At bo i Berlin eller Hamburg

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Dakini

At bo i Berlin eller Hamburg

Beitrag von Dakini »

Jeg kunne godt tänke mig senere at läse i enten Berlin eller Hamburg, men hvor kan jeg söge et värelse? Det er lige meget om det er hos private eller igennem en evt. boligforening.. Og hvad med priserne, er der nogen der ved hvor de ligger omkring?
Zuletzt geändert von Dakini am 16.10.2003, 12:42, insgesamt 1-mal geändert.
Spinne

Beitrag von Spinne »

Hej Dakini!
Jeg kan kun svare på, hvordan det ser her i Berlin ud. I øjeblikket er det ret nemt at finde et sted til at bo, som man også kan betale, når man læser. Du kan finde mange annoncer i de berlinske aviser om weekenden. Én af dem med mange gode annoncer er "Berliner Morgenpost". En anden god tidskrift er "Zweite Hand - Immobilien" (lige som "Den Blå Avis"), som du også kan få hver weekend. Jeg tror, dem findes også på nettet. Hvis du søger der, skal du kun se om udlejeren eller mægleren vil have en "kaution" eller "provision". En "kaution" får du tilbage, når du flytter ud og alt er i orden i lejligeden. "Provisionen" får du ikke tilbage. Til priserne... - det kommer selvfølgeligt an på, hvad du vil have og hvor i Berlin du gerne vil bo. Hvis du ikke vil have sååå meget "luksus" kan du kan få en lejlighed til 150,- €. En god lejlighed kan du får til ca. 250,-/300,- €. Så kommer der vand, el. o.s.v. til.
Ellers bor mange studerende i bofællesskaber. Der findes annoncer ved universiteterne eller også i aviserne.
Ja, det var det, som jeg lige kunne huske og hvad jeg tror er vigtigt. Måske er der andre, som kan give dig gode henvisninger. Ellers er jeg også spændt, hvordan det ser i Hamburg ud.
Held og lykke!
Zuletzt geändert von Spinne am 16.10.2003, 17:29, insgesamt 1-mal geändert.
andreask

Beitrag von andreask »

Jeg tror, at du kan bruge følgende tråd (med visse modifikationer):
http://www.dk-forum.de/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1028&FORUM_ID=3&CAT_ID=1
Zuletzt geändert von andreask am 18.10.2003, 16:24, insgesamt 1-mal geändert.
Agnete og Emilie

Beitrag von Agnete og Emilie »

Vi er to piger som til august 2004 flytter til Berlin! I den forbindelse søger vi nogle oplysninger mht.bolig og arbejde i Berlin. Som det er nu, regner vi bare med at tage derned og så se, hvordan mulighederne er.Men hvis der er nogle som vedhvordan det er lettest, vil vi blive glade for at høre om det. Er det til at finde okay arbejde? Og mht. bolig, hvordan ser det så ud med kollegtiver og bofællesskaber i Berlin!?

PÅ forhånd tak!
Zuletzt geändert von Agnete og Emilie am 19.01.2004, 12:30, insgesamt 1-mal geändert.
musel28

Beitrag von musel28 »

Det er nemt at finde noget i Berlin.. man kan jo finde noget i de forskellige afdelinger af universitaetet.. hvor de söger nogen at bo sammen med...
Fex Humboldt Universtität har en skandinvistisk institut.. hvor man kan ogsaa finde nogle som taler dansk..

OLIVER
Zuletzt geändert von musel28 am 20.01.2004, 13:58, insgesamt 1-mal geändert.
musel28

Beitrag von musel28 »

Det er nemt at finde noget i Berlin.. man kan jo finde noget i de forskellige afdelinger af universitaetet.. hvor de söger nogen at bo sammen med...
Fex Humboldt Universtität har en skandinvistisk institut.. hvor man kan ogsaa finde nogle som taler dansk..

OLIVER
Zuletzt geändert von musel28 am 20.01.2004, 15:09, insgesamt 1-mal geändert.
Trine P

Beitrag von Trine P »

Jeg står netop og skal begynde på praktik i Hamburg til 1. marts og er ligeså meget i tvivl mht. bolig som Dakini er. Er der nogen, der har en god idé til hvordan man kan finde en møbleret bolig herhjemmefra, da jeg ikke har mulighed for at tage derned og gerne vil have noget før jeg tager afsted. Hvad skal man passe på og hvad er vigtigt at huske mht til at indgå en kontrakt på et lejemål? Jeg har erfaring med situationen fra Flensborg, hvor der var mange problemer ned at få depositummet tilbage igen, og vil helst undgå en sådan situation igen. Nogle gode råd?

Firmaet jeg skal arbejde for vil betale op til 500€ pr. måned for min bolig, men da dette også er alt hvad jeg får, har jeg ikke så mange muligheder for at betale mere. Er det et passende niveau for Hamburg eller skal man regne med at det er endnu dyrere?

MfG Trine
Zuletzt geändert von Trine P am 30.01.2004, 17:55, insgesamt 1-mal geändert.
andreask

Beitrag von andreask »

Trine P>> På http://hamburg.homecompany.de/suchen.htm er det muligt også at søge på møblerede lejligheder - og nu ved jeg ikke, hvilken standard du søger, men med €500 burde det være muligt at finde en egnet bolig?
Zuletzt geändert von andreask am 30.01.2004, 21:01, insgesamt 1-mal geändert.
musel28

Beitrag von musel28 »

hej,
du skulle kontakte DATYNE i Berlin at finde nogen som taler dansk.. du finder flere oplysninger ogsaa her hos tysk.dk (hjemmesidde).

Viel Spass in Berlin
OLI
Zuletzt geändert von musel28 am 30.07.2004, 20:34, insgesamt 1-mal geändert.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!
Musel28 har ret!
Vi har et Dansk Tysk Netværk her i Berlin:
"Dansk-Tysk Netværk Berlin": www.dk-forum.de/forum/link.asp?topic_id=1291
Her står hvornår og hvor vi mødes.

Maybritt
<font color=red>moderator</font id=red>

Bearbeitet von - maybritt am 01.08.2004 12:29:33
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."