Sygedagpenge

Fragen und Tipps: Bürokratie, dänisches Recht, usw.
Antworten
Grete

Sygedagpenge

Beitrag von Grete »

Hej
Jeg beklager meget hvis mit problem har været oppe mange gange, men jeg kunne ikke finde noget om præcist det lige på stående fod, jeg er dansker og bor i Tyskland.

Jeg har boet meget længe i Tyskland og kender ikke det danske system mere derfor er jeg meget i tvivl om hvad jeg skal gøre.

Jeg startede på et job i Danmark den 1 december, efter 7 dages arbejde blev jeg pludselig og meget uventet syg, og det er nok noget der kommer til at tage længere tid.

Da jeg ikke har været beskæftiget i Danmark i over 8 uger, skal kommunen udbetale mine sygedagpenge så vidt jeg har forstået.

Jeg kontaktede pendlerinfo.org og de rådede mig til at få fat i en formular der hedder E104 fra min tyske sygesikring, den har jeg nu modtaget.

Så vidt jeg kan forstå skal arbejdsgiveren indberette sygdommen til kommunen og derefter får jeg dokumenterne sendt til min e-boks, er dette korrekt?
Jeg har kontaktet arbejdsgiveren samme dag jeg blev syg som man skal.

Jeg har svært ved at finde ud af præcist hvad jeg skal gøre og særligt i hvilken rækkefølge?????

På forhånd tak!!!
micha_i_danmark
Mitglied
Beiträge: 1206
Registriert: 14.02.2007, 17:04
Wohnort: Dragør

Re: Sygedagpenge

Beitrag von micha_i_danmark »

Hmmm det er vanskellig. Processen er beskrevet her nederst på siden [url]http://www.pendlerinfo.org/index.php?id=386&L=1[/url].
Jeg ved ikke om du har foretaget dig proceduren med E106 osv som beskrevet på siden- men udover det vil du jo være nødt til at bevise at du opfylder de danske regler om at få sygedagspengen betalt fra kommunen (arbejdsgiveren skal ikke betale noget her da du ikke har været ansat i mindst 8 uger som er en af de 2 betingelser).
De danske regler (her ser pendlersiden ikke helt opdateret ud kraver at du har arbejdet mindst 240 timer uden ledighedsperioder de seneste 26 uger før du blev syg, og du ikke har ret til sygedagpenge fra din arbejdsgiver for samme periode og ansættelse.
Som pendlersiden skriver, kan din tidligere ansættelsesforløb i Tyskland tale med i kravopfyldning / kan overføres. Dvs hvis det er tilfaldet, så skal du sikkert på en eller anden måde dokumentere at din tidligere ansættelse i TYskland opflyder sammen med din første uge hos din ny arbejdsgiver kravet om de her 240 timer/ 26 uger.

Held og lykke - og god bedring!
--------------------------------------------
Dragør, das kleine Paradies bei Kopenhagen
https://www.youtube.com/watch?v=m37chu8zGDA
--------------------------------------------