Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Lippe 1
Mitglied
Beiträge: 1649
Registriert: 06.04.2005, 09:12
Wohnort: Lippe

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Lippe 1 »

Ja, det kender jeg. For mange år siden var jeg tit den der skulle oversætte fra tysk til engelsk og tilbage!
For det meste gik det fint, men problemet var: alle var færdige med at spise med en undtagelse: mig !!!

Grüße aus Lippe
Günter
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von heide »

Hej alle,
jeg var meget forbavset, da jeg fik meddelsene om nye indlæg. Det ser ud som om I har genoplivet
sproghjørnet med nogle nye deltager, toppen!
Jeg selv har i et langt stykke tid været med her og har næsten skrevet alle dage. Men siden nogle måneder har jeg været alt for doven og træt om aftenen til at skrive på dansk.

Jeg var den sidste gang på ferie i Danmark om sommeren 2012. Det er længe siden og uden træning tager det lang tid at skrive på dansk. Men jeg vil gerne kigge ind af og til og skrive nogle linjer en gang imellem, måske :wink:

”Hyggeaftener” med oversættelser fra dansk til tysk og omvendt kender jeg også godt. Når vi mødte med vores danske venner på Bornholm var jeg den eneste den talte nogenlunde dansk og selvfølgelig tysk. Jeg snakkede flere timer i alle retninger og var fiks og færdig efter sådant et møde. Min mand plejede at sige ”Det var sikke en fin aften!” Ja, i sine øjne. :roll:

Kh, heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Pippilotta
Mitglied
Beiträge: 615
Registriert: 20.01.2008, 14:42
Wohnort: Silkeborg

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Pippilotta »

Enig med Jette og Günter: også mig. Hvis vi besøger min familie i Tyskland skal jeg også oversætte hele tiden, fordi min mænd kan ikke tale tysk. Så bliver man hæs efter et par dage.

Meste tiden taler jeg engelsk med min mænd. Han svarer på dansk og jeg oversætter til tysk. En dag sagde min mor, hvor taler kun tysk: det engelsk din mænd taler lydder nogen gang lidt mærklig... ja, svarede jeg, det er fordi han talte dansk....

Jeg tænker ikke over hvilken sprog det er jeg snakker på tidspunktet- nogen gang blænder jeg alt sammen. Resultatet er: man bliver dårlig på alle sprøg. Men sådan er det :-)

God bedring til Jette!

Jeg ønsker all a wonderful Abend und bis die Tage :D

Pippi
Århuspige
Moderator
Beiträge: 5075
Registriert: 05.10.2008, 17:36

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Århuspige »

@Pippilotta

Du skriver min mœnd, det er enten en mand, eller hvis du har mere end en, er det mine mœnd....

En dag sagde min mor, hun taler kun tysk: det engelsk din mand taler lyder nogen gange lidt mærkeligt...

nogen gang blander jeg alt sammen.

man bliver dårlig til alle sprog

Pippi ich bin nicht Bernd, möchte aber gerne helfen..... :-)


Som I kan se har jeg det lidt bedre i dag, efter en afslappet dag og en rolig nat ser hele verden bedre ud, og mit hår gør ikke ondt mere.
Nu vil jeg bage en kage, for mit barnebarn kommer på besøg i eftermiddag og det glœder jeg mig til.
Hilsen jette
Wer Schreibfehler findet, darf sie behalten....
Pippilotta
Mitglied
Beiträge: 615
Registriert: 20.01.2008, 14:42
Wohnort: Silkeborg

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Pippilotta »

@Jette: Tusind, tusind tak for dine rettelser :-) Det er meget søde af dig :-)

Fejlen med at forveksle (?) "æ" og "a" - den gør jeg faktisk oftes. Grunden er at jeg er autodidakt, og jeg skriver som jeg hører det. Og det er problemet: jeg kan slet ikke høre forskelen. Jeg læste an gang at der eksisterer 9 forskelige veje at udtale "a(æ,å)".. men ...desvære...jeg kan kun finde ud af maks. 3 af dem. Måske skal jeg til ørelægen :roll: :wink:

I må alle have det godt/
Pippi
Lippe 1
Mitglied
Beiträge: 1649
Registriert: 06.04.2005, 09:12
Wohnort: Lippe

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Lippe 1 »

....en lille retning "forskellen" - ikke forskelen", også forskellige ! "Desværre" også med to r.

