Det danske gule sygesikringsbevis

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
madsns
Mitglied
Beiträge: 8
Registriert: 01.08.2008, 19:36
Wohnort: Kolding
Kontaktdaten:

Det danske gule sygesikringsbevis

Beitrag von madsns »

Hej allesammen,

Hvis man bor i flensborg og arbejder i DK (betaler skat i Dk) har man vel ret til at beholde det danske sygesikringsbevis?

Eller hvordan fungerer det?
Mfg,
Mads
lillebaek

Beitrag von lillebaek »

Nix, ikke helt.

Du får dog et særligt sygesikringsbevis fra den kommune i Danmark som du flytter fra. Det betyder at du har ret til lægehjælp i Danmark på lige fod med personer med bopæl i Danmark. Derudover skal du også sygeforsikres i Tyskland, du kan henvende dig til enhver "Krankenkasse" og forklare, at du er grænsependler, så klarer de resten. Det er forøvrigt ret praktisk selv at kunne vælge om man vil søge hjælp i det danske eller tyske system - alt afhængigt af hvad der passer dig bedst i situationen.

Se mere på:
http://www.pendlerinfo.org/wm206591
madsns
Mitglied
Beiträge: 8
Registriert: 01.08.2008, 19:36
Wohnort: Kolding
Kontaktdaten:

Beitrag von madsns »

Jeg har tidligere været medlem af AOK men der dækkede min tyske arbejdsgiver jo en del.

Gad vide om det er ikke er dyrt når jeg skal betale hele beløbet selv.
Mfg,
Mads
lillebaek

Beitrag von lillebaek »

madsns hat geschrieben:Jeg har tidligere været medlem af AOK men der dækkede min tyske arbejdsgiver jo en del.

Gad vide om det er ikke er dyrt når jeg skal betale hele beløbet selv.
Du skal ikke selv betale til AOK, hvis du arbejder og betaler skat i Danmark. Saa bliver dit medlemsskab saa at sige betalt af dine danske skattekroner - eller i hvert fald af en udligningsordning mellem Danmark og Tyskland. Samtidig beholder du retten til laegehjaelp i Danmark
madsns
Mitglied
Beiträge: 8
Registriert: 01.08.2008, 19:36
Wohnort: Kolding
Kontaktdaten:

Beitrag von madsns »

det lyder næsten for godt til at være sandt :)

Det er da virkelig en stor fordel ved at flytte til Tykland.
Mfg,
Mads