Hjælp til bil. Flensburg

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
AndersRavn
Mitglied
Beiträge: 11
Registriert: 21.04.2008, 09:17
Kontaktdaten:

Hjælp til bil. Flensburg

Beitrag von AndersRavn »

Hej alle i rare mennesker.

Jeg er lige flyttet til Flensburg og skal i den forbindelse have en ny bil. Skal faktisk hente en i morgen i Hamburg, men der er nogle spørgsmål til det.

Bilen er hos en forhandler og han giver 1 års garanti. Vi kører sammen til motorkontor og får midlertidige plader.

Hvad gør jeg så når jeg kommer til Flensburg og skal have lavet FL nummerplader? Hvordan foregår det hele?

Hvis nogen har tid i FL-området, vil jeg være taknemmelig.

Jeg bor i øvrigt på Kiefernweg i Mürwik. Er det nemmere at mødes end at skrive her, giver jeg gerne et eller andet på café :)

På forhånd, tak.

Anders - 25 år, Kiefernweg, FL, arbejder hos SydEnergi i Sønderborg.
Maximillian
Mitglied
Beiträge: 5
Registriert: 22.05.2008, 19:51

Beitrag von Maximillian »

Hej Anders.

Kan desværre ikke svare på dit spørgsmål.
Men da jeg lige er flyttet til Flensborg selv og snart skal til at kigge efter bil,
ville jeg lige spørge hvorfor du køber bil helt i Hamborg?


Mvh.


Martin
galaxina
Mitglied
Beiträge: 3607
Registriert: 14.01.2007, 22:14
Wohnort: NN

Beitrag von galaxina »

du brauchst
personalausweis/ reisepass mit der aktuellen meldeadresse
bestaetigung von der versicherung
fahrzeugbrief
und ca. 80 euro (schilder+gebuehren)
AndersRavn
Mitglied
Beiträge: 11
Registriert: 21.04.2008, 09:17
Kontaktdaten:

Beitrag von AndersRavn »

Maximillian hat geschrieben:Hej Anders.

Kan desværre ikke svare på dit spørgsmål.
Men da jeg lige er flyttet til Flensborg selv og snart skal til at kigge efter bil,
ville jeg lige spørge hvorfor du køber bil helt i Hamborg?


Mvh.


Martin
Jamen jeg kører derned da jeg har fået en god pris. Der er ingen billige biler af den type/det mærke jeg gerne vil have. Derudover er udvalget en del større.

jeg søger en Alfa 156 SW 2.0 - fra 2000 eller nyere, max 150.000 km og topudstyrsmodel... Dem jeg har fundet her, koster ca 8-9000 € - har fundet en i Hamburg til 4750€... :)

- Anders - der iøvrigt gerne vil møde nogle FL-danskere :)
DK_Sledge
Mitglied
Beiträge: 32
Registriert: 04.03.2008, 23:13
Wohnort: Handewitt

Beitrag von DK_Sledge »

Hi Anders.

Det er helt rigtig når Galaxina skriver.
Når du har købt bilen, få du det tyske bil-brev.

Jeg hober, du har en besked fra din forsikring, som du har en forsikring.

Det er vigtig for at have med din "reisepass" med det tyske adresse.

Med det hele kører du til Zulassungsstelle (Rudolf-Diesel-Strasse 3a). Jeg ved det er vigtig når du er der miget tidligt. De åbner kl. 8, men du kan få din vente-bilag fra kl. 7.30. Ellers har du langt ventetid.

Du kan også få en specielt nummerplader, som du ønsker (f.e. FL-AG 111), men det er lidt dyrer.

Så få du din FL-nummer og kan gå kort over gåden for at købe din nummerplader.

Med nummerplader kommer du tilbage til Zulassungsstelle og få din "Stempel" på pladeren.

Derefter er du færdig med det hele. Jeg tror det vil tage 2 timer......

Hvis du har videre spør er du velkommen til at kontakte mig. Jeg bor i nærheden fra flensborg og arbejde i harrislee. Måske har du lyst for at møde før i kører til hamborg. Jeg vil se på min pm-account hver timer i morgen...
I dag er jeg online til næsten 12.......

Hilsen

Micha
Vertrauen Sie mir! Ich weiß, was ich tue.....
lillebaek

Beitrag von lillebaek »

Lad mig uddybe det lidt, da jeg også har været igennem processen og blev sendt væk fra Zulaussungstelle, fordi jeg ikke havde de rigtige papirer. Du skal bruge følgende for at få bilen indregistreret i dit navn og med din nummerplade:

Fahrzeugbrief og Fahrzeugschein. Vigtigt du har begge dele. Fahrzeugbrief beviser at du ejer bilen og Fahrzeugschein skal altid opbevares i bilen.

Doppelkarte fra din tyske forsikring med din gyldige adresse på. Uden det - ingen indregistrering. Hvis det skal gå hurtigt, kan nogle af forsikringsselskaberne genere et doppelkarte online i pdf-format, som man så bare printer ud og tager med.

Dit danske pas og (meget vigtigt) en meldebestätitung fra folkeregistret i Flensborg, så du rent faktisk kan bevise hvor du bor. Tyskerne har deres Ausweis hvor deres bopæl også står, men som dansker har du kun dit pas uden angivelse af bopæl.

Derefter får du nogle papirer som du kan tage med til "nummerpladebiksen" som straks laver pladen til dig. Husk at danskere i Flensburg "skal" køre med FL-DK + dine egne tegn :D

Held og lykke!
margie
Mitglied
Beiträge: 195
Registriert: 15.05.2008, 16:15
Wohnort: D + DK

Beitrag von margie »

und den Nachweis, dass Dein Auto noch TÜV hat!!!!

"Gültige Prüfbescheinigung Haupt- & Abgasuntersuchung" (TÜV)
AndersRavn
Mitglied
Beiträge: 11
Registriert: 21.04.2008, 09:17
Kontaktdaten:

Beitrag von AndersRavn »

Tak for alle de gode svar. Jeg har lige et spørgsmål mere.

Altså jeg ved hvad TÜV og AU er, men hvad er HU?
AndersRavn
Mitglied
Beiträge: 11
Registriert: 21.04.2008, 09:17
Kontaktdaten:

Beitrag von AndersRavn »

Er det denne her jeg skal have med?

[url]http://www.andersravn.dk/versicherung.gif[/url]

- altså er det den der er dobbelkarte? Eller den er jo ikk specielt dobbelt, men jah... Måske et dumt spørgsmål...
margie
Mitglied
Beiträge: 195
Registriert: 15.05.2008, 16:15
Wohnort: D + DK

Beitrag von margie »

TÜV ist eine Abkürzung: Technischer Überwachungsverein

und dieser Technische Überwachungsverein nimmt die Hauptuntersuchung (HU)und Abgasunstersuchung (AU) vor.

Umganssprachlich: Hauptuntersuchung = TÜV....

(statt. "Ich muss mit meinem Auto zu Hauptuntersuchung beim TÜV" sagt man kurz: "Ich muss zum TÜV"...)

Jeg kan desværre svar i dansk.... unskyld
margie
Mitglied
Beiträge: 195
Registriert: 15.05.2008, 16:15
Wohnort: D + DK

Beitrag von margie »

AndersRavn hat geschrieben:Er det denne her jeg skal have med?

[url]http://www.andersravn.dk/versicherung.gif[/url]

- altså er det den der er dobbelkarte? Eller den er jo ikk specielt dobbelt, men jah... Måske et dumt spørgsmål...
Der er ikke et dumt spørgsmål... Det er denne du skal have med....
AndersRavn
Mitglied
Beiträge: 11
Registriert: 21.04.2008, 09:17
Kontaktdaten:

Beitrag von AndersRavn »

margie hat geschrieben:TÜV ist eine Abkürzung: Technischer Überwachungsverein

und dieser Technische Überwachungsverein nimmt die Hauptuntersuchung (HU)und Abgasunstersuchung (AU) vor.

Umganssprachlich: Hauptuntersuchung = TÜV....

(statt. "Ich muss mit meinem Auto zu Hauptuntersuchung beim TÜV" sagt man kurz: "Ich muss zum TÜV"...)

Jeg kan desværre svar i dansk.... unskyld
Super :) Tusind tak, Margie. Og du skal da bestemt heller ikke svare på dansk, jeg skal jo lære det hele på tysk :) glæder mig til mit tysk bliver godt nok til at jeg ikk er usikker på alt hele tiden. Jeg har opgivet indtil videre at læse og forstå alle mine kontrakter. lejlighed, forsikring, kfz-forsikring mv. Håber på det bedste.

- Anders
Canarche
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 15.09.2005, 19:20
Wohnort: Flensborg

Beitrag von Canarche »

Auauaua Das kann teuer werden junge. men vi håber da det går.