hendes bog!
Eller kig ind i de mange dokumenter der vises frem i tysk TV lige nu, hvor i gaar i Spiegel-TV ogsaa kom en dokumentation om Hitlers nedgang og sidste dage i bunkeren - men ogsaa om verdenen ovenfor / udenfor bunkeren. Eller en familie-briographie om "De Hitlers", som undersöger hvordan barnet Adolf Hitler kunne blive til det monster, som gjorde hele verdenen til ofre, ikke mindst, men ogsaa glemt ogsaa hans eget folk.
(RTL for. ex. udsender flere dokumentationer i samarbejde med Joachim Fest, en af de store Hitler-forskere i efterkrigens tiderne.)

Det er spändende historie-undervisning, og jo mere vi ved og forstaar om sammenhänge, desto bedre kan vi väre vagtsomme og kritiske og ansvarsbevidste overfor nye farlige strömninger!

Hilsen - Ursel, DK