sygesikring, bank osv

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
olebulow
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 05.03.2007, 16:20

sygesikring, bank osv

Beitrag von olebulow »

Hejsa alle,

Nu har jeg så vidst fundet den lejlighed jeg vil have i flensborg.

Jeg har dog lige et par sidste spørgsmål

1. Når jeg skal have løn fra danmark, kan jeg så godt have f.eks. union bank, eller skal det være en grænsekonto ting?

2. Hvordan med skat, skattekort og sygesikring når jeg skal bo i flensborg og have løn fra danmark?

3. Hvordan i tyskland, får man et "borgerid" til når man f.eks. skal købe mobiltelefon+abbonnement osv?

4. Hvilke papirer skal jeg have med fra dk når jeg anmelder min ankomst?
(pas, sygesikring, kørekort, dåbs/navneattest, ?)
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Hej Ole,

det lyder godt :) (endnu en dansker, der kan hjælpe med til at vinde det tabte land tilbage ;) )

1) Ja det er smartest, da gebyrene ikke er så høje her for at få vekslet pengene om fra DKK til EUR.

2) Skat betales i DK, sygeforsikring ditto (men hvordan det helt præcist fungere ved jeg desvære ikke).

3) Nej! Det eneste du har er enten dit kørekort eller dit pas. Det sidste er bedst!

4) Pas plejer at være nok evt. din jobkontrakt til at vise, at du ikke er arbejdsløs. Men dåbsattest er heller ikke forkert. Blot kan man ikke bruge sygekortet til så meget, da der her bruges et andet system.

Jamen så ser jeg frem til at hilse på dig snart ;)
lillebaek

Beitrag von lillebaek »

Som tidligere grænsependler brugte jeg Infocenter Grænse en del, de er meget kompetente og venlige. Det er bare at aftale en tid og komme forbi, så kan de give dig svar på alle spørgsmål.

www.pendlerinfo.org

Med hensyn til "Borger-id"(du tænker nok retning CPR-nummer) så findes sådan noget ikke i Tyskland, tyskerne har jo et Personalausweis og dit danske pas er gyldigt på samme måde. Dog står der ikke nogen adresse i passet, derfor kan du komme ud af for at skulle medbringe en kopi af din "Meldebestätigung" fra rådhuset når du skal åbne bank, mobiltelefon, telefon osv.

Mht. til sygesikring er det sådan at du vælger en tysk kasse efter eget valg, men du får også et særligt dansk sygesikringsbevis, der gør at du kan gå til læge og tandlæge i Danmark på samme vilkår, som hvis du var bosiddende i DK. I Tyskland er du således ligestillet med en "almindelig" tysker og i Danmark med en "almindelig" tysker - i og med du betaler skat i Danmark er det jo også klaret

Viel Spass in Flensburg - det er sgu en dejlig by!
olebulow
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 05.03.2007, 16:20

super

Beitrag von olebulow »

Okay.. Det var lige det med cpr nummer jeg tænkte ja. :o)

Er der sådan nogle sygesikringskasser i flensborg? (navne, adresser? :))

Det særlige danske sygesikringsbevis, hvor skal man bestille det? eller kommer det automatisk?

Jeg var lige i flensborg i dag, for første gang. Det er faktisk en utrolig flot by. ;)

Dog må jeg hellere investere i et kort over byen.