Mellemnavn/Efternavn

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
mona
Mitglied
Beiträge: 20
Registriert: 29.04.2006, 20:21

Mellemnavn/Efternavn

Beitrag von mona »

Hej

Jeg har hørt, at der gælder særlige regler ang. efternavne i Tyskland. At man kun kan beholde sit efternavn som mellemnavn hvis man skriver det med binde streg. -Og er det noget med at der er forskel på hvorvidt det er manden/kvinden der beholder sit efternavn?

Min kæreste er tysker og jeg er dansker og jeg ville meget gerne, når vi skal giftes på et tidpunkt have hans efternavn som mellemnavn (helst UDEN bindestreg, som vi kender det fra DK) -er det overhovedt muligt i Tyskland?

Gør det en forskel om man bliver gift i Tyskland eller i Danmark?

Mvh
Mona
Nordjyde i Hamburg :D
Kaellepot
Mitglied
Beiträge: 642
Registriert: 15.11.2005, 13:44
Wohnort: München

Beitrag von Kaellepot »

Hej Mona,

velkom til tysk-danks-navn-problem-klubben ...

Så vidt jeg vide, kan man kun få en dobbelt-navn,
e.g. Bek-Maier hvis bindestreget bruges.

Ellers kan man blir "dåbt" eller registeret
som e.g. Jutta Bek Maier, hvis man brug Bek som anden fornavn.
Det betyder selvfølgelig at Maier er den eneste efternavn. :?

Held og lykke,
Sabine
Benutzeravatar
Lars J. Helbo
Mitglied
Beiträge: 7370
Registriert: 23.06.2002, 22:08
Wohnort: Sall
Kontaktdaten:

Beitrag von Lars J. Helbo »

Problemet er jo, at der i Tyskland ikke er noget, der hedder mellemnavn. Man har kun fornavn og efternavn. Derfor er det i princippet ikke muligt der. Hvis I bliver gift i Danmark skulle det dog være muligt, at få det her. På den måde kan du jo i hvert fald få det til at stå på din dåbsattest og i dit pas. Det kan godt være, at nogle myndigheder i Tyskland ikke kan forstå det og ikke vil anerkende det; men de kan jo ikke tvinge dig til at ændre dit danske pas.
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
Kaellepot
Mitglied
Beiträge: 642
Registriert: 15.11.2005, 13:44
Wohnort: München

Beitrag von Kaellepot »

Helt rigtig Lars,
men officiel navn i Tyskland blir desvaerre Huber,
Bek blir en anden fornavn. (i papirerne, kontrakter etc...) :(
Petra Hansen
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 14.04.2006, 10:12
Wohnort: Sjælland

Beitrag von Petra Hansen »

Hej Mona,

Lars har ret. Mellemnavne findes ikke i Tyskland og man kan heller ikke gifte sig til dem. Jeg er tysker og blev gift i Danmark med min danske mand. Vi beholdt mit navn som mellemnavn og min mands navn som efternavn. Sådan står det på vores sygesikringskort og alle andre kort.
Da jeg så skulle registrere navneændringen i mit tyske pas blev mit forhenværende efternavn og nuværende mellemnavn slettet. Det ville jeg jo ikke, så derfor valgte jeg at få et bindestregsnavn. Så i Tyskland bliver jeg nu altid pænt tiltalt med et langt bindestregsnavn. :roll:
Resultatet er at jeg har kørt med de to forskellige navne i snart 14 år og det fungerer fint for mig, selvom det nok ikke er helt lovligt. :wink:

Mange hilsener

Petra
mona
Mitglied
Beiträge: 20
Registriert: 29.04.2006, 20:21

Beitrag von mona »

Hej
Mange tak for jeres svar!

Det lyder temmelig kompliceret :? Såvidt jeg kan se er der 3 muligheder:

1)At man kan forsøge at få registreret et efternavn som et 2. fornavn?

2) Eller at man får forskellige efternavne/mellemnavne alt efter hvilket land man opholder sig i???

3) Eller man får et bindestregs-efternavn (som i mit tilfælde ville blive relativt langt)

Er det rigtigt forstået?

Kan manden så også få det samme efternavn? -Har hørt at der vist er andre regler mht. det. -Noget med at man skal vælge et af efternavnene som "familienavn"? Eller har jeg misforstået noget???

Ja, tyskerne er også ved at falde ned af stolene, når man fortæller, at man nu i DK kan få hinandens efternave uden at være gift :D

Mvh Mona
Nordjyde i Hamburg :D