Danske TV-kanaler via satelit

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
sidse

Danske TV-kanaler via satelit

Beitrag von sidse »

Som supplement til diskussionen andetsteds på forum om tyske TV kanaler pr. satelit i Danmark, ville jeg gerne høre lidt om det modsatte:

Er nogle der har erfaringer med at modtage danske TV kanaler via satelit fra Berlin?

Og er der nogle der ved hvor jeg kan finde informationer om satelit tv i Tyskland for den absolut uvidende bruger (gerne en hjemmeside).

på forhånd tak
Sidse
Zuletzt geändert von sidse am 16.06.2003, 13:25, insgesamt 1-mal geändert.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej sidse!
Vi har også haft dette tema før - se her:
www.dk-forum.de/forum/link.asp?topic_id=115

hilsen
Maybritt
<font color=red>moderator</font id=red>
Zuletzt geändert von maybritt h am 16.06.2003, 14:21, insgesamt 1-mal geändert.
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Janaarup

Beitrag von Janaarup »

Hej Sidse,
Jeg bor selv i Berlin, og arbejder med antenne & satellit udstyr. Du kan bruge et ganske almindeligt parabolsystem, som de der sælges i radio/tv forretningerne i Danmark. Selvfølgelig kan du også købe i Tyskland, og bl.a. Media Markt har et stort udbud og oftest også kvalificeret personale.
For at kunne vælge det rigtige udstyr skal du have lidt grundlæggende baggrundsviden. Det får du her, i en "forenklet" udgave..:
De danske kanaler sender fra 2 forskellige satellitpositioner:
- 1 grad vest (Canal Digital)
- 5 grader øst (Viasat)
Du kan vælge at modtage begge positioner nøjes med den ene. Skal du modtage begge positioner stiller det større krav til udstyer, men det kan sagtens lade sig gøre.
Først parabolskærmen. Ønsker du at nøjes med én satellit positioner (Thor eller Sirius), vil jeg anbefale dig en 60 cm. parabol med ét LNB-hovede (mikrobølgehoved - der skal monteres ét til hver satellitposition).
Jeg benytter p.t. selv en 40 cm. til Sirius, men vil ikke anbefale det. Jo større parabol, desto mere signalreserver (= bedre modtagelse under dårlige vejrforhold etc.)
Vil du have både Thor & Sirius, skal du have 2 LNB-hoveder på skærmen, og skal dermed bruge en større skærm. Jeg vil anbefale en 80-85 cm. Herpå monteres 2 LNB-hoveder (med 6 graders beslag) eller der monteres ét dobbelt hovede (Monoblok LNB). Du kan faktisk også vælge en løsning med 3 hoveder (og flere) Vælger du en 3-hovedet løsning vil du normalt skulle bruge en 1-meter parabol. Dermed får du også adgang til Astra satellitterne på 19.2 grader øst, hvor de tyske kanaler ligger. (faktisk kan du nøjes med en 85 cm. parabol til 4 hoveder. Send en mail til mig, så skal jeg fortælle hvilken. Jeg vil ikke give reklame for min arbejdsplads her). Det vil altså sige:
Én LNB pr. satellitposition og jo flere positioner jo større skærm!
Nu skal du vælge receiver:
- På Astra (19,2 gr.) kan du se alle de gængse tyske kanaler gratis.
- Til de danske kanaler skal du bruge betalingskort. Et betalingskort fra Viasat eller Canal Digital kan du kun oprette i Danmark og til en dansk adresse. (Alternativt som udenlandsdansker er programmerne dyre). Jeg er ikke helt klar over om det er lovligt at benytte kortet i Tyskland, selvom det er oprettet i Danmark og til dansk adresse. Men rent teknisk virker det uden problemer. Det andet må du selv finde ud af. Viasat benytter kodningssystemet "Viaccess" og Canal Digital bruger "Conax". Vælger du kun at se kanaler fra 1 grad vest (Canal Digital) skal du derfor have en digital modtager med kodningssystemet "Conax indbygget". Vælger du kun at modtage Viasat (5 øst), skal din modtager have "Viaccess" indbygget. Ønsker du begge systemer (nu eller senere), skal modtageren have begge systemer indbygget. Der findes et hav af modtager med både Conax og Viaccess kodning indbygget, og selvom de primært er til Skandinavien forhandles de også i Tyskland. (Jeg giver gerne links + specifikke råd, men ikke her).
På 1 grad Vest kan du med Conax-kort fra Canal Digital modtage følgende danske kanaler:
DR1, DR2, DK4, TV Danmark 1 + 2, Zulu
På 5 grader øst kan du med et Viaccess kort fra Viasat modtage:
DR1, DR2, TV3, 3+
Herudover er der mulighed for et hav af andre kanaler. Eurosport, MTV, Discovery, TV-1000, Canal+, etc. etc. etc. - jeg vil anbefale at besøge:
www.viasat.dk / www.canaldigital.dk
..for at få overblik
En lang forklaring - kunne være kortere, men også længere...
Skriv en mail, hvis du har spørgsmål etc.
:-) Jan