Bilforsikring i Tyskland

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Claus Jensen
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 06.03.2009, 00:00

Bilforsikring i Tyskland

Beitrag von Claus Jensen »

Ja I know, spørgsmålet er stillet mange gange.. :)

men har stadig ikk fanget pointen helt i den jungel, i dk har du bare en ansvar og kasko, men hva jeg har læst mig frem til lyder det som om der er flere muligheder i det tyske forsikring, er det helt rigtig forstået??

hvis ja, er der så nogen som kan give mig lidt info/indblik i det??

noget andet jeg sys jeg læste var noget med forsikring afhang af bilens værdi?? noget med over 100% til at starte med og så billiger med skadefri år??

hvis det os passer kunne jeg os godt bruge en uddybelse i det.. ;)
Christian
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 30.01.2003, 17:17
Wohnort: Halle/Westf., Deutschland

Beitrag von Christian »

Hej Claus.

Se på mit svar til samme spørgsmål fra 26.12.2008 8klik på mit profol og se efter under "alle Beiträge anzeigen".

Hilsen

christian
Claus Jensen
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 06.03.2009, 00:00

Beitrag von Claus Jensen »

Christian hat geschrieben:Hej Claus.

Se på mit svar til samme spørgsmål fra 26.12.2008 8klik på mit profol og se efter under "alle Beiträge anzeigen".

Hilsen

christian
ja jeg har faldet over dit indlæg, men der hvor jeg blir forvirret er der med de procent satster, er det noget du evt. kan give en forklaring på??
Christian
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 30.01.2003, 17:17
Wohnort: Halle/Westf., Deutschland

Beitrag von Christian »

Hej Claus.

Normalt starter man sin "Haftpflichtversicherung" med 100 %. Nybegynder under 25 år starter med 120 -130 %, fordi de laver mange dyre ulykker. Hvert år uden ulykke, hvor man selv var uskyldig i, rykker man ca. 5% ned, indtil man efter mange år har fremarbejdet sig til en fradrag af 70 % (Schadenfreiheitsrabatt). Hvis man er så uheldig at være skyld i et ulykke, rykker man 3 klasser ned i rabatten, efter 2 uheld havner man i 110 % osv. (Det hedder Schadensklasse I - III).
Lignende gælder også for sin bilforsikring (Kasko), jo mindre uheld des billiger og omvendt.
"Teilkasko" er altid det samme, afhængende af bosted og bilens type. Den dækker ruder, brand, hagl, tyveri o.l.

christian
Claus Jensen
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 06.03.2009, 00:00

Beitrag von Claus Jensen »

okay, nu begynder det at give lidt mening.. :)

men de der 100% du siger man starter på, er det 100% af bilens værdi eller hvordan??
Kristian Thy
Mitglied
Beiträge: 47
Registriert: 19.02.2009, 14:35
Wohnort: Kopenhagen -> Bonn

Beitrag von Kristian Thy »

Christian hat geschrieben:Hvert år uden ulykke, hvor man selv var uskyldig i, rykker man ca. 5% ned, indtil man efter mange år har fremarbejdet sig til en fradrag af 70 % (Schadenfreiheitsrabatt).
Jeg har kørt 2½ år i DK uden ulykke, og vil selvfølgelig gerne tage det med mig. Ved du om der er en standardformular man kan udbede sig fra sit danske forsikringsselskab?
Christian
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 30.01.2003, 17:17
Wohnort: Halle/Westf., Deutschland

Beitrag von Christian »

100 % gælder for "Basisprämie", d.v.s. beløbet, forsikringen kræver af brugeren. Dette beløb afhænger først og fremmest af bilens HK, jo mere hestekræfter des dyrere.
Der findes tabeller på forsikringers hjemmesider eller hos agenturer, der sælger dem. De fleste bilmarker har deres egen forsikring, som de gerne sælger sammen med bilen, men de er ikke de billigste. Priser varierer meget fra forsikring til forsikring. En god hjælp at finde de rigtige er uafhængige foreninger (som jeg desværre ikke nogen kender til, men jeg ved at de findes).
En god ide kan også være at spørge hos en automobilclub, som ADAC, ACE e.l.
@ Kristian: Du kan tage dine år uden ulykke med. Det kræver kun et bevis fra dine gamle forsikring at du er kørt uden skader.