Eksport af bil til Tyskland

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
PS

Eksport af bil til Tyskland

Beitrag von PS »

Hej,

Håber jeg kan finde lidt svar herinde i forum.

Jeg overvejer at eksportere en ny dansk bil til Tyskland.

Det kan godt betale sig, men hvordan gør man med zulassung, nummerplade. forsikring?

Jeg har undersøgt at der kun skal betales tysk moms. Ellers skulle der ikke komme andre udgifter på.

mvh

Peter
Blenner
Mitglied
Beiträge: 6
Registriert: 18.03.2008, 13:16
Wohnort: Meierwik, Glücksburg

Beitrag von Blenner »

Hej Peter,

Jeg har på et tidspunkt undersøgt det samme. Det jeg dengang fandt frem til var, at du selvfølgelig køber bilen uden afgift, moms osv. i Danmark :wink: Når du så kommer til Tyskland med den skal den til Tüv. Det koster ca. 90 euro for HU og AU (Haubt Untersuchung og Abgas Untersuchung). Det burde ikke være noget problem eftersom bilen er helt ny. Du får så udleveret nogle Tüv papirer som du skal have med på Zulassung (motorkontoret).

Når du kører på motorkontoret skal du yderligere medbringe:

- Det papir du får udleveret på Bürgerbüro når du tilmelder dig (det indeholder dit navn, adresse osv.)
- Dit pas
- Dine tyske bankoplysninger så de kan trække penge til "vægtafgiften" (jeg ved af bitter erfaring, at det skal være et tysk konto nr. Check, indbetalingskort m.m. accepterer de ikke!)

Jeg er ikke helt klar over hvor og hvornår du skal betale den tyske moms (19%) på bilen og jeg er heller ikke helt sikker på udfra hvad momsen bliver beregnet :?:

Jeg håber det kunne hjælpe dig lidt på vej. Ellers skriver du bare igen :D

Med venlig hilsen
Michael
landgraf_von_hessen
Mitglied
Beiträge: 7
Registriert: 13.07.2007, 14:31
Wohnort: Frankfurt am Main
Kontaktdaten:

auch nicht vergessen

Beitrag von landgraf_von_hessen »

Hallo,

Du brauchst auch eine sogenannte "Certificate of Conformity".

Das ist eine Zertifikat von dem Hersteller, daß das Auto in allem EU-Länder die notwendige Richtlinien entspricht.

Ich habe in 1998 einen Volvo von Dänemark mit nach Deutschland gebracht. Keine Probleme uberhaupt gehabt.

Gruß,

Bent
Mine Mottos:
.
Nihil Intentatum & Intet kommer af sig selv, undtagen lommeuld!

bent@thelastviking.dk eller bent.hansen@ecb.europa.eu
PS

Beitrag von PS »

Hej

Tak for jeres svar.

Er det virkelig nødvendigt at køre til Tüv med bilen?

Kan man ikke tage bilens dokumenter og et COC dokument med? Der står jo hvad bilen bruger og at det er Euro4 norm den overholder?

mvh

Peter
landgraf_von_hessen
Mitglied
Beiträge: 7
Registriert: 13.07.2007, 14:31
Wohnort: Frankfurt am Main
Kontaktdaten:

TüV

Beitrag von landgraf_von_hessen »

Jeg havde IKKE min til TüV !

CoC var nok. Men husk naturligvis forsikringspapirer, såkaldt Deckungskarte, så Zulassungsstelle kan se, at det er på plads.

Mange Zulassungsstellen tilbyder nu om dage et hurtigt tjek, om alle papirer er med. Så venter man ikke forgæves i en lang kø, for så at konstatere at der mangler et eller andet.

Ønskenummerplade? For lidt ekstra, tror det er € 25, kan man selv besteme sin nummerplade. Ikke som i DK a la Dr Who, men indenfor rammerne. Eksempelvis F / OX (Frankfurt/Main) og selvvalgte bogstaver. Ofte kan man reserve dem online; tjek din egen Kreis.

Hilsen,

Bent
Mine Mottos:
.
Nihil Intentatum & Intet kommer af sig selv, undtagen lommeuld!

bent@thelastviking.dk eller bent.hansen@ecb.europa.eu
PS

Beitrag von PS »

Super,

Tak for svaret

Skal nok snart derned når jeg har fået coc dokumentet fra fabrikken
PS

Beitrag von PS »

Så har jeg fået endelig fået COC dokument og skal ned til zulassungsstelle i morgen.

Laver de pladerne med det samme, så jeg ikke skal vente flere dage på dem eller hvordan foregår det?

JEg tager følgende med:

COC dokument
Pas
Bevis på bopæl
bankoplysninger
REgning på bilen
Bevis fra forsikringen

hilsen

Peter
lillebaek

Beitrag von lillebaek »

Husk det u-officielle dansker-kendetegn.

I Flensborg, Schleswig og Hamborg er det sådan, at mange danskere har DK efterfulgt af tal efter bynavnet. Det var specielt påfaldende da jeg boede i Flensborg - og her i Hamborg kender jeg også mange med HH-DK nummerplader :D
PS

Beitrag von PS »

Hej,

Så fik jeg pladerne til bilen. Der var intet problem i det bare man har de rigtige papirer med:-)

Det blev desværre ikke til DK nummer. Tog bare et serienkennzeicehen. Det må blive næste gang der skal laves nummerplader..
Canarche
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 15.09.2005, 19:20
Wohnort: Flensborg

Beitrag von Canarche »

Hej Peter

Når du nu ikke fik en FL-DK nummerplade, er du faktisk nødt til at smutte ned i akti og købe en Sydslesvig fane :D

Med venlig hilsen

Canarche
PS

Beitrag von PS »

Ja, jeg har set nogle biler i området køre rundt med den på bagklappen:-)

Hvad sagde du forresten til den pils?
Canarche
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 15.09.2005, 19:20
Wohnort: Flensborg

Beitrag von Canarche »

Jeg siger JA TAK.

Skal vi sige lørdag D 24/5, mellem Kl. 16.00 og 21.00 hos Rita (Lord Nelson) i
Speicherlinie. (Pakhuslinje)

Øllet koster 1,90 :mrgreen: Jeg tror det er det billigste i Flensborg.

Der må ryges :shock: Hvis du er ikke ryger, er det nok lidt hårdt. Luften er lidt....hrm...grå.

Det er en super hyggelig kneipe :D men hvis Rita har for lidt at lave, eller bare har lyst til det, jah, så drikker hun dig under bordet :oops: Naturligvis på din regning :wink: en regning som du gør klogt i selv at føre eftersom Rita ikke kan regne og altid tager for lidt :roll:

Vi ses

Mfg

Canarche
PS

Beitrag von PS »

Super,

Ja, jeg ryger nu ikke så håber da ikke det er alt for slemt:)

Skal vi ligge et nærmere tidspunkt oder?

Hvis der er er andre der er tørstige skal i ikke holde jer tilbage..

hilsen

Peter
PS

Beitrag von PS »

Med tidspunktet mener jeg klokkeslet. Datoen er helt fin med mig.
Canarche
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 15.09.2005, 19:20
Wohnort: Flensborg

Beitrag von Canarche »

Det er fuldstændig op til dig. Jeg er der mellem Kl. 16.00 og 21.00.
Efter Kl. 21.00 går der som regel party i den, og Rita har så den let kedelige vane at hun skruer ret meget op for anlægget. Faktisk så meget at man ikke mere kan høre hvad man selv tænker.

Det får så Uwe og jeg til at råbe "MUT DAT SINN MET DEN DØRRE BALDRE-BALDRE" og vi får så svaret "JAA, DAT MUT SINN"

Hvis andre her i forummet har lyst til at komme med, kan vi jo sige Kl 19.00 ?, så kan vi håbe at Rita behersker sig lidt ved synet af alle de nye mennesker, og går der fest i den gør muzaken jo heller ikke noget.

Mfg

Canarche