Betalingskort i Tyskland?(Visa, Master-, Maestro og EC-kort)

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Fifi
Mitglied
Beiträge: 6
Registriert: 23.11.2007, 16:51

Betalingskort i Tyskland?(Visa, Master-, Maestro og EC-kort)

Beitrag von Fifi »

Hej. Jeg skal have puttet et køkken i min nyerhvervede Berliner-lejlighed og er løbet i det problem, at de ikke tager Visa i Berlin. Jeg kan se, at der hænger EC card symboler over alt dernede. Der er vel et forældet kort herhjemme og vist ikke eksisterende mere. Så kommer spørgsmålet: Hvilket kort skal jeg få lavet, som er brugbart i Berlin??? Alternativet er, at jeg skal løbe rundt med mange tusinder Euro i lommen, og det er jeg ikke meget for.
Det er det første land jeg har været i, hvor Visa/Mastercard ikke er de foretrukne kort.
Hilsen Flemming

EDIT: overskrift udvidet af moderator MHÅ
lillebaek

Beitrag von lillebaek »

Tja, Tyskland ER bagud paa betalingskort-omraadet.

EC-Karte eller kontant er den eneste maade at betale paa mange steder. EC-kortet har ogsaa en MAESTRO-funktion, saa hvis man kan faa en dansk bank til at udstede et MAESTRO-kort, kan det maaske lykkedes...men mange tyskere har stadig holdningen at "nur Bahres ist Wahres"
Martin H.

Beitrag von Martin H. »

Jeg synes også det er ret irriterende at jeg tit ikke kan bruge mit visa-kort eller mastercard i Berlin, Hamburg og generelt i mange tyske butikker. Når jeg spørger i butikkerne, siger ekspedienterne, at det skyldes at der har været svindel med Visa-kort i Tyskland (?)

Og med Visa-kortet kan man som regel hæve kontanter i automater i Tyskland - men så opkræver min Danske Bank vist 30 kr eller 3% i gebyr :-(
Fifi
Mitglied
Beiträge: 6
Registriert: 23.11.2007, 16:51

Beitrag von Fifi »

Hvad er et Maestro card- MAESTRO-funktion???
Hilsen Flemming
;O)scar

Beitrag von ;O)scar »

Det er et kort som kan bruges lige som EC kort i Tyskland, der kan man ikke overtrække kontoet fordi terminalen går i kommunikation med din Bank.

Maestro findes i Danmark kun hos Danske Bank og Arbejdernes Landsbank
martinlist
Neues Mitglied
Beiträge: 4
Registriert: 31.10.2007, 10:41
Wohnort: Berlin

Beitrag von martinlist »

Min erfaring er, at et EC-kort er et must, hvis man er meget i Tyskland. Mit EC-kort er også et Maestro-kort. Jeg har også et engelsk Maestro-kort, men dette virker (ligesom VISA) som regel heller IKKE! :shock:
micha_i_danmark
Mitglied
Beiträge: 1206
Registriert: 14.02.2007, 17:04
Wohnort: Dragør

Beitrag von micha_i_danmark »

Baggrunden er at profit margins er lavere i Tyskland end i mange andere lænder, fx fødevarer er tit billigere end enhvert andet EU land.

Visa tager ca. 2-4 % af priset og derfor er for dyrt for mange butikker. EC kortet eller kontant betaling er meget billigere for butikkerne. Derfor er det så vanskellig at betale med kreditkort i Tyskland.

Hvis du har muligheden, er det en god ide at oprette en tysk bank konto og få et EC kort.

Jeg har tænkt en gang at Dankortet er en lidt underligt og meget isoleret systemet her i Danmark, men nu savner jeg hvert gang i en tysk supermarked at jeg kan ikke betale (altid) med kort og oveni nogen spørger mig: "på beløbet"? :wink: :wink:
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

For mindre og mellemstore forretninger er gebyrerne inkl. faste omkostninger faktisk en del højere end de nævnte 2-4%.

Men den dybere årsag for situationen er, at Kohl-regeringen i sin tid ingen interesse havde i at fremme en tysk løsning a la Dankort af ideologiske årsag, og at storbankerne i Tyskland altid har set en større forretning i at samarbejde med de store internationale kortudsteder frem for at videreudvikle EC-systemet.
barthong
Mitglied
Beiträge: 190
Registriert: 30.12.2006, 21:40

Re: Betalingskort i Tyskland?(Visa, Master-, Maestro og EC-k

Beitrag von barthong »

Fifi hat geschrieben:Hej. Jeg skal have puttet et køkken i min nyerhvervede Berliner-lejlighed og er løbet i det problem, at de ikke tager Visa i Berlin. Jeg kan se, at der hænger EC card symboler over alt dernede. Der er vel et forældet kort herhjemme og vist ikke eksisterende mere. Så kommer spørgsmålet: Hvilket kort skal jeg få lavet, som er brugbart i Berlin???
Ja, i Tyskland er det gamle EC-system (med tilknytning til eurocheques) også udløbet. Men da folk var og er vant til ec-symbolet står det nu for "electronic cash" - men det er kun et national system i Tyskland. Hvis man opretter en konto i Tyskland, så er det almindelige kort ec-kortet. Fleste gange er det et kombineret kort af et ec-kort og et maestro-kort. Maestro er et international system af MasterCard (Maestro er ikke kreditkort, men debitkort!).
Fifi hat geschrieben:Det er det første land jeg har været i, hvor Visa/Mastercard ikke er de foretrukne kort.
Rolig, rolig. Det er rigtig, at de tyskere bruger helst ec/maestro-kortet, hvis de ikke bruger kontanter (og der er rigtig mange som bruger til dagligliv bare kontanter). Men: Hvis man ikke har et dankort her i Danmark, så er det heller ikke så nemt. Føtex, Netto, Aldi m.fl. tager kun Dankort. Hos andre steder (Brugsen, Tivoli m.fl.) tager de gebyrer til udlandske kreditkort - fleste gange uden at sige det til kunden.

Mht. dit køkkenindkøb: Nogle møbelforretninger har en Geldautomat bag kassen. Ellers har de måske også en mulighed at give en regning til dig og at du kan overføre penge på deres konto. Så kan man undgå at løbe rundt med alt for meget penge.