At flytte til Østrig

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Lassenc
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 25.07.2007, 19:16

At flytte til Østrig

Beitrag von Lassenc »

Goddag!

Jeg er en gut på 20 år, der gerne vil prøve noget nyt.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at få afvide hvordan det forholder sig med flytning til Østrig.

Min største bekymring er arbejde, eftersom jeg ikke er særlig gammel, har jeg ikke den store erfaring.

Dog har jeg en hhx, men hvordan tæller sådan noget dernede?

Jeg har som andre ikke haft meget hjælp ved brug af um.dk, måske vil de ikke have vi forlader landet?

En der kan guide mig igennem?

Mvh. Lasse
Dagmar P.
Mitglied
Beiträge: 849
Registriert: 10.08.2006, 19:11
Wohnort: Billund, DK

Beitrag von Dagmar P. »

Hej Lasse,

måske er det en mulighed for at hjælpe dig

Populäre Job-Suchmaschinen in Österreich:
www.jobpilot.at
www.jobmedia.at
www.jobfinder.at
www.karriere.at
www.careesma.at
www.jobkralle.at

Österreichisches Arbeitsamt:
www.ams.at
Alles über Arbeitslosenunterstützung, Altersteilzeit sowie Beschäftigungsbewilligungen.

Österreichische Arbeiterkammer:
www.arbeiterkammer.at
Alles über das österreichische Arbeitsrecht, Mindestlöhne sowie Konsumentenschutz.

Österreichisches Finanzministerium:
www.bmf.gv.at
Alles über Steuern, Beihilfen sowie die Arbeitnehmerveranlagung.


mvh

Dagmar
...und überall liegt scheisse, man muss eigentlich schweben
jeder hat n hund aber keinen zum reden...
(Peter Fox-Schwarz zu Blau)
Lassenc
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 25.07.2007, 19:16

Beitrag von Lassenc »

Har du nyttige tips eller noget i den stil?
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Halløj Lasse,

måske kan du finde lidt hjælp her:
www.eures.dk

Kig under:
Jobsøgende -> "mest for unge"

Her drejer det sig dog hovedsageligt om jobs i hotelbranchen. Måske var det noget? Ellers søges der også gerne skiguider.

Held og lykke :)
Lassenc
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 25.07.2007, 19:16

Beitrag von Lassenc »

henningnielsen hat geschrieben:Halløj Lasse,

måske kan du finde lidt hjælp her:
www.eures.dk

Kig under:
Jobsøgende -> "mest for unge"

Her drejer det sig dog hovedsageligt om jobs i hotelbranchen. Måske var det noget? Ellers søges der også gerne skiguider.

Held og lykke :)
Det er ikke så meget midlertidige jobs jeg er efter, men jeg vil undersøge det :)
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

@ Lasse...

det er ganske vidst rigtigt, men et sted skal man jo starte. Sådan kom jeg til Tyskland....
lucia

østrig

Beitrag von lucia »

Hej!
jer er fra østrig og vil gerne svar på dine spørgsmål. min kæreste (dansk) boede et år sammen med mig i østrig. han arbejde på en cafe uden at tale østrisk. Man taler mange forskellige dialekter i østrig. i skolen taler man tysk. så hvis du taler tysk har du ingen problem. min kæreste talte ikke tysk men talte engelsk på cafen. de var ok for arbejdsgiveren og gæster.
du bliver forsikret gemem din arbejdsgiver. det beste er ... vil jeg sige... at tage derned og finde arbejde. i starten få du sikkert ikke din drømmejob men gemen kontakter og snak få du sikkert det hvad du vil. har du flere spørgsmål må du skrive til min mail. lmkorn@hotmail.com

hilsen Lucia
Lassenc
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 25.07.2007, 19:16

Beitrag von Lassenc »

Det lyder rigtig godt.

Hvilken region af landet synes du man bør stile efter hvis man er vild med naturen dernede?

Og selvfølgelig noget jeg vil kunne leve med så jeg ikke ender helt ude på herrens mark i starten.

Mvh. Lasse
Liserl

Beitrag von Liserl »

Hej Lasse

Det er da dejligt at høre, at du overvejer at flytte til Østrig! Jeg kommer selv fra Wien men bor nu med min danske mand i Odense.
Mht. arbejde ville jeg nok anbefale dig, at du prøver at finde noget i hotelbranchen eller som skiguide. Det er et sæsonarbejde og du får mulighed for at afprøve hvordan det er at bo i landet og for at komme i kontakt med andre. Desuden skriver du jo, at du er vild med den østrigske natur, så jeg forestiller mig at du mener bjergene. Derfor ville jeg foreslå, at du i første omgang tager til en af skiregionerne, der burde du både kunne finde arbejde og være omgivet af naturen. Man kan stå på ski i alle Østrigs regioner (der findes endda pister omkring Wien), men mht. til at finde et arbejde i turistbranchen ville jeg anbefale Tyrol, Salzburg, Kärnten eller Vorarlberg. Der burde du også kunne klare dig på engelsk, hvis du ikke er så god til tysk endnu.
Jeg har set, at www.jobnet.dk har en rubrik med arbejde i udlandet og at der også tit findes annoncer for jobs i Østrig.

Hvis du har flere spørgsmål, er du meget velkommen til at sende mig en PN.

Held og lykke!

Elisabeth
Lassenc
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 25.07.2007, 19:16

Beitrag von Lassenc »

Det kan godt være at sæson arbejdet vil være min eneste vej ind, men det må jeg jo se til.

Hvordan laver jeg den egentlige søgning om at komme til landet?

Det har jeg ikke helt kunne finde endnu.

Inden jeg tager afsted vil jeg gerne have arbejde og et sted at bo for at være mere sikker.

Nogle erfaringer mht. at anskaffe sig sådan nogle ting inden man tager det endelige skridt?

Mvh. Lasse
Lassenc
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 25.07.2007, 19:16

Beitrag von Lassenc »

Det er godt nok lang tid siden jeg har skrevet her.

Imellem tiden er jeg flyttet til Dublin i Irland, men jeg tror ikke rigtigt det er landet for mig i det lange løb, så jeg undersøger stadig Østrig :)
Lassenc
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 25.07.2007, 19:16

Beitrag von Lassenc »

Har godt nok fået søgt en del jobs nu, ingen held dog, har nok søgt over 30 :(