Hej igen Berndt,
tak for din lange hilsen. Nej, vi har ingen sne for tiden, kun nogle bittesmå rester af den. Himlen er overskyet og det blæser, som jeg ser mens jeg sidder og skriver. Klimaet i DD og omkring Oberrhein kan for resten ikke sammenlignes med hinanden. Foråret i Rhindalen kommer også lidt tidligere end her p.g.a. vejrforholdene er der mildere, selv om her også dyrkes vin. Så får vi altså se ...
Det er da fint, at du besøgte DD i aftes via fjernsynet ... nu kunne du selv kaste et blik på min bydel (med mine ”fortællinger” i baghovedet). Vedørende reklame for byen: Der er sandelig masser af muligheder til at opleve noget eller hygge sig. Men vi benytter heller ikke det hele tilbud ... desværre.
Tak for Tati. Nu kan jeg huske det! Vi tror jo også, at vi har fået nok af forstanden, eller ikke? <font color=blue>:-)</font id=blue>
Zwiebelfisch: „…, und alles interessantes herunterladen.“ - - > Ja, det der en god idé. Du kan da også abonnere newsletteren, som Gaby og jeg har gjort det. Så får du frit leveret noget sjovt og samtidig nyttigt læsestof.
”Es heißt eben brauchbar. – Eine sehr brauchbare Erklärung!“ - - > Hm. Af og til findes ingen anden forklaring, Berndt. Det må du skrive dig bag øret lige som ”in Farbe”. På tysk skrives både om <i>Vierfarbdruck</i> og <i>Vierfarbendruck</i> (uden forskel mellem de to ord), det er jo det samme som på dansk. Versuch, eine Logik zu erkennen/erklären: Man sieht einen Vierfarb(en)druck, also einen Druck in vier Farben. > Der Druck ist <i>in Farbe = farbig</i>. På denne måde udtrykkes en slags generalisering. Det er jo ingen spørgsmål om hvilke eller hvor mange farver, men om farver overhovedet.
Tak for dine hjælpsomme rettelser. ”På dansk sættes nægtelsen (= ikke) i hovedsætningen).” - - > Ja må konstatere, at det også er på tysk således ... Du ser, mit tysk sprog er heller ikke perfekt.
Rettelser: Nu <s>komer</s> kommer jeg endelig til ...
„…, und alles interessante<s>s</s> herunterladen.
Så vender jeg tilbage til forum efter påskemessen. Indtil da mange hilsener fra Uta.