Universitetsdimittend og a-kasse

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Kristian Thy
Mitglied
Beiträge: 47
Registriert: 19.02.2009, 14:35
Wohnort: Kopenhagen -> Bonn

Universitetsdimittend og a-kasse

Beitrag von Kristian Thy »

Er der nogen der kan fortælle os hvor man henvender sig for at komme i en arbejdsløshedskasse efter endt uddannelse i Tyskland? Links til information på tysk er fint.
jacob
Mitglied
Beiträge: 187
Registriert: 25.05.2008, 12:33

Beitrag von jacob »

Hej,
vielleicht hilft dies hier:

http://www.arbeitsagentur.de/

Beim arbeitsamt bekommt man arbeitslosengeld.

hilsen jacob
micha_i_danmark
Mitglied
Beiträge: 1206
Registriert: 14.02.2007, 17:04
Wohnort: Dragør

Beitrag von micha_i_danmark »

Mener du a-kassen i DK eller i D?
I D sker det jo automatisk, når du arbejder og medlemskabet er ikke friviligt.

Hvis du vil flytte tilbage til Danmark og har været forsikret i den tyske Arbeitslosenversicherung pga. din uddannelse or har fundet arbejde i Danmark, skal du bare indskrive dig i en dansk a-kasse.
I tilfaldet ville det være smart at få blankettet E301 fra den tyske Agentur für Arbeit, som viser at du har været forsikret i en a-kasse i et andet EU land. Så får du allerede efter 3 måneders medlemskab dagpenge hvis du bliver arbejdløs, istedet af 1 år.
Kristian Thy
Mitglied
Beiträge: 47
Registriert: 19.02.2009, 14:35
Wohnort: Kopenhagen -> Bonn

Beitrag von Kristian Thy »

micha_i_danmark hat geschrieben:Mener du a-kassen i DK eller i D?
I D sker det jo automatisk, når du arbejder og medlemskabet er ikke friviligt.
Min kone er universitetsstuderende. Hvis vi boede i DK kunne hun blive forsikret i a-kassen når hun bliver færdiguddannet, også selv om hun ikke har noget job. Hvordan foregår det i D når man er færdig med universitetet?
Martin H.

Beitrag von Martin H. »

Jeg tror ikke, at det er muligt at komme i en tysk arbejdsløshedsforsikring (a-kasse) i Tyskland efter universitetsstudium.
Og få dagpenge på dimittend-sats som i Danmark bare på grundlag af studiet.

I Tyskand bliver man som regel meldt ind automatisk via sin arbejdsgiver når man starter arbejde (obligatorisk). Og når der ikke er nogen arbejdsgiver, er det jo lidt svært.

Jeg har i hvert fald ikke hørt om det. Men jeg har heller ikke undersøgt det nærmere. Måske er dimittend-satsen en særlig dansk ordning? Eller måske kan de give dig et mere præcist svar her:
http://www.eures-kompas.eu/ eller http://www.pendlerinfo.org/
Engel 81
Mitglied
Beiträge: 328
Registriert: 27.03.2007, 22:42
Wohnort: Hamburg, Deutschland

Beitrag von Engel 81 »

Hej,

det er et godt spørgsmål..jeg kan kun forstille mig, at man får Hartz IV i stedet for Arbeitslosengeld, hvis man kunne ikke finde et job.

Der må være et link til en jobcenter i Flensburg, tyskerne brug normalt, når der opstår problemer med deres arbejde i danmark. Måske kan du kontakte de.

mvh
micha_i_danmark
Mitglied
Beiträge: 1206
Registriert: 14.02.2007, 17:04
Wohnort: Dragør

Beitrag von micha_i_danmark »

Hej igen,

hvis jeg fortolker den her hjemmeside af fagforeningen korrekt, så kan hun generelt ikke være medlem i / og får ydelser af a-kassen (Arbeitslosenversicherung) efter sit universitetsstudium.

Den enigste undtagelse er, hvis hun har kun kort tid været indskrivet på universitetet (teksten nævner 2 år) og har arbejdet og forsikret før i mindst 12 måneder (og har nu afsluttet universitet og står til rådighed for fultidsarbejde).

[url]http://www.dgb-jugend.de/studium/jobben/sozialversicherung/arbeitslosenversicherung[/url]

Hilsen

Micha
Kristian Thy
Mitglied
Beiträge: 47
Registriert: 19.02.2009, 14:35
Wohnort: Kopenhagen -> Bonn

Beitrag von Kristian Thy »

Tak for hjælpen - men det var dog et nedslående svar.

Problemet er ikke så meget pengene fra Arbeitslosengeld (jeg er rimelig godt betalt mens vi er i Tyskland, og vi er for tiden vant til kun én indtægt), men at vi også skal hjem til Danmark igen på et tidspunkt. Der ville vi selvfølgelig gerne have en blanket E301, så vi kan blive optaget i a-kassen i DK med fuld dagpengeret (som vi ville have haft hvis vi blev boende her i landet ...).

Hvad er Hartz IV? Det lyder som en tropesygdom. :)

Som sagt - satsen er ligegyldig; hvis det kan udløse en E301 er vi glade.
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Hartz IV er et andet ord for ALG2 (Arbeitslosengeld 2). Dette er en form for bistand og er ikke relevant for jer, hvis du Kristian har en god indkomst.

Dimittender i Tyskland lader sig straks registrere som arbejdssøgende ved AF (die örtliche "Agentur für Arbeit") (eller var det lidt før endt uddannelse?). Dette udløser ingen betaling i sig selv, men er en forudsætning/fordel for diverse krav på sociale ydelser. Det er også en nødvendig forudsætning for ikke at gå glip af rettigheder ifm. overflytning til DK.

For at blive/være registreret på en sådan måde at man opnår de her fordele skal man være til rådighed for arbejdsmarkedet.