nogle spørgsmål i kan hjælpe mig med

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
armani_dk
Mitglied
Beiträge: 19
Registriert: 15.01.2008, 11:52
Wohnort: Haderslev

nogle spørgsmål i kan hjælpe mig med

Beitrag von armani_dk »

hej alle sammen!

jeg håber i erfarene brugere kan hjælpe mig med nogle spørgsmål.

Jeg bor lige nu i kolding, men skal måske til at arbejde i sønderborg og dermed være en oplagt mulighed for at flytte til flensborg, da det selvfølgelig er billigere leje bolig, samt bilerne også er betydelig billigere. jeg kan selvfølgelig også tysk og kender til den tyske kultur da jeg har gået på en tysk gym.

her er planen:

Leje en billig lejlighed i flensborg samtidigmed at beholde min nuværende lejlighed i kolding ca 4 - 6 måneder, da jeg så har mulighed for at købe en tysk bil, da jeg mister min firma bil.

er dette muligt?

og hvis ja hvor skal kørselsfradraget rapporteres? i kolding eller i flensborg? det så vidt ligemeget for mig hvor, bare der ikke er nogle problemer med skattefar.

jeg har tænkt mig kun at benytte lejligheden i kolding i weekenderne. indtil min økonomi er fuldstændig ok efter 4 - 6 mdr. For så at flytte permanent i flensborg i en større lejlighed.

er det noget i kan hjælpe mig med at besvare?

tak skal i have.
Benutzeravatar
Lars J. Helbo
Mitglied
Beiträge: 7370
Registriert: 23.06.2002, 22:08
Wohnort: Sall
Kontaktdaten:

Re: nogle spørgsmål i kan hjælpe mig med

Beitrag von Lars J. Helbo »

armani_dk hat geschrieben: Leje en billig lejlighed i flensborg samtidigmed at beholde min nuværende lejlighed i kolding ca 4 - 6 måneder, da jeg så har mulighed for at købe en tysk bil, da jeg mister min firma bil.

er dette muligt?
Formentlig nej. Problemet er, at du dermed formentlig stadigvæk har dit "livsmidtpunkt" i Danmark. Folkeregisteradressen er stort set uden betydning. Man vil se på din samlede livssituation. Her tæller, om du fortrinsvis opholder dig i Danmark eller Tyskland. Hvor overnatter du de fleste gange? Hvilken lejlighed er størst? Hvor bor din kone og hvor går dine børn i skole?

Ud fra denne samlede vurdering vil Skat så afgøre, om du reelt bor i Danmark eller Tyskland, og hvis du (efter deres mening) reelt bor i Danmark, så må du ikke køre i Danmark i tysk bil og du vil fortsat være skattepligtig i Danmark
armani_dk
Mitglied
Beiträge: 19
Registriert: 15.01.2008, 11:52
Wohnort: Haderslev

Beitrag von armani_dk »

hej

har ingen kone eller børn,

vil kun anvende lejligheden i dk kolding i weekenderne

dvs jeg kommer til at overnatte i tyskland 5 nætter i ugen

og selvfølgelig stadig fuld skattepligtig i dk

og det handler sig stadig kun om ca 4-6 mdr hvor jeg skal beholde lejligheden i dk.
Benutzeravatar
Lars J. Helbo
Mitglied
Beiträge: 7370
Registriert: 23.06.2002, 22:08
Wohnort: Sall
Kontaktdaten:

Beitrag von Lars J. Helbo »

Det er ikke et spørgsmål, om du har kone og børn. Spørgsmålet er, hvor centrum i dit liv er. Hvis du rent faktisk overnatter fem gange om ugen i Flensborg, så er der måske en chance. Det der kunne tale imod er, hvis lejligheden i Kolding er tydeligt større.

Det ville være nemmere, hvis du dropper lejligheden i Kolding og framelder dig folkeregisteret i Danmark. Dermed ville du også slippe for at være skattepligtig i Danmark. Og i så fald kan du med det samme skifte til tysk bil.