Dansk sømand i Tyskland

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Dalle85
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 25.10.2007, 22:53

Dansk sømand i Tyskland

Beitrag von Dalle85 »

Er der nogen der ved hvordan reglerne er for danske sømænd i DIS der flytter til tyskland? Da sømænd i praksis er fritaget for skat i Danmark gælder "dobbeltbeskatningsoverenskomsten" vel ikke, hvilket at man kan beskattes i Tyskland?

Jeg ved godt at det er et lidt langhåret spørgsmål, men jeg har prøvet at søge hjælp på "skats" hjemmeside, men det eneste der står der er en snørklet forklaring der tydeligvis er skrevet fordi skat ikke vil have beskidte hænder! Så jeg håber at nogen her måske kender nogen der kender nogen der er dansk sømand i Tyskland eller som ved det da jeg kraftigt overvejer at hive teltpælene op og rykke over grænsen nu her når jeg bliver færdig!

På forhånd tak, Morten
Peter

Beitrag von Peter »

3.3 Søfolk og flypersonale i international trafik

Efter den dansk-tyske dobbeltbeskatningsoverenskomst beskattes søfolk og flypersonale i international trafik i det land, hvor foretagendet er hjemmehørende.

Bosat i Danmark, men arbejder for en tysk arbejdsgiver:

En dansk bosat sømand bliver beskattet i Tyskland, hvis han arbejder for et rederi med sæde i Tyskland. Da han er fuldt skattepligtig til Danmark lemper Danmark for den tyske skat for at undgå dobbeltbeskatning.

Danmark lemper i disse situationer for dobbeltbeskatning efter samme princip som gælder for almindelig lønindkomst

Arbejder søfolkene eller flypersonalet udelukkende for den tyske arbejdsgiver, følger det af forordning 1408/71 om social sikring, at disse personer skal betale sociale bidrag i det land, hvor arbejdsgiveren er hjemmehørende, dvs. Tyskland. Danmark lemper derfor efter eksemptionsprincippet, hvilket med andre ord vil sige, at Danmark ikke beskatter den del af indkomsten, som Tyskland har beskatningsretten til, uanset størrelsen af den betalte tyske skat.

Har søfolkene eller flypersonalet derimod f.eks. et bijob i Danmark, vil det medføre, at de, efter forordning 1408/71, skal betale sociale bidrag i Danmark i stedet for i Tyskland. I disse tilfælde lemper Danmark efter creditprincippet, dvs. at der kun lempes for den faktisk betalte tyske skat - og højst med et beløb svarende til størrelsen af den danske skat, der falder på den udenlandske indkomst.

Bosat i Tyskland, men arbejder for en dansk arbejdsgiver:

Søfolk eller flypersonale i international trafik, som er bosat i Tyskland, men arbejder for en dansk arbejdsgiver bliver på nuværende tidspunkt begrænset skattepligtige til Danmark af deres lønindkomst. Tyskland lemper for den danske skat efter eksemptionsprincippet, dvs. undlader at beskatte den del af indkomsten, som Danmark har beskatningsretten til.

Folketinget har imidlertid vedtaget at fritage søfolk og piloter i international trafik for dansk begrænset skattepligt. Bestemmelsen er ikke trådt i kraft, da den endnu mangler at blive godkendt af EU-kommissionen. Selvom Danmark er tillagt beskatningsretten, har Tyskland ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomsten ret til at beskatte indkomsten, når den ikke bliver beskattet i Danmark.

SAS:

SAS-ansatte, der er bosat i Danmark, og som arbejder ombord på SAS-fly i international trafik, kan efter den dansk-tyske dobbeltbeskatningsoverenskomst kun beskattes i Danmark.

DIS-ordningen:

Fra den 23. august 2000 er det muligt for alle danske passagerskibe, som sejler mellem dansk og udenlandsk havn, at blive registeret i DIS (Dansk Internationalt Skibsregister). Søfolk som sejler på DIS-skibe er fritaget for dansk beskatning de får således udbetalt en nettoløn.
windtänzerin
Mitglied
Beiträge: 66
Registriert: 19.07.2007, 16:47
Wohnort: Ringkøbing

Beitrag von windtänzerin »

Hej,
glücklicherweise habe ich gerade diesen Thread gefunden, doch stolpere ich über den Begriff "lemper", der einen wesentlichen Teil der Aussage/des Paragraphen ausmacht und daher unabdingbar ist. Ich finde im Wörterbuch dazu die Begriffe Lockerung und Anpassung. Aber im Zusammenhang bedeutet das nun, dass Dänemark sich dem deutschen Steuerrecht angepasst hat, oder es in Dänemark lebenden Angestellten einer Reederei erleichtert, die steurlichen Abgaben zu trennen? Ich würde mich sehr freuen, wenn ich den Absatz detailgetreu verstehen könnte. Kann mir jemand mit der Übersetzung helfen?
Vielen Dank und Spätsommersonnengrüße aus Ringkøbing,
Katharina :)