Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Lippe 1
Mitglied
Beiträge: 1649
Registriert: 06.04.2005, 09:12
Wohnort: Lippe

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Lippe 1 »

...vejret i Lippe !!
til i går var det for varmt (33), og i dag (tirsdag) er der kun 16 grader og det regner for det meste. Men storm har vi ikke her i vores egne. Ja ja , Berndt er væk! Og hvad nu? Kender du ingen har lyst at hjælpe lidt?
Lydbøger hører jeg ikke men jeg ser tit danske vidoer på nettet, det hjælper.
Ellers har jeg ikke så meget tid, har nemlig en store have med meget arbejde, og der vokser næsten alt man kan tænke sig men især meget ukrudt.

Grüße aus Lippe
Günter
Lippe 1
Mitglied
Beiträge: 1649
Registriert: 06.04.2005, 09:12
Wohnort: Lippe

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Lippe 1 »

Fejl! ...der har lyst...
caan
Mitglied
Beiträge: 28
Registriert: 04.04.2014, 00:33
Wohnort: Sydslesvig

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von caan »

Hej,
det er virkelig blevet meget stille her. Men det er godt at se, at der er folk her, som stadigvæk skriver.
Jeg kiggede ind i sproghjørnet mange gange over de sidste måneder, men der var ingen, der skrev noget og jeg vidste heller ikke hvad der skulle skrives, når alle er væk.
Jeg spurgte i mit danskkurs, om der er nogle, der har lyst til at skrive her, fordi måske kan man jo få sproghjørnet til at genoplive, når et par mennesker skriver tit igen, men det ser ikke ud, som en af dem er kommet.
Men vi kan jo alligevel prøve at skrive lidt mere igen, det er jo ikke så slemt, at det er kun os. Måske kommer der også en af de andre tilbage. :) Jeg savner dem også og jeg synes, det var kedeligt ("kedeligt" im Sinne von "schade" und nicht von "langweilig". Ich hab nach wie vor noch nicht ganz verstanden, wie man dieses Wort nun in welcher Form benutzt) at Berndt forlod sproghjørnet, men han sagde jo, at han har gode grunde og jeg kan absolut forstå at det krævede for meget tid og arbejde.

Jeg begyndte med at læse mere på dansk og jeg fik flere muligheder til at arbejde lidt i danmark igen pga. mit job. Men det var for lidt tid siden allerede og mit dansk er igen lidt rusten :D
Jeg har igen lagt mærke til at det er virkelig utrolig svært at tale et sprog på et højt niveau og at sikre at det bliver sådan. :shock: Når man er i Danmark og man snakker meget og læser meget, så har man fornemmelsen at det bliver meget bedre, men når man kommer så tilbage og man stopper med at snakke og at læse, så er det bare svært igen.
Jeg håber at I bliver ved med at skrive ind i det her og jeg håber, nogle af de andre kommer også tilbage. Jeg kigger i hvert fald af og til, hvad der sker her og jeg vil skrive lidt mere, for at forhindre at både sproghjørnet og mit dansk sover ind igen. :mrgreen:
Lippe 1
Mitglied
Beiträge: 1649
Registriert: 06.04.2005, 09:12
Wohnort: Lippe

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Lippe 1 »

...sproghjørnet skal da ikke sove ind!
Der er mange tror jeg der er interesseret i at skrive!
Hvad fx med emnet " min have". Vi bor jo ikke allesammen i storbyen eller? Jeg er sikker på der er nogle
der har en have med blomster, med grøntsager osv. Måske er der en der høster lige nu kartofler ? Eller noget andet?
Skriv bare om det.

Grüße aus Lippe
Günter
lillefar37
Mitglied
Beiträge: 41
Registriert: 05.09.2015, 08:03
Wohnort: Frederiksværk, DK

Re:

Beitrag von lillefar37 »

Berndt hat geschrieben:Hej Uta.
Da jeg konstaterede, at vi nu befandt os på side 12, tænkte jeg: nu er det nok snart på tide at starte på ”et nyt kapitel”. Og vupti! – ”Tuppi” har endnu engang sørget for en problemløs fortsættelse!
Jeg læste i en anden thread om ”engelske undersættelser”. Da du jo har en sprogmappe til den slags, kommer her endnu nogle misforståede oversættelser: (Nogle er gode – andre er mindre vellykkede)

