3 måneder i Berlin

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
koko
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 13.04.2008, 13:15

3 måneder i Berlin

Beitrag von koko »

Goddag.

Jeg skal flytte til Berlin i tre måneder her fra maj af.
Jeg har styr på det meste skulle jeg mene, men jeg har nogle pengespørgmål.

Jeg har et visa dankort som jeg selvfølgelig sagtens kan bruge, men spørgsmålet er tager de visa de fleste steder og kan man hæve over?

Hvis man kan hæve over kan jeg ikke rigtig se nogen grund til at åbne en konto i Tyskland for så kan jeg jo få penge på den måde.

Er der forresten nogen billigere måde at bevæge sig rundt i Berlin på end BVG? Et månedskort er pænt dyrt så kunne være man skulle overveje alternativer.
runesfar

Beitrag von runesfar »

1) Brug dit Visa som hævekort - hæv kontanter en gang om ugen eller sån.

2) Du skriver ikke om du rejser alene. Hvis I er to, kan det ofte betale sig at købe et BVG umweltkarte. Det er ikke-personligt og kan overdrages.
zignezigne
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 23.04.2008, 11:54
Wohnort: berlin

Beitrag von zignezigne »

Hej

Man kan ikke burge VISA-kort i supermarkederne, men jeg ville nok ikke oprette en konto for tre mäneder hernede. det er for besvärligt.

köb en billig cykel pä et loppemarked. de kan fäs for omkring 40 euro og sä er du fri for at väre afhängig af strejker.
andreask

Beitrag von andreask »

Som zignezigne skriver, kan det nok ikke betale sig at oprette en konto for 3 måneder, da:
1) det ses ofte, at en helt almindelig konto koster et månedligt administrationsgebyr (Deutsche Bank tager ca. €5 om måneden for en Girokonto med EC-/Maestrokort)
2) hvis du ikke har indtægter fra Tyskland, skal du overføre fra en dansk konto - de fleste danske banker tager et ret højt gebyr for denne service. Hvor højt gebyret er, kan du se på de forskellige bankers websites. Samtidigt betaler du også en vekselkurs.
3) hos Skandiabanken/Eikbank er det gebyrfrit at hæve på Visa-kort i udlandet - dog er vekselkursen ca. kr. 7,52 for hver Euro, du hæver.

Jeg bruger selv mit Visakort som hævekort - det kan ikke bruges mange andre steder end i hæveautomater (som der til gengæld findes en hel del af). Grænsen for beløb, der kan hæves dagligt, er (for mit vedkommende) €250 og vist kr. 30.000/md.

Hvis du alligevel vil have en tysk konto, har Commerzbank en gratis Girokonto.