Gode idéer til et år i Tyskland?

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
aom
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 14.01.2009, 11:19
Wohnort: Odense, Danmark

Gode idéer til et år i Tyskland?

Beitrag von aom »

Dejligt forum, der findes her.

Jeg vil høre, om nogen her har erfaringer med et "sabbatår" i Tyskland og hvad I i så fald har beskæftiget jer med i løbet af det år?
Jeg er germanistikstuderende og afslutter BA-delen af hovedfaget til sommer, hvorefter jeg godt kunne tænke mig at rive et år ud af kalenderen og få fornemmelsen af det at leve i Tyskland. Jeg ville egentlig have været af sted til et universitet med DAAD, men et sådant stipendium kan først søges efter et år på sidefaget. Da jeg brænder rigtig meget for at komme af sted snart, overvejer jeg derfor at holde orlov og søge job i Tyskland.
I den forbindelse ville det være rart at høre beretninger fra andre i min situation: Hvad har I arbejdet med, hvor (land/firma), hvad var jeres indtryk osv.

På forhånd tak :)

Mvh. Anne-Sofie
udo66

Forslag

Beitrag von udo66 »

Ta´nogle storbyer hvor der findes studenter - for eks. Berlin, Stuttgart, Koeln, HH oder Muenchen.

Det giver mening hvis du søger en voluntariat på en avisredaktion , kommer jævnlig i kontakt med studerende og uddanner dig lidt.
Du kan jo først søger om en studentebolig - ansøger om en 6 mdr. studieplads eller lignende. Arbejde findes i biblioteker eller gastronomien, så lærer du hurtig tysk på et rimeligt niveau.

Men ellers spørg bare videre - der findes bestemt gode ideer og et sabbatical er en rigtig god ide, synes jeg.
Held og lykke,
Udo
evi jensen
Mitglied
Beiträge: 1080
Registriert: 01.12.2002, 09:42
Wohnort: bindslev, Danmark

Beitrag von evi jensen »

hej,
hvad ,ed et au pair ophold? du giver ingenting for kost og logi, får lommepenge, og oplever det med at leve i tyskland helt tæt på.
jeg har prøvet det i irland,, og vil ikke undvære den efraring.
held og lykke med det

evi
aom
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 14.01.2009, 11:19
Wohnort: Odense, Danmark

Beitrag von aom »

Tak for jeres gode idéer!
Det er som at være på vildspor i en jungle, når man har så mange muligheder :-)
I øjeblikket satser jeg lidt på et Erasmus-stipendium, som jeg så alligevel kan læse videre med i Tyskland.
Ang. au-pair - så var det faktisk en gang min plan, men jeg er ikke vildt pjattet med jobs, hvor man direkte "tjener" andre mennesker. Så skal man i hvert fald være heldig at lande hos nogle ekstremt respektfulde mennesker. Det var du så, kan jeg forstå?

Mvh. Anne-Sofie
evi jensen
Mitglied
Beiträge: 1080
Registriert: 01.12.2002, 09:42
Wohnort: bindslev, Danmark

Beitrag von evi jensen »

hej anne sofie,
njeia - de var flinke, men ikke min type, alt for rig for min smag. men jeg lærte en masse over landet og menneskerne der, da jeg jo kun arbejdede i ca 30 timer og ellers kunne gå på en masse ture osv. hvis jeg ville fx på en weekendtur og have lørdagen fri, så var det også okey - så de var flinke.
nå. ungerne kommer hjem
evi
sankthansorm
Mitglied
Beiträge: 373
Registriert: 09.03.2007, 19:12
Wohnort: Stuttgart

Beitrag von sankthansorm »

Hvis du vil går som ERASMUS-student til Tyskland, spørge om I (din universitet i Danmark) har en partneruniversitet i Tyskland og får mere informationer om det fra den Erasmus-Kontaktperson fra din universitet.
At rejse er at leve
Skou

Beitrag von Skou »

Hvis du har spørgsmål ang. et ERASMUS-ophold, så står jeg gerne til rådighed med informationer. Jeg læser i øjeblikket tysk på universitetet i Freiburg. Har været her i 1 1/2 år, hvoraf det første var et ERASMUS-ophold.