Flytte til Flensborg

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
thj1980
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 17.03.2008, 17:01
Wohnort: Kolding, Dänemark

Flytte til Flensborg

Beitrag von thj1980 »

Hej alle,

Vi er en lille familie der bor i Kolding og som overvejer at flytte ned på den anden side af grænsen. Der er mange ting der skal vendes og drejes inden vi tager beslutningen, men set i lyset af mange af de besparelser der kan være, så syntes vi det lyder interessant.

Jeg har kigget lidt på wobau og i mojnmojn's Kleinanzeigen, men har ikke rigtigt kunnet finde noget der vakte min interesse sådan umiddelbart. Vi overvejer at finde en mindst 4-vær. lejl. i Flensborg området, da vi begge fortsat vil arbejde i Danmark. Jeg arbejder i Skrydstrup, og min kone i Kolding.

1) Hvordan med bilforsikring? Tager man sine trin med ned over grænsen?? Hvad med priserne???

2) Hvad med dagpleje/vuggestue/børnehave/skole??

3) Hvad med skat?

4) Hvad med "indskud" i lejl. får man det tilbage?

Håber jeg hører noget...

Venligst,
Tim Jespersen, Kolding
Blenner
Mitglied
Beiträge: 6
Registriert: 18.03.2008, 13:16
Wohnort: Meierwik, Glücksburg

Beitrag von Blenner »

Hej Tim,

Jeg kan fortælle dig om hvad jeg har af erfaring på området. Jeg er selv bosat lige i udkanten af Flensborg og har nu boet hernede af 2 omgange - Jeg kan kun anbefale jer også at give det en chance :)

Et rigtigt godt sted, at søge lejlighed er på www.immobilienscout24.de Det er en tysk boligportal hvor i både kan finde huse og lejligheder osv.

1) Der findes selvfølgelig mange forsikringsselskaber og sikkert også mange forkellige priser. Der hvor jeg er forsikret har jeg uden problemer kunnet overføre mine trin fra Danmark til Tyskland. Det eneste de forlangte var et dokument/bekræftelse fra min danske forsikring om hvor længe jeg havde haft bil, antal skadesfrie år osv. Det burde ikke være noget problem, at få det fra dit danske selskab.

2) Når i begge arbejder og betaler skat i Danmark har i automatisk også adgang til det danske system på det område. I skal vist nok bare kontakte den kommune hvor jeres arbejdsplads er hjemhørende. I hvert fald ved jeg, at Peter Hansen fra Regionskontor Sønderjylland – Schleswig. Infocenter Grænse, Lyren 1, 6330 Padborg. Telefon 0045-74670501 kan hjælpe jer på det område. Han har hjulpet mig og han er yderst behagelig og meget hjælpsom.

3) Jeg er ikke 100% sikker på hvordan det er med skatten - om der er særlige forhold osv., men i hvert fald betaler jeg dansk skat præcis som du formentligt gør :wink:

4) De steder jeg har boet til leje har indskudet været 3 mdr. Kaltmiete (basishusleje ex. forbrug). Pengene blev sat ind på en neutral konto oprettet i mit navn og den dag jeg så flyttede ud fik jeg hele beløbet inkl. renter retur :D Langt de fleste steder er det sådan, at man selv maler og gør lejligheden ren når man fraflytter den. Det bliver så godkendt af udlejer og man får sit indskud tilbage - typisk indenfor 2-3 uger. Det er i hvert fald min erfaring.

Håber du kan bruge mine svar til noget. Ellers må du hellere end gerne vende tilbage :D

Mvh Michael
thj1980
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 17.03.2008, 17:01
Wohnort: Kolding, Dänemark

Overvejelser fortsat...

Beitrag von thj1980 »

Hej Michael,
Tak for dit svar! Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvad du gør vedr. bank og løn fra DK? Kan man bibeholde sin bankforbindelse i Danmark, eller skal man flytte det hele ned over grænsen??

Tim Jespersen
Blenner
Mitglied
Beiträge: 6
Registriert: 18.03.2008, 13:16
Wohnort: Meierwik, Glücksburg

Beitrag von Blenner »

Hej Tim,

Jeg har boet hernede af to omgange nu. Første gang jeg boede her fik jeg oprettet en Grænsekonto i Sydbank. Det er en konto hvor du både har en dansk og en tysk konto hos Sydbank. På den måde kan du gratis overføre penge fra Danmark til Tyskland (eller retur). Sydbank har en afdeling i Flensborg og i Hamborg. Ved ikke om de også er andre steder, men det kan du helt sikkert se på deres hjemmeside. :)

Den her gang har jeg en tysk bank der hedder Unionbank. Det er en mindre tysk bank med en del små filialer i Flensborg området. De samarbejder med en dansk bank der hedder Tønder Bank. De tilbyder ligeledes en slags grænsekonto i stil med den Sydbank har.
En yderligere fordel ved Unionbank og Sydbank er, at alle deres medarbejdere taler dansk så hvis du ikke er så sikker i de tyske gloser er det jo en dejlig nem måde, at komme om ved det på.

Jeg har stadig valgt, at beholde en konto i min danske bank (Kreditbanken Aabenraa), men det er udelukkende fordi jeg har verdens bedste bankrådgiver der :D Min danske løn går ind på denne konto og de udgifter jeg har i dk - fx. til dansk mobil tlf. osv. bliver betalt fra denne konto. Hverken Unionbank eller Sydbank har på noget tidspunkt forlangt, at jeg skulle lukke denne konto.

Med venlig hilsen
Michael
2 x Fl-DK
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 17.07.2008, 18:10

vedr. bilforsikring

Beitrag von 2 x Fl-DK »

Når man får et financeret billån i Tyskland , forlanger bilforhandleren ofte, at man tegner bilforsikringen hos dem, indtil bilen er betalt. Det er ikke svært at låne penge til bil mv.hernede . De danske lønninger er ofte næsten dobb. så høje som her i regionen.-) De tyske bilforhandler er oftest meget mere venlige end dem i Dk, og man bliver nærmest båret på hænder og fødder.
I Tyskland bliver man reg. i et system som hedder Schufa, hvor andre i handelsverdenen kan tjekke hvor man evt. har lån el. er dårlig betaler.
Systemet svarer til det danske R.K.I
god dag :D