Gode Råd osv. Jeg vil gerne flytte til Berlin

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Rasmus Julius
Mitglied
Beiträge: 5
Registriert: 25.11.2008, 23:43

Gode Råd osv. Jeg vil gerne flytte til Berlin

Beitrag von Rasmus Julius »

Nu har jeg gået det sidste halve års tid, overvejet om jeg skulle i Livgarden, eller om jeg skulle springe ud af de faste rammer, og tage et spring til Berlin. Nu er det blevet det sidst nævnte.

Jeg er færdig som student til sommer, så skulle jeg gerne stå 19 år gammel, med en rød hue på hovedet, have tyske egenskaber i bagagen, og være klar til at indtage Berlin.
Men! Inden jeg sådan lige, indtager Berlin, jeg skal jo samle en masse informationer, lejlighed, job etc.

Derfor, har jeg efter et godt stykke tid på google, fundet denne side, og pt. betragter jeg den som en gave til jeg, som stor på tærsklen til et eventyr, men søger hjælp.

Jeg har sendt mails rundt til hvad jeg kunne finde, bla. et tysk firma, der søger danskere til noget telefon support, men nu må vi se.

Mine spørgsmål går således:

- Hvad er det vigtigste at være opmærksom på? (Ved godt det er stort)
- Hvordan finder jeg et godt fuldtidsjob, eller bare et job, er ikke kræsen, skal bare bruge penge, så min tilværelse i den flotte stad, ikke bliver for sørgelig.
- Hvad med lejlighed, hvad kan jeg forvente?
- Kan jeg ikke plz, tage del i noget af jeres erfaring og gode råd, ved i har dem:).

De bedst hilsner til jer alle, og tak - Hvis i er noget igennem min tråd, og nu efterfølgende har noget nyttigt at kaste af jer :)
udo66

storby

Beitrag von udo66 »

Hej Rasmus: Bliv ikke "tysk" - vær dig selv. Der er overhoved ingen ulemper for at være dansk i Berlin. Jeg ved ikke om tyske muslim
er så slem mod danskere...det skal du finde ud af eller spørg om.

Når du får et job som tjener i en kneipe eller restaurant, kan du godt tjene en del penge mens du er i Berlin.
Besøg en sprogkurs/ ansøg om praktik i en lille firma eller avis.
Skaf dig et netværk med gode venner og studenter.

Cykler eller tar U-bahn - så sparer du penge.
Kultur er der en masse af i Berlin - så gå på tur - og ved siden af - møder du en masse mennesker fra hele verden, speciel om sommeren.
Billig indkøb findes på hver hjørnet.
Oplev Berlin som en fræk by - mennesker kan godt lide hvis du er direkte og kan godt vise humor.
Berliner Schnauze er som Københavns snak.

Bor sammen med tyske studenter - så lærer du en ordentlig del tysk.
Du kan sagtens besøge Vorlesungen - forlæsninger på universitetet lige meget hvor - ofte findes på semesterstart masse af parties.

Et godt råd: Tilmeld dig som student og bor som en.
Kigg om du kan besøge en tysk kurs, skaf dig et netværk af danske og tyske venner - og besøg nogle parties, den bedste chance for at få venner i denne storby Berlin.

Om sommeren er Berlin en dejlig by med mange kneiper og grønt område der er masser af småfester og loppemarkeder og gadefester.

God tur og dejlig ophold i byen
Udo
bastilein
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 26.11.2008, 02:38

Beitrag von bastilein »

hej rasmusjulius, her er et berliner som arbejder i danmark og bor i berlin. spørg hvis du har nogen specielt.. jeg proev at svar dig..
hilsen sebastian
Rasmus Julius
Mitglied
Beiträge: 5
Registriert: 25.11.2008, 23:43

Beitrag von Rasmus Julius »

Tak for de gode råd.

Jeg vil helst ikke studere, har haft mange år på studiesiden nu, så lidt uden ville jeg gerne være foruden. Men et tysk-kursus, ku' være meget spændende.

Men jeg skal bruge job og lejlighed, hvad kan jeg forvente at skulle betale for en lejlighed, hvad med lønninger?

Og er der specialt behov for dansk-talende nogen steder?

Links, eller tips, måske direkte jobs ville være helt fantastisk, selvom det er meget at spørge om.
banya
Mitglied
Beiträge: 99
Registriert: 19.07.2006, 16:40
Wohnort: Hamburg / Kopenhagen
Kontaktdaten:

Beitrag von banya »

Hi Rasmus,
for at finde en værelse prøv http://www.wg-gesucht.de. Der kan du søge efter forskellige kategorier. At bo i Berlin er billigt når man samligner prisene med andre byer eller DK.
Dagmar [img]http://www.jordt.dk/pics/skate.gif[/img]

Der Worktrotter-Ratgeber für Dänemark http://www.worktrotter.dk/guide
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hejsa,

du kan skrive til mig ang job - måske kan vi finde noget til dig.
Andre spørgsmål er du selvfølgelig velkommen til at stille også

Hilsen
Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
°Leyla°
Neues Mitglied
Beiträge: 4
Registriert: 25.11.2008, 15:23
Wohnort: bei Tönning
Kontaktdaten:

Beitrag von °Leyla° »

Rasmus Julius hat geschrieben:Tak for de gode råd.

Jeg vil helst ikke studere, har haft mange år på studiesiden nu, så lidt uden ville jeg gerne være foruden. Men et tysk-kursus, ku' være meget spændende.

Men jeg skal bruge job og lejlighed, hvad kan jeg forvente at skulle betale for en lejlighed, hvad med lønninger?

Og er der specialt behov for dansk-talende nogen steder?

Links, eller tips, måske direkte jobs ville være helt fantastisk, selvom det er meget at spørge om.
Med det dankse Sprog kommen du ikke langt i Berlin. Den danske sprog bruger du mere ich norden fra Tyskland.
Hvad er dinne interesser? Hvad kunne du taenke at arbejde?
bastilein
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 26.11.2008, 02:38

Beitrag von bastilein »

der er mange tvivlsomme/dyr tilbud, lejligheder søger man bedste ved "zweitehand-immobilien"-avisen eller på http://www.studenten-wg.de .
°Leyla° hat geschrieben:Med det dankse Sprog kommen du ikke langt i Berlin.
du skal vide det ikke mange tysker taler engelsk.
annikade
Mitglied
Beiträge: 2008
Registriert: 18.07.2006, 16:38
Wohnort: Berlin v Deutschland
Kontaktdaten:

Beitrag von annikade »

bastilein hat geschrieben:du skal vide det ikke mange tysker taler engelsk.
Na, so schlimm ist es auch nicht. 8)
Besser:
Nicht viele Deutsche sprechen gut Englisch.

Gruß

/annika
Rasmus Julius
Mitglied
Beiträge: 5
Registriert: 25.11.2008, 23:43

Beitrag von Rasmus Julius »

Ich sprechen auch einen bischen deutch.. Meine deutch war so gut, eine mann von österreich versteht mich, wann ich auf österreich war. Doch, ich wille gern deutch leren.

As you can see, my german is not that good, but i'm trying, and my german is better face to face, than when i'm writing it..

Jeg har tænkt at jeg kunne bruge min erfaring fra café osv. ellers har jeg kontaktet noget jeg fandt her på forum, noget Tele kommunikation, hvor ens dansk kunne bruges.

Job: Café - Bartender - Tele- Kommunikation
Gerne jobs hvor man har med mennesker at gøre :).

Af lejligheder ved jeg ikke hvad jeg skal forvente endnu, men først og fremmest leder jeg efter job, så jeg ikke står og mangler penge der nede.
BenjaminBernhard
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 25.08.2008, 22:17
Wohnort: København og Berlin
Kontaktdaten:

Beitrag von BenjaminBernhard »

Hey Rasmus

Min kæreste og jeg flytter til Berlin i starten af januar.

Vi brugte www.immonet.de og www.immobilienscout24.de for at finde en lejlighed. Siderne er super gode og du kan oprette søgeagenter der automatisk finder lejligheder til dig, som passer dine kriterier for pris, værelser og beliggenhed.

I forhold til at bo centralt i København kan du regne med at det er omkring 50% billigere at bo i Berlin. Friedrichshain og Kreuzberg er nok de billigste steder.

Du skal dog huske på at lønnen er væsentlig lavere og at arbejdsløsheden ligger på omkring 16%, så det kan være svært at finde arbejde.

Any ways, go for it. Mulighederne er mange!
Rasmus Julius
Mitglied
Beiträge: 5
Registriert: 25.11.2008, 23:43

Beitrag von Rasmus Julius »

Tak skal du ha' :) Lyder godt.

Ja, det ka' bli' svært med jobs, men nu må man jo tage nogle chancer ind i mellem :)