"Nordkraft"og andre filme og bøger

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Antworten
malteberg
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 08.02.2008, 00:26

"Nordkraft"og andre filme og bøger

Beitrag von malteberg »

Hej,

jeg har læst romanen "Nordkraft" fra Jakob Ejersbo. Er der en, som har også læst den?

Hvad mener du om den karakter Steso i bogen? Er han ikke kynisk?

Kan du lige en af den anden personer i bogen?

hej hej

Malte
Zuletzt geändert von malteberg am 08.02.2008, 15:38, insgesamt 1-mal geändert.
Thalea
Mitglied
Beiträge: 43
Registriert: 06.05.2007, 16:00
Wohnort: Kopenhagen

Beitrag von Thalea »

Hej

jeg har ikke læst bogen men har set filmen og jeg kan slet ikke lide en af dem. Men måske er filmen også lidt for stærkt og normalt er bøger jo næsten altid bedre end film. Var den en god bog?

Hilsner
Christine
Skou

Beitrag von Skou »

Det er efterhånden 3 år siden, jeg så filmen, så en del detaljer står lidt sløret for mit indre øje, men jeg synes, det var en fantastisk stærk film. Stærk forstået på den måde, at den gjorde et stort indtryk på mig. Og Thure Lindhart`s præstation i rollen som Steso er ganske enkelt fantastisk, han har i øvrigt også spillet med i den tyske film "Was nützt die Liebe in Gedanken"
malteberg
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 08.02.2008, 00:26

Beitrag von malteberg »

Hey Christine, Skou og alle andre,

jeg har også set filmen efter jeg havde læst bogen. Filmen er virkelig stærk! Og skuespilleren af Steso er fint.

I bogens tredje del, der handler om steso, findes en anden håndling end i filmen. Ejersbo fortæller i bogen om Stesos begravelse og viser i "flashbacks" de vigtigste begevenheder fra Steseo liv. Jeg synes, det var ikke mulig at gøre det i filmen.

@alle: Hvilken danske filme og bøger har du set og læst? Kan du give råd: hvilken skal man se, hvilken ikke?

hej hej
Malte
Skou

Beitrag von Skou »

Da jeg læser tysk, har min lekture i de sidste 5 år hovedsageligt bestået af tyske værker, så jeg er desværre ikke helt ajour, hvad angår dansk litteratur.
Men som filmelsker har jeg selvfølgelig set en betragtelig mængde danske film. Jeg er personligt helt vild med "Rekonstruktion" og "Et rigtigt menneske" begge med Nikolaj Lie Kaas i hovedrollen, det er dog ikke film, der haft det helt store publikum i DK.
Ellers findes der jo en perlerække af fremragende danske film, f.eks "Italiensk for begyndere", "Blinkende lygter", "De grønne slagtere", "Adams æbler", "Mifunes sidste sang", "I Kina spiser de hunde", "Pusher", "Elsker dig for evigt", "En kærlighedshistorie", ja, jeg kunne blive ved. I de sidste 15 år er der lavet rigtig mange gode film i DK.

Min personlige favorit er dog "Springflod" fra 1990 med Trine Dyrholm, den har bare det hele.

Og så skal man selvfølgelig have set TV-serien "Matador", det er et must.

hilsen

Carsten
Skou

Beitrag von Skou »

Men i sidste ende er det jo en smagssag, så det er bare at kaste sig ud i det.
Mayonose
Mitglied
Beiträge: 7
Registriert: 14.10.2005, 00:52
Wohnort: Hamburg / Struer
Kontaktdaten:

Beitrag von Mayonose »

Jeg har ikke læst nogen bøger men jeg skal anbefale nogle filmer.
"Festen" er en rigtigt godt dogma-film!
"Dänische Delikatessen" (jeg ikke ved, hvad den original title er, måske "dansk delikatesser")
"Skagerrak"
"Midsummer"
cerazette
Mitglied
Beiträge: 6
Registriert: 22.05.2007, 22:59

Hundehovet

Beitrag von cerazette »

Hej,

jeg vil gerne anbefale Hundehovet fra Morten Ramsland, en tyk og fantastisk bog for længer natter over tre generationer drenge og deres familiefortællingernes.
AndiPandi
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 26.03.2008, 08:52
Wohnort: Hamburg

Beitrag von AndiPandi »

Mayonose hat geschrieben:Jeg har ikke læst nogen bøger men jeg skal anbefale nogle filmer.
"Festen" er en rigtigt godt dogma-film!
"Dänische Delikatessen" (jeg ikke ved, hvad den original title er, måske "dansk delikatesser")
"Skagerrak"
"Midsummer"
Originaltitlen på Dänische Delikatessen er De grønne slagtere :)
Kaellepot
Mitglied
Beiträge: 642
Registriert: 15.11.2005, 13:44
Wohnort: München

Beitrag von Kaellepot »

Adams Aebler er fantastisk.
Den er ogsa lidt staerk, men har staedigvaek god (dansk?) humor.

