Den tyske befolkning skrumper (udvandring!)

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
henningnielsen

Den tyske befolkning skrumper (udvandring!)

Beitrag von henningnielsen »

Hej!

I dag var følgende interessante melding at hører i dansk radio (Danmarks Radio P1):

Tysk udvandring sætter rekord
27. dec. 2005 04.09 Udland Opdat.: 27. dec. 2005 06.52

Høj arbejdsløshed fik sidste år et rekordstort antal tyskere til at forlade deres land for at slå sig ned i udlandet.

150.000 tyskere udvandrede i 2004, og det er det højeste antal siden slutningen af 1940'erne.

Mest populære mål er USA, Canada og Australien, men også Norge, Holland og Østrig tiltrækker tyske emigranter.

Siden Tysklands genforening for 15 år siden er over 1,8 millioner tyskere flyttet til udlandet.

Billed tekst:

Flere tyskere vælger at udvandre, end nogensinde før. De sidste 15 år er næsten 2 millioner flyttet fra deres hjemland.

Link:
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2005/12/27/040615.htm

Det kunne være interessant at finde ud af, hvem det er der vælger at udvandre. Jeg gætter selv på, at det nok hovedsageligt er uddannede personer dvs. der finder et såkaldt "brain- drain" sted (tab af hjerne kapacitet).

Et videre link til baggrundsviden:
http://www.glaubeaktuell.net/portal/journal/journal.php?IDD=1121009650

Desværre er der ikke noget eksakt kildeangivelse med til informationerne fra i dag.
Martin H.

Beitrag von Martin H. »

Hej Henning,

det er en interessant nyhed. Jeg har også lige læst det på DRs tekst-tv.

Er der nogen her i forumet, som ved, hvordan det forholder sig med den danske udvandring til udlandet i sammenligning? Eller med udvandringer fra andre europæiske lande i sammenligning med denne store tyske udvandring?

Martin
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Hej Martin,

måske kan tallene i dette PDF- document hjælpe lidt (desværre er de ikke aktuelle):

http://epp.eurostat.cec.eu.int/cache/ITY_OFFPUB/KS-BP-02-006/DE/KS-BP-02-006-DE.PDF

som findes hos eurostat - dvs. EU´s statistiske kontor. Der må dog findes mere aktuelle tal, men har endnu ikke fundet nogen :roll:

Jeg mindes forresten ikke, at forummet her i al den tid jeg har været medlem (siden 02), nogensinde har modtaget så mange henvendelse om udvandring. :?

Lad os se, hvad der sker. . . . .
sv

Beitrag von sv »

Hej Henning

Jeg ved nu ikke, om alle der udtaler sig her i forummet om udvandring, virkelig mener det alvorligt. Der findes helt sikkert nogle, som bilder sig ind, at naboens græsplæne er grønnere (f.eks. vores fanatiske tilhænger af biler fra de bayriske motorværker), men de er efter min mening ikke klart over, hvad udvandring betyder.

Flertallet, som skriver her om udvandring, siger jo nogenlunde sådan: "Vi har været på ferietur i DK igen og nu sidder vi herhjemme og savner det skønne land allerede efter kun 2 dage."

Der findes, hvis der er én, der spørger mig, to ting, som skyldes den her indstilling:
1. Den stigende mobilitet, som gør det nemmere, at se noget andet end de egne fire vægge og som skaber drømme.
2. Den nuværende stemning i DE (jeg taler nu med vilje ikke om den reelle økonomiske situation), som virkelig er problematisk og næsten gør Polen og Tjekkiet til eftertragtede udvandringslande.

Jeg er enig med dig, at det ikke er de dummeste tyskere, som vil udvandre. Personlig kan jeg godt forstå veluddannede (yngre og ældre) mennesker, som er træt af at vente i flere timer i et Arbeitsamt for at høre, at der ikke var et job for dem. Jeg har selv haft dette problem, selv om jeg har sendt snesevis ansøgninger gennem hele DE (Bremen, Rostock, Düsseldorf, Frankfurt, Stuttgart, Bayreuth, München etc). Dette ER et problem for dem, der er fuld af ideer og energi, men det kan næsten ikke løses i DE i øjeblikket. Kampagnen ”Wir sind Deutschland” er der et godt første forsøg, at arbejde imod den generelle stemning.

Tilbage til dine og DR’s tal … gennemsnittet af udvandrer i de sidste 15 år er 120000 om året. Om det nu er 150000 eller 120000, dette tal er helt klart for højt, ikke kun i 2004. Jeg har læst et sted (jeg kan desværre ikke huske hvor det var hen), at der er op til 20000 om året, som rejser bare rundt for flere måneder for eventyrets og erfaringens skyld. De er der vel også med i statistikken, men hoveddelen af dem kommer tilbage til DE. Og hvad så med alle dem, der bliver udstationeret af deres firma. I et af dine links står, at der kommer op til 100000 tilbage hvert år. Jeg mener, at det kan være interessant, at finde et netto tal for den årlige ud- og tilbagevandring.

Hilsner
Stefan
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Jeg skal også gøre opmærksom på, at der er hjemvandrere!
Således viser den gamle EU-statistik med tal for 1999, var deres tal delvis højere end udvandringen!
Et vækst i antallet af udvandrere kan også betyde, at den tyske økonomis sammenknytning med resten af verdenen er tiltagende. Vækst udvandring behøver således ikke at være et problem.

I de seneste år har den tyske arbejdsformidling gjort en del for at få gjort arbejdsløse håndværkere m.fl. opmærksomme på mulighederne i udlandet. Det hat nok også haft en vis effekt.

Jeg kan i hvert fald ikke afgøre, om det er mest højt- eller lavtuddannede, der udvandrer.

Sammenlignet med Danmark får tyske højtuddannede mig bekendt noget mere ud af at læse længe, hvis man ser på livsindkomster efter skat.

hilsen Michael