HJÆLP! tænker på at flytte til tyskland med har en masse hva

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
adm
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 08.06.2009, 21:29

HJÆLP! tænker på at flytte til tyskland med har en masse hva

Beitrag von adm »

Hej.

jeg har tænkt på at flytte til Tyskland - først og fremmest fordi jeg er lidt småtræt af Dk og fordi jeg længe har været fascineret af Tyskland - på en eller anden måde.

Jeg bliver snart færdiguddannet som socialrådgiver, og tænker så: er der jobmuligheder indenfor det område til mig i Tyskland - i såfald hvilke og hvor kan jeg forhøre mig derom?

Hvordan er det lige det hele foregår når man flytter til Tyskland?

hvilke byer kan anbefales ( personligt har jeg tænkt på München)

Jeg kan godt lide det tyske sprog, og har bestemt ikke noget imod at skulle lære det. Forstår tysk rimelig godt og kan snakke det på et ok niveau.

hvordan er det prismæssigt at bo i Tyskland? Jeg bor pt i Aalborg.

på forhånd tak :mrgreen:
micha_i_danmark
Mitglied
Beiträge: 1206
Registriert: 14.02.2007, 17:04
Wohnort: Dragør

Beitrag von micha_i_danmark »

Hej,

som socialrådgiver er sproget selvfølgelig meget vigtigt. Er du sikkert, at din tysk er godt nok til det?
Det er normalt kommunerne (Stadt Muenchen etc.) som tilbyder socialrådgiver jobs, men de sparer også mere og mere - så det ville ikke være nemt at finde en job.

Muenchen er ewn af de dyreste byer i Tyskland. Selv om Tyskland normalt er billigere end Danmark vedr. lejlligheder, ville de muligvis blive dyrere end Aalborg og lønnivået er mindre. På den anden side kan man nemmere finde noget at leje i forhold til Danmark.

Hilsen

Micha

(som overhoved ikke kunne forestille sig at flytte til Bayern)
adm
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 08.06.2009, 21:29

Beitrag von adm »

ok, tak for svaret :)

ja, jeg ved godt at sproget er super vigtigt indenfor det her område som jeg kommer til at beskæftige mig med, men jeg er indstillet på at lære det.

ved du ellers indenfor hvilke brancher man kan få jobs hvis man kommer fra dk?

hvilke byer kan anbefales at flytte til?
Dagmar P.
Mitglied
Beiträge: 849
Registriert: 10.08.2006, 19:11
Wohnort: Billund, DK

Beitrag von Dagmar P. »

Det er lidt svært at anbefale nogle bestemte byer, men denne side giver dig et overblik over situationen i Bayern:
http://jobs.meinestadt.de/bayern/jk/0-15796

Som Michael skrev, Muenchen er meget dyrt, men du kan godt udvide din søgning efter kurbyer f.eks. Bad Kissingen eller lignende fordi der tilbydes
forskellige socialrådgiver jobs på klinikområde. Du skal være klar over at mange virksomheder kræver velfunderet