The more we are together
Min mor hun har to geder

Old man river
Den gamle man river

It doesn’t matter
Et dusin måtter

It was a long marriage
Det var et langt mareridt

Sweetheart, you’re wonderful
Svigerfar er en vandrefugl

The gate was shut
Da geden blev skudt

A lovely slim girl
En lovlig slem pige

All was forgiven
Alle blev forgivet

Knightsbridge March
Knækbrøds-march

Ostrich feathers
Østrigske fædre

He took leave of his master
Han tog livet af sin moster

Ich stelle mir vor, dass es auf deutsch schwieriger sein muss, solche ”Untersetzungen” zu bilden, oder? Übrigens ein sehr schönes Wetter mit Sonnenschein und + 1 Gr.
Einen schönen Sonntag noch, Uta. Ich komme später auf deinen letzten Eintrag zurück – Mange hilsener fra Berndt
Otto Waalkes hat ein jede Menge lustige " Untersetzungen":

All about edit and e-mail= Alles über Edith und Emil

A small motherboard= Ein Stiefmütterchen

Our e-mail has a copy= Unser Emil hat einen Zwillingsbruder

He likes to edit the internet= Er findet Ediths Hintern nett

She knows e-mail is important= Sie weiss Emil ist impotent

She goes professionally online= Sie geht beruflich auf den Strich

Do you use the new apple?= Brauchst du frisches Obst?

No I have windows= Nein ich habe Blähungen

Download= Durchfall

Lustig, gell?
Århuspige
Moderator
Beiträge: 5075
Registriert: 05.10.2008, 17:36

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Århuspige »

Må jeg vœre med i jeres gruppe ???
Jeg er det man kalder ude-dansker det vil sige at jeg har boet i udlandet i mange år.
Mit modersprog er dansk, men i mellemtiden er det tyske blevet mit sprog, det sprog jeg tœnker og drømmer på.
Hilsen Jette
Wer Schreibfehler findet, darf sie behalten....
Pippilotta
Mitglied
Beiträge: 615
Registriert: 20.01.2008, 14:42
Wohnort: Silkeborg

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Pippilotta »

Hej Jette

Og velkommen i sproghjørnet :-) Det er så dejligt at du har lyst at skrive herinde. Jeg håber på, at du har også lyst ti at rette mine fejl. Jeg ved godt at det er mange - men det er jo ikke nemt at lære et nye sprog hvis man starter først som "gammel" kvinde ;-) Jeg bor i Danmark siden syv år, sammen med en dansk mænd, men vi snakker engelsk sammen fordi det var i begyndelse af vores kendskab af hinanden, de eneste sprøg vi kunne tale begge to. Og så blev det sadan. Jeg elsker at bo i Danmark og prøver altid at blive bedre med sproget.

@Günter:
Puha - 33 grader - det lydder næsten som sauna :shock:. Her har vi regnvejret hele tiden, tit med torden og lyn. Vi have to gange strømafbrydelser her i de sidste par dage pga. lynnedslag. Slet ingen chance med at arbejde i haven.

@alle: fortsat god weekend og håber vi ses snart igen

Pippi
caan
Mitglied
Beiträge: 28
Registriert: 04.04.2014, 00:33
Wohnort: Sydslesvig

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von caan »

Velkommen her i sproghjørnet Jette!
Vi alle glæder os altid, når der kommer nogen, der har lyst til at skrive her. :)
Men jeg tror, nogen af de andre kan fortælle mere om det, fordi der er mange, der er meget længere her, end mig. :D
Men jeg præsenterer mig lige: Jeg er caan, 21 år gammel. Jeg bor i Tyskland og jeg begyndte med at lære dansk for 3 år siden.
Mit dansk er heller ikke så rigtigt godt endnu, men jeg er glad for at jeg fandt sproghjørnet her for halvandet år siden. Det har hjulpet meget at skrive på dansk her. :)

@Günter
Jeg bor i en lille landsby, så har vi faktisk en stor have. Det var altid dejligt at have den, da jeg var et barn, fordi der var altid meget plads til at lege, mange store træer, små tujaer og dejlige blomster.
Men det krævede også meget arbejde og efter vi plejede haven i mange år, stoppede vi bare med at have kartofler og grøntsager og det hele. Lige nu har vi kun et æbletræ og et drivhus, hvor vi har agurker, et par tomater og salat. Men det er stadigvæk dejligt at sidde på terassen med en god bog, når man har fri. Når jeg bliver helt færdig med min uddænnelse og jeg flytter andetsteds hen, så savner jeg det helt sikkert. :)
lillefar37
Mitglied
Beiträge: 41
Registriert: 05.09.2015, 08:03
Wohnort: Frederiksværk, DK

Re: Deutsche Sprache

Beitrag von lillefar37 »

tuppi hat geschrieben:... ja, det læser sig morsomt! Nur ein Satz kann einem Angst machen ;-)

<font color=red>„Vielleicht sollte man in Deutschland lieber auf Freunde verzichten, als sich all diese Mühe mit ihnen zu machen.“</font id=red>

Ich habe auch schon mehrfach kundgetan, dass ich froh bin, Deutsch nicht als Fremdsprache lernen zu müssen.

@ Berndt: Ich freue mich aber, das du das getan hast!

Uta.
Hej i to,
deutsch ist nicht so schwer.
Ich konnte es schon, da war ich noch ganz klein.
Norbert.
Lippe 1
Mitglied
Beiträge: 1649
Registriert: 06.04.2005, 09:12
Wohnort: Lippe

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Lippe 1 »

...nu er det forbi med at arbejde i haven, det regnede for meget de sidste dage og temperaturen gik ned til
15 grader, i hvert fald i Lippe!

@ caan, min have er egentlig for stort, men som pensionist kan man jo lave meget. Vi har/dyrker næsten det hele
haveprogramm !!

God weekend und Grüße aus Lippe
Günter
caan
Mitglied
Beiträge: 28
Registriert: 04.04.2014, 00:33
Wohnort: Sydslesvig

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von caan »

Hos mig i Sydslesvig regner og blæser det også for det meste og det er 15 grader eller sådan noget. Jeg tror, det var det med sommeren. Foråret kommer. Kun tre måneder og så er det jul igen. Tiden løber bare lynhurtigt. Jeg har fornemmelsen at det gik meget langsommere kun for et par år siden, da jeg var en teenager. :D Det med tiden er meget underligt. Det er som om man er et barn for evigt og lige når man bliver voksen går det pludseligt meget hurtigere. :shock:
Århuspige
Moderator
Beiträge: 5075
Registriert: 05.10.2008, 17:36

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Århuspige »

Mange tak fordi jeg må vœre med. Jeg må sige at I er meget dygtige til at skrive.
Det er altid en glœde for mig når jeg høre og ser at andre prøver på at lœre dansk.
Mit sprog er blevet lidt rusten med tiden. Sproget lever jo og efter mange år
i udlandet mœrker man ikke altid hvilke forandringer der sker.
Hilsen Jette
Wer Schreibfehler findet, darf sie behalten....
caan
Mitglied
Beiträge: 28
Registriert: 04.04.2014, 00:33
Wohnort: Sydslesvig

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von caan »

caan hat geschrieben:Foråret kommer.
Jeg mener selvfølgelig "Efteråret" :D
Århuspige hat geschrieben:Sproget lever jo og efter mange år i udlandet mœrker man ikke altid hvilke forandringer der sker.
Det kan være at det er sådan. Jeg synes sprog er meget spændende, fordi der virkelig sker forandringer, men de sker meget langsomme, so bemærker man dem ikke så rigtigt, når man bruger et sprog tit.
Men måske er det bare fordi vi laver fejl. :D Det er i hvert fald sådan hos mig, at jeg synes det er meget svært at se sine egne fejl. :)
Lippe 1
Mitglied
Beiträge: 1649
Registriert: 06.04.2005, 09:12
Wohnort: Lippe

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Lippe 1 »

...@caan
indforstået og sommetider er det med et sprog simpelthen ulogisk!
Hvad siger man så: sådan er det!

Grüße aus Lippe
Günter
Århuspige
Moderator
Beiträge: 5075
Registriert: 05.10.2008, 17:36

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Århuspige »

I sidste weekend havde jeg besøg fra Danmark, så jeg går og hœnger med nœbbet i dag,
fordi jeg er alene dansker igen. Det er ikke nemt at vœre sammen med begge sprog på
en hyggeaften, når alle vil snakke med hinanden men ikke kan den andens sprog, og jeg
sidder lige midt i det hele og skal oversœtte i alle retninger, og også skal sørge for at alle
har noget at spise og drikke, men det er ligeledes også sjovt, isœr når jeg begynder at tale
dansk til mine tyske naboer. Så jeg slutter for nu, for jeg har stadig lidt ondt i mit hår
(tømmermœnd)
Hilsen jette
Wer Schreibfehler findet, darf sie behalten....