Hilsen
Günter
Lyset-1
Mitglied
Beiträge: 67
Registriert: 06.04.2015, 22:46
Wohnort: Schleswig-Holstein

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Lyset-1 »

Hej alle,
det var en god idé at genoplive sproghjørnet. Jeg har også tænkt mig, at være med igen. Men nu skal jeg først en tur på sygehus i Kiel, hvor min skulder bliver opereret på tirsdag. Desværre bliver den fikseret i seks uger derefter, måske prøver jeg så, at skrive med bare en hånd. På dansk er dette jo ikke så indviklet, fordi der kun skrives få ord med stort. Det bliver endnu værre, at jeg ikke må køre bil i lang tid. :(

@ Günter
Om haven skriver vi senere, jeg har også en have, men der går nu et stykke tid inden jeg kan gøre noget havearbejde, det må min veninde, som jeg har haven sammen med, selv klare.
Det er sjov, at du skriver ”retning” – indtil nu kendte jeg kun rettelse som Berichtigung og retning som Richtung. Men efter et kig i ordbogen står retning også for Berichtigung. Det kunne være interessant at vide, om begge ord bruges til forskellige lejligheder. Suk … ja, vi savner Berndt, men også Nullermand som altid havde en forklaring når det drejede sig om grammatikken.



@ Heide
I dag er der en fantastisk udsigt på B´by! Mon I kommer en gang inden vinteren? Denne gang en kop kaffe hos mig i tårnet, eller I må hente mig, for at beundre den nye pavillon.

@ Caan
Jeg synes dit dansk er blevet rigtig godt på så kort tid og jeg kan mærke, at du har brugt sproget i landet. Ja, og det med tiden … så snart man er voksen kommer man på den skæve bane og så går der kun en vej: hurtig nedad.

@ Jette
Dejligt, at du vil være med i sproghjørnet. Du må have boet i Tyskland i lang tid, ellers så vil du skrive at dit modersmål er dansk! Modersprog findes også i den betydning: sprog som en række andre sprog nedstammer fra (Den Danske Ordbog).

@ Pippilotta
Fint, at du også dukker op igen. Hvorfor tvinger du ikke din kære danske mand til at snakke dansk med dig? Du har nok den bedste lejlighed af os alle, til at lære sproget hurtig.

@ Gabi Marsvin
Nu mangler vi vores trofaste marsvin. Har du ikke lyst til at være med igen? Af og til?

Jeg håber, vi ses her igen næste weekend.

Lyset
Lesen schadet der Dummheit.
Århuspige
Moderator
Beiträge: 5075
Registriert: 05.10.2008, 17:36

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Århuspige »

Hej til alle,
jeg er dansk statsborger, mit modersmål er dansk; men det er blevet lidt rusten
efter at jeg har boet i Tyskland i mange mange år.
Det tyske har jeg lœrt mig selv. Dengang jeg kom til Tyskland var der ingen mulighed for at komme på skole.
Jeg var meget heldig at mine arbejdskammerater hjalp mig med sproget hvor de kunne; bare ikke den
ene for hun sagde das Monat og das Teller oje og jeg troede til at begynde med at det
var helt rigtigt. I flere år har jeg nœsten ikke skrevet på dansk for det er jo meget
nemmere at telefonere; men efter at jeg kom til dette forum og fandt ordormen,
er det også blevet bedre :D
Håber jeg høre nyt fra jer.
Hilsen Jette
Wer Schreibfehler findet, darf sie behalten....
Århuspige
Moderator
Beiträge: 5075
Registriert: 05.10.2008, 17:36

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Århuspige »

@Lyset
Jeg håber at du har det nogenlunde, og at du har overstået operationen godt.
Fortsat god bedring. :D :D
Hilsen Jette
Wer Schreibfehler findet, darf sie behalten....
lillefar08
Mitglied
Beiträge: 90
Registriert: 24.11.2008, 21:12
Wohnort: Frederiksvaerk/ DK

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von lillefar08 »

[quote="Lippe 1"]...vejret i Lippe !!
til i går var det for varmt (33), og i dag (tirsdag) er der kun 16 grader og det regner for det meste. Men storm har vi ikke her i vores egne. Ja ja , Berndt er væk! Og hvad nu? Kender du ingen har lyst at hjælpe lidt?
Lydbøger hører jeg ikke men jeg ser tit danske vidoer på nettet, det hjælper.
Ellers har jeg ikke så meget tid, har nemlig en store have med meget arbejde, og der vokser næsten alt man kan tænke sig men især meget ukrudt.

Grüße aus Lippe
Günter[/quote]

Hej Günter. Ich habe deinen Beitrag gelesen und auch verstanden.
Du erwähnst "danske vidoer på nettet, det hjælper".
Vielleicht ist das die Lösung meines Problems, daß ich zwar dänisch spreche,
aber so gut wie nichts verstehe.
Welche Videos sind das und wo bekomme ich sie?
Grüße aus Danmark.
Norbert.
Lippe 1
Mitglied
Beiträge: 1649
Registriert: 06.04.2005, 09:12
Wohnort: Lippe

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Lippe 1 »

Hallo Norbert,
mit Videos meine ich die Angebote von Internet-TV-Stationen. Direktes DK-Fernsehen ist hier
zu für mich vertretbaren Kosten leider nicht machbar. Ich nehme an, alle TV-Sender sind
zeitversetzt im Internet zu haben. Im Moment schaue ich af og til Live DR 1 und tvmidtvest.
Für Dich aber doch kein Problem fernzusehen: nur gebe ich dabei zu bedenken dass bei Dir
radiohören evtl. besser ist. Du wirst nicht vom Bild gestört. Oder beim Fernsehen die Augen
schließen - das mußt Du mal ausprobieren.
Grüße aus Lippe
Günter
caan
Mitglied
Beiträge: 28
Registriert: 04.04.2014, 00:33
Wohnort: Sydslesvig

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von caan »

Lyset-1 hat geschrieben: @ Caan
Jeg synes dit dansk er blevet rigtig godt på så kort tid og jeg kan mærke, at du har brugt sproget i landet. Ja, og det med tiden … så snart man er voksen kommer man på den skæve bane og så går der kun en vej: hurtig nedad.
Lyset
Tak for de rare ord. Jeg tror at mit dansk kunne være meget bedre, men det er godt at høre at man kan allerede se at det har forbedret sig. :)
Det lyder stadigvæk meget ubehjælpsomt når jeg snakker dansk, men på grund af et eller andet er det bedre når jeg skriver. :mrgreen:
Det har hjulpet meget, at jeg arbejdede i Danmark i sommerferierne, men det var absolut ikke nemt at snakke med mine kolleger. Jeg synes det er meget irriterende når man prøver at snakke og det går slet ikke. :shock:
Men sådan er det bare. Da jeg ikke kunne forstå et eneste ord, hjalp det at lytte til ordbøger osv. Da jeg ikke kunne læse noget, gik det bedre, da jeg begyndte med at læse mere.
Måske skal man bare snakke når man ikke kan snakke. Learning by doing. :D
Pippilotta
Mitglied
Beiträge: 615
Registriert: 20.01.2008, 14:42
Wohnort: Silkeborg

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Pippilotta »

Hej I kære

Tak for rettelsen Günter :-)

Hvor skøn at se Lyset igen :-) Jeg har prøvet at snakke dansk med min mand, men han synes bare at det er nemre (og det kunne være sandt...) hvis vi taler engelsk. Det går bare hurtiger.

@Norbert: So unterschiedlich kann es sein.. ich verstehe fast alles, habe mit dem Lesen kein Problem, nur das Schreiben fällt mir schwer. Ich habe nun mit einem Hörbuch angefangen, welche ich auch als Druckversion habe. Das ist wirklich sehr hilfreich. Was mir Anfangs am meisten geholfen hat war das Assimil-Buch. Dort sind die Aussprache-Regeln sehr gut erklärt.

@caan: learning by doing er altid en god ide. Og det hjælper at danskerne griner aldrig hvis man laver fejl. Jeg kan virklig godt lide hvis de forbedrer det jeg siger forkert. Ellers snakker jeg bare ..så hurtigt som muligt.. og det går bedre hver dag.

Jeg ønsker alle en dejlig uge. Desværre bliver temperaturen ret køligt og snart skal det blive regnvejret igen :-(

Pippi
Århuspige
Moderator
Beiträge: 5075
Registriert: 05.10.2008, 17:36

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Århuspige »

Hej kœre sprogtrœningsvenner,
jeg må sige at I er meget dygtige til at skrive på dansk,
og I gør jer så meget umage. Når jeg lœser hvad I skriver, føler
jeg med jer, for det samme havde jeg, da jeg kom til Tyskland.
Hedder det der, die oder das ??? Det er selvfølgelig blevet bedre
med årenes løb; men det er stadig mit store problem......
Jeg ønsker jer en fortsat god dag.
Hilsen Jette
Wer Schreibfehler findet, darf sie behalten....
Lippe 1
Mitglied
Beiträge: 1649
Registriert: 06.04.2005, 09:12
Wohnort: Lippe

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Lippe 1 »

@ Pippilotta
....... snart skal det blive regnvejret igen! Du, hedder det ikke kun regnvejr ?
Jeg er ikke sikker på, men måske er der jo en der kan hjèlpe??

Grüße aus Lippe
Günter