Vi flytter til Flensburg sommeren 2009, hjælp!

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
nikolai_b
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 18.03.2009, 12:35
Wohnort: Århus DK

Vi flytter til Flensburg sommeren 2009, hjælp!

Beitrag von nikolai_b »

Jeg håber at der sidder nogle, som har været i samme situation som os.

Vi har taget en beslutning om at flytte til Flensburg til sommer. Vi er faldet for den hyggelige by, og alle fordelene ved at bo i Flensburg. Vi beholder vores job i Danmark, og skal pendle hver dag.

Men vi har 10.000 spørgsmål som vi ikke har svarene på. Så jeg håber nogle af jer kan hjælpe os.

Først og fremmest leder vi efter leje-lejligheder, og har prøvet diverse sider/firmaer, men hver gang vi retter henvendelse på en lejlighed er den væk, ikke til leje alligevel osv. Desuden har vi skrevet til nogle forskellige udlejere, men disse vender ikke retur med svar eller tilbud.

Vi skal naturligvis have ordnet en masse praktiske ting som skat, sygesikring mv. Disse emner kan jeg heller ikke finde informationer om.

Bilen burde ikke være det store problem, dog er jeg i tvivl om hvilket forsikringsselskab vi skal benytte, og hvor meget man betaler i "vægtafgift/grøn afgift" i tyskland!

Jeg har også læst mig frem til, at man skal have opholdstilladelse på rådhuset. Hvordan foregår dette? Og hvilke andre formaliteter skal vi have styr på når vi flytter?

Jeg har en masse tanker om det hele, men søger svar, så vi kan komme igang med det hele.

Jeg håber der sidder nogle venlige brugere som kan hjælpe os lidt på vej.

På forhånd tak
perchrist
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 19.03.2009, 08:45

Beitrag von perchrist »

:roll: Måske kan du få nogle tips fra Dansk Centralbibliotek i Flensborg. De har danske bibliotekarer ansat, hvor mange har boet i Flensborg i en række år og derfor sikkert ved noget om det du spørger om.

I Flensborg ligger biblioteket på Flensborg Bibliotek, Norderstr. 59, 24939 Flensborg. Du kan også ringe til dem på Tel. [+49] 461 8697 - 0 og spørge efter den bibliotekar der har vagt.
Hjemmesiden hedder http://www.dcbib.dk

Endelig er der http://www.pendlerinfo.org - de siger om sig selv "Infocenter er et servicetilbud fra Region Sønderjylland-Schleswig til grænsependlere, firmaer, organisationer og alle andre. Centret vejleder alle, som ønsker at bosætte sig eller arbejde på den ene eller anden side af grænsen."


Viel Spass
Balot
Mitglied
Beiträge: 37
Registriert: 16.01.2009, 16:56
Wohnort: Flensburg

Beitrag von Balot »

Det med at finde en lejlighed,der synes jeg ville være det nemeste ,at man melder sig ind i et boglihedselskab.Der findes nogle foreskellige i Flensborg.Du skal bare betale et medlemsskabkontingent(det kommer an på hvor stor dit lejlighed vil blive)og hvis du er medlem"skal"de tilbyde dig en lejlighed,som de har i deres tilbud.Medlemskab er det samme som en "kaution".Det får du tilbage hvis du flytter ud igen.Husene(med lejligheder) er ikke de skønneste,men de har alt hvad man skal bruge og selskabet ta' sig af dig,hvis der er noget galt med lejligheden.Det er altid en god start og 1-2 år senere kan man måske søge noget andet.Hjemmesider?Kig feks. www.gewoba-nord.de eller søg FAB(Flensburger Arbeiter Bauverein)SBV(Selbsthilfe Bauverein).Alle er i Flensborg og Harrislee. Hilsen
Kristian Thy
Mitglied
Beiträge: 47
Registriert: 19.02.2009, 14:35
Wohnort: Kopenhagen -> Bonn

Re: Vi flytter til Flensburg sommeren 2009, hjælp!

Beitrag von Kristian Thy »

nikolai_b hat geschrieben:Først og fremmest leder vi efter leje-lejligheder, og har prøvet diverse sider/firmaer, men hver gang vi retter henvendelse på en lejlighed er den væk, ikke til leje alligevel osv. Desuden har vi skrevet til nogle forskellige udlejere, men disse vender ikke retur med svar eller tilbud.
Vi får god respons på vores henvendelser på lejligheder som vi finder på http://www.immobilienscout24.de/
bassoDK
Mitglied
Beiträge: 32
Registriert: 01.02.2008, 21:39

Beitrag von bassoDK »

hold jer lang væk fra I-kontor, skal aldrig have noget med dem at gøre mere.