Erfaringer når man flytter til München

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
hdrud

Erfaringer når man flytter til München

Beitrag von hdrud »

Jeg ved dette har været debatteret før, men søgefunktionen på sitet fungerer ikke, så derfor prøver jeg selv!!!:
Da jeg har fået en stilling som licensmanager hos BMW i München, er jeg nysgerrig efter at høre, om der er nogle, som har nogle gode råd til en dansker, der for første gang flytter til Tyskland(München). Det kan være alt mellem himmel og jord, f.eks. ved jeg allerede nu fra et tidligere besøg, at jeg SKAL til Oktoberfest, og at det er meget dyrt at bo i München...

Men bare skyd løs, jeg venter spændt.

Venlig hilsen

hdrud
Zuletzt geändert von hdrud am 15.04.2004, 23:39, insgesamt 1-mal geändert.
Martin H.

Beitrag von Martin H. »

Hej

søgefunktionen i selve forumet kan i perioder være langsom og sløv, når der er mange brugere online. Jeg vil derfor anbefale, at du i stedet bruger vores søgefunktion fra FreeFind - som vi har installeret på forsiden af www.tysk.dk

Jeg har f.eks. lige indtastet München og fik "24 sider"

Mange hilsener
Martin, <font color=red>webmaster/moderator</font id=red> <font color=blue>Tysk.dk & Dk-forum.de</font id=blue>
Zuletzt geändert von Martin H. am 16.04.2004, 01:10, insgesamt 1-mal geändert.
Harborcoat

Beitrag von Harborcoat »

Hejsa

Angående det praktisk så vil jeg foreslå du gør det på denne måde:

1. Gå på meldeamt (ventetid skal tages i betragtning)Medbring: Pas, Mietvertrag.

2. Få dem til at sende dig videre til deres kollega der har med Lohnsteuerkarte at gøre.

3. Du kan nu åbne en bank konto. Medbring: Pas, Seddel fra Meldestelle og eventuelt din ansøttelses kontrakt.

4. Ring til Ausländerbehörde og få en tid for at få din Aufenthaltsgenehmigung.Medbring: Lønseddel, seddel fra meldestelle, pas og ansættelses bevis.

Tror jeg fik alt med. Hvis du gør alt i denne rækkefølge går det væsentligt hurtigere.

En anden god ide er at få trænet ølarmen!

Held og lykke, og vi ses til Oktoberfest!

Venlig hilsen

Dan
Zuletzt geändert von Harborcoat am 17.04.2004, 22:45, insgesamt 1-mal geändert.
yeboschi

Beitrag von yeboschi »

Hej !
Selv om jeg foretrakker at skriver på engelsk, prøver jeg at svar på dansk ==> derfor må du unskylder det, hvis der er for mange fejl.
På øjeblikket bor jeg i København, men før boede jeg i München i 2 år. München er faktisk en af de dyreste byer i Tyskland, men når du sammenligner det med København er det stadigvæk billigere. Det er meget svaert at få en lejlighed, selv om det ikke er så en katastrophe som i København. Jeg kan kun anbefale dig at sætte en annonce i avisen (f. eks. Süddeutsche). Den er en meget stor avis og jeg fik min lejlighed på den samme møde, fordi mange private udlejere foretrakker den vej på sted af vise deres lejlighed til 100 forskellige personer. Jeg håber du forstå hvad jeg vil sige.. :-). Det er vigtigt tror jeg, men det er kun min egen mening, at du skrive på tysk og at du finder måske en ven eller kollega der kan hjælper dig med at svar når der ringer nogen, fordi de fleste tysker ikke er så begejsteret at tale engelsk som dansker er.. Taler du måske lidt tysk ? Desuden må du ikke glemme at skrive om dit arbejde i annoncen ! Det hjælper meget.
Det alt for nu, når du har konkrete spørgsmål kan du gerne skrive dem til mig. Der er sikkert mange ting, jeg kunne svar, men jeg ikke tænke på på ojeblikket.
Mvh
JdH
Zuletzt geändert von yeboschi am 19.04.2004, 14:39, insgesamt 1-mal geändert.
hdrud

Beitrag von hdrud »

Tak for den gode respons - Det har været nyttigt, men skriv gerne mere ;0)

Jeg taler tysk på det jeg vil kalde et godt niveau - har læst det som bisprog på Syddansk Universitet i forbindelse med mit Cand.negot.-studie, så svar også gerne på tysk ;0)

Venlig hilsen

hdrud
Zuletzt geändert von hdrud am 19.04.2004, 16:13, insgesamt 1-mal geändert.
Andrea
Mitglied
Beiträge: 268
Registriert: 05.04.2002, 18:02
Wohnort: Deutschland

Beitrag von Andrea »

Gehe doch mal auf: www.expatica.com und schau dort unter Germany. Dort gibt es auch ein Forum etc.

Gruss Andrea
Zuletzt geändert von Andrea am 20.04.2004, 10:56, insgesamt 1-mal geändert.
Don't worry - be happy!
Sten

Beitrag von Sten »

Tillykke med jobbet!

Glaed dig til at flytte til München. Jeg boede der i 2,5 aar og synes det er en fantastisk by. Maaske skulle jeg flytte tilbage. Hvordan faar man job hos BMW?

München er en dyr by sammenlignet andre tyske byer. Specielt huslejen er hoej men ogsaa gaa-i-byen er dyrere end andre tyske byer (men sammenlignet med Danmark er det billigt). Generelt er det ikke dyrere at bo i München sammenlignet med Danmark.

Mht. bolig saa er Süddeutshe naevnt. En anden mulighed er www.mitwohnzentrale.de. Der kan du finde en midlertidige bolig, hvis du gerne vil se byen an inden du finder noget permanent. Der er selvfoelgelig omraader med daarligt ry, men ikke noget sammenlignet med Vollsmose, Gellerup Planen eller Mjoelnerparken. BMW er vel behjaelpelig med at finde en bolig. Det offentlige transportsystem fungerer ganske godt, saa det er ikke noedvendigt at bo direkte op og ned at arbejdet.

Oktoberfest er efter min mening en selvfoelgelighed. Jeg har selv booket ferie i slutningen af September. Glaed dig ogsaa til at sidde i skyggen af et kastanietrae og drikke et glas oel eller to.

Held og lykke med jobbet.

Gruss

Sten