At flytte til Østrig

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
MortenS
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 02.12.2008, 02:24

At flytte til Østrig

Beitrag von MortenS »

Jeg har siddet og læst lidt rundt på forummet (og generelt på nettet) og har endnu ikke kunnet finde svar på mine spørgsmål.

Jeg står i den situation, at jeg er blevet ansat som bartender på et hotel i Bad Gastein. Det er jo et super fedt job - specielt for en ung gut med mod på, at opleve verden. Der er dog som sagt opstået nogle spørgsmål.

Skat og forsikring:
  • Skal jeg betale dansk eller østrisk skat?
    Hvad er den østrigske trækprocent?
    Hvad med det gule og/eller blå sygesikring?
    Hvad med privat forsikring? Altså, skal jeg ud og investere i forsikringer.
    Nu består min løn blandt andet af fuld kost og logi. Er der nogen beskatning på dette?
Bopæl
  • Hvad er reglerne for bopæl i Danmark og Østrig - og går det ud over skatten?
    Hvad hvis jeg har bopæl i Østrig? Mister jeg så stemmeret og alle mine rettigheder som dansk statsborger?
    Hvordan med indboforsikring? Er det noget man selv skal ordne eller dækker en eventuel dansk?
Sprog
  • Jeg er godt klar over, at det officielle sprog i Østrig er tysk, men hvor vigtigt er det, at man kan flydende tysk?
    Nu er det jo et skisportsområde så kan man klare sig med improviseret tysk og så ellers engelsk? (jeg arbejder jo på at lære det, men det kan jo ikke læres på en uge)
    Er der nogen gode råd til, hvordan man lærer tysk så hurtigt som muligt. Jeg er godt klar over, at det bedste er at snakke sproget, men det er lidt svært når man sidder i Danmark og ikke rigtigt kender nogen der snakker tysk.

Håber i vil give jer tid til, at besvare mine mange spørgsmål. Der er mange - men de plager mig lidt.
MortenS
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 02.12.2008, 02:24

Beitrag von MortenS »

Er der nogen der kan hjælpe mig med disse spørgsmål?
Thomas_S
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 09.09.2008, 16:39

Beitrag von Thomas_S »

Hej,

if you work in Austria you have to pay tax there. Tax rate is lower as in Denmark
http://www.bmf.gv.at/service/anwend/steuerberech/bruttonetto/_start.htm
here you can calculte how much money you will get. You will get payed 14 times per year (2 times more).

You will be able to vote in Denmark and not in Austria. As I am not allowed to vote in Denmark.

If you have a job you are automatically insured. We do not have yellow/blue cards.
You are automatically insured, if you are working. You have holidays after two months working. You do not need a CPR number. You can make a bank account immediately. So, I would think that everything would be relatively easy.
Ingrid Crone
Mitglied
Beiträge: 135
Registriert: 18.09.2008, 13:45

Beitrag von Ingrid Crone »

Husk at du nok får brug for et gyldigt dansk pas for at legitimere dig, på trods af Schengenaftaler.
For i Tyskland og Østrig er der ikke sygesikringskort som legitmation, som i DK.
Hilsen, Ingrid
Ingrid