Festen, Mifune, Idioterne er selv. et must.
Ogsa "Den som kan klappe med et hand" eller hvad den hedder er supergod.

Matador er ikke min smag...men ok.
Pelle Eroberen er ogsa en god en.

Dogville er desvaerre paa engelsk, men ikke mindre god.
Damiao
Neues Mitglied
Beiträge: 4
Registriert: 31.07.2005, 13:53
Wohnort: Müschenbach

Nordkraf

Beitrag von Damiao »

Hej Venner

Jeg har bare set filmen "Nordkraft" og jeg synes det er fantastisk godt.
Det er en hårdt realitet i hele verden i sådan kredse, og det var godt til se danske versioner.

Der er mange gode danske film og hér en række af mine yndlings..

Adams Æbler
Festen
Idioterne
De grønne slagtere
I Kina spiser de hunde
EtkortEnlang

Den bedste film overhovedet "Efter Brylluppet" af Susanne Bier...
Og jeg synes Mads Mikkelsen er utrolig godt!

Danske serie og satirer

Langt fra Las Vegas
Matador
Nikolaj og Julie
Tjenesten

God weekend folks

Damiao:-)
TyskJente
Mitglied
Beiträge: 46
Registriert: 02.02.2009, 03:00

Beitrag von TyskJente »

Jeg har sett "Adams Epler" men den er trolig ganske bekjent. Det er også en andere film som handle om en middelaldrende mann som vil skihoppe men har aldri tort det. Det var veldig artig. :) Det finnes en dansk film som heter 'Prag'. Det er en forhold (?) drama. Jeg har ikke sett den men traileren var interessant. I dag så jeg traileren av "Cecilie" som er en "psycho thriller" med Sonja Richter og Lars Mikkelsen - den så vel grysjeleg ut. :shock: Kan noen fortelle meg hva "Nordkraft" handle om? Tusen takk.

Unnskyld for skrive (dårlig) norks. ;)
TyskJente
Mitglied
Beiträge: 46
Registriert: 02.02.2009, 03:00

Beitrag von TyskJente »

Uh, threadet er veldig gamle. :shock:
monique
Mitglied
Beiträge: 47
Registriert: 17.01.2006, 15:56
Wohnort: Nyborg DK

Beitrag von monique »

Selvom threadet er gammel, synes jeg også, at film som Nordkraft, Skagerrak, Adams Æbler, Elsker dig for evigt, og Efter brylluppet er helt fantastiske!!! Kunne se dem igen og igen, især dem med Mads Mikkelsen. Han er da altså bare god (og lækkert :oops: )

Der er rigtig mange film og TV serier, som fortjener at man ser dem, men især til dem, der godt kan lide Mads Mikkelsen, skal der også anbefales:

Monas Verden
Flammen og Citronen
Prag
Jeg er Dina
Wilbur begår selvmord

En film, som jeg også holder meget af, er "Oh Happy Day"...
thomwilc
Mitglied
Beiträge: 69
Registriert: 18.02.2008, 21:18
Wohnort: Berlin

Beitrag von thomwilc »

Jeg kan også godt lide de danske serier:

KRønikken, Anna Pihl, ørnen, Sommer, Album, forbrydelsen . Je kan også godt lid filmer af Per Fly * Forestillinger *miniserie, arven etc..

Dansk filmer rules !!

Ulf
Ich interesssiere mich sehr für die dänische Kultur und spreche inzwischen recht flüssig, impulsiv und chaotisch Dänisch. Ich liebe Kopenhagen, Jütlands Westküste, die dänische Lockerheit und Offenheit, Bornholm und Lolland, dänische Filme, den Humor und vieles mehr. Später möchte ich vielleicht mal mehr Zeit in Dänemark verbringen, vielleicht in den Schulferien in irgendeinem Projekt mitarbeiten o.ä. aber das ist noch Zukunftsmusik.