Husstandsindkomst i Tyskland

Handel, Karriere, Beruf, Branchen, Export, Import, Produkte, Messen, u.s.w
Antworten
kousholt

Husstandsindkomst i Tyskland

Beitrag von kousholt »

Jeg skal til jobsamtale i München i starten af juni, og skal i den forbindelse svare på hvad jeg forventer at få i løn.

Nu ved jeg imidlertid ingenting om lønningsniveauet i Tyskland, men vil være sikker på at jeg alene kan forsørge min kone og vores to børn. Vi har ingen ambitioner om at bo i centrum af München, men vil gerne bo i noget der minder om et dansk rækkehus eller lign. i kvalitet måske i udkanten af München. Derudover vil vi selvfølgelig også gerne kunne købe ordentlig bil.

Hvilken indtægt (€) skal der til for at opnå en sådan livsstil.

P.S Jeg er ikke en snob, selvom det måske lyder sådan. Undskyld.

Hilsen
Thomas
Zuletzt geändert von kousholt am 21.05.2003, 18:02, insgesamt 1-mal geändert.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Spørgsmål: hvilken stilling drejer det sig om? Det er ret væsentligt at vide!
Du kan også kigger her:
http://www.destatis.de/themen/d/thm_loehne.htm
her finder du tabeller for de forskellige Bundeslande

Måske finder du også noget her:
http://www.gehalts-check.de/Statistiken.htm

Det er svært at sige nøjagtigt, hvad man kan forlange. I Bayern er lønningerne højere end i andre dele af Tyskland - MEN leveomkostningerne er også højere!
Forøvrigt er det et tabu-emne at snakke om løn i firmaer (mellem kollegaer). I visse firmaer underskriver man sågar, en arbejdskontrakt, hvor det direkte står skrevet, at man ikke må snakke om sin løn - det er en fyringsgrund!

Hilsen
Maybritt
<font color=red>moderator</font id=red>
Zuletzt geändert von maybritt h am 22.05.2003, 15:22, insgesamt 1-mal geändert.
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Jeg synes slet ikke, at spørgsmålet er snobbet eller dumt. For hvis man tager til udlandet, vil man jo heller ikke sælge sig selv under værdi. Det vigtigste spørgsmål er naturligvis, hvad arbejdsmarkedet "giver".

Men hvis man har nogle alternativer at vælge imellem, vil man måske også tage udgangspunkt i, hvad man har brug for, eller hvad man vil forvente derhjemme. Dertil nogle fakts:
- I Tyskland får man normalt 13,5 månedslønninger (som normal månedslønnet), hvoraf de 1,5 betales inden sommerferie hhv. jul. Det skal man huske, når man forhandler månedsløn, eller når man ser i lønposen efter forhandlinger om årsløn.
- Man forhandler om Bruttolohn, som må forstås i lyset af det tyske afgiftssystem. En Bruttolohn, der er ca. 10-20% lavere end en dansk ville være, vil stadigvæk resultere i en højere nettoløn. Til gengæld betaler arbejdsgiveren 30-50% oveni Bruttolohn til sociale ordninger, sygeløn mv.
- Hvis der er tale om et længerevarende ansættelsesforhold, vil også en firmapension kunne komme på tale. Den er ikke indregnet i Bruttolohn.
- Huspriser er højere omkring München end omkring København. Det er til gengæld nemmere at få større lejligheder til leje, men billige er de heller ikke. Research i http://www.sueddeutsche-zeitung.de/immobilien/
Husk at tyske kvadratmeter er 10-20% "større" end danske, fordi murværk, trappehuse og andre fællesarealer ikke indregnes.
Øvrige priser er noget lavere.
Zuletzt geändert von MichaelD am 03.06.2003, 11:07, insgesamt 1-mal geändert.
Grüsse
Michael
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!
@md1306: At det er „normalt“ at man i Tyskland får 13 månedslønninger, vil jeg ikke direkte sige! Det var sikkert normalt for 5-7 år siden, efterhånden som de fleste arbejdsgivere skal sparer er den „ekstra“ månedsløn faldet/sparet væk.
Men det er da rigtigt, at man ved en jobsamtale selvfølgelig skal tage udgangspunkt i, om man få løn for 12 eller 13 måneder.

Hilsen
Maybritt
<font color=red>moderator</font id=red>
Zuletzt geändert von maybritt h am 03.06.2003, 14:25, insgesamt 1-mal geändert.
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Sten

Beitrag von Sten »

Hej Thomas!

Foerst vil jeg lige sige held og lykke med samtalen. München er en fantastisk by at bo i. Dejligt klima om sommeren, sydlandsk stemning og stadig ordnede forhold. Er man til skiloeb, ligger alperne lige rund om hjoernet.

Hvad du kan forvente i loen er meget afhaengig af den stilling du soeger. Loenspredningen er noget stoerre i Tyskland end i Danmark. Du skal lige skrive lidt mere om hvilken stilling du soeger, type af firma du soeger ind i, hvilken erhvervserfaring du medbringer og dit uddannelseniveau, saa er det lidt lettere at skyde sig ind paa et fornuftigt niveau.

Generelt betaler man en lavere skat i Tyskland end i Danmark. Skatten er afhaengig af loennens stoerrelse, aegtestand og antallet at boern man skal forsoerge. Hvis du har brug for en beregne af en nettoloen kan du skrive til mig paa min email. Jeg arbejder selv i en personalafdeling og kan forholdsvis hurtig lave en brutto/netto beregning

Som det ogsaa tidligere er naevnt er leveomostningerne i München hoejere end i resten af Tyskland. Specielt huslejen er hoej i München. Det er ikke helt saa svaert at finde noget at bo i som for et par aar siden, men sikkert betydelig svaerere end i en jysk provinsby. Du kan tjekke prisniveauet paa

http://www1.immobilienscout24.de/

Mange hilsner

Sten

P.S. Naar du nu er hernede maa du endelig ikke snyde dig selv for en tur i en biergarten. Nu bliver det sikkert ikke ved med at vaere 30 grader, men hvis man ikke har siddet i skyggen af et kastanjetrae med en fadoel i haanden har man ikke vaeret i München
Zuletzt geändert von Sten am 04.06.2003, 10:32, insgesamt 1-mal geändert.
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Hej Maybritt.
De 13,5 månedslønninger (jeg har hørt om eksempler med 14) står i overenskomsterne og kan ikke kasseres ensidigt af arbeidsgiveren.

Men du har bestemt ret mht. Berlin og Østen, som har været i dyb økonomisk krise i lang tid, og hvor tarifsystemet er udhulet delvist vha. særlige virksomhedsaftaler og virksomheders udmeldelse af tarifsystemet.

Jeg kan imidlertid dårligt forestille mig, at disse krisefænomener også gælder i München, men hvis ja, vil jeg da gerne høre nærmere.
hilsen Michael
Zuletzt geändert von MichaelD am 04.06.2003, 14:14, insgesamt 1-mal geändert.
Grüsse
Michael
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Tænk på at det måske ikke er alle, der er lønnet efter tarifer!
Fx. forhandler arkitekter deres lønforhold

Hilsen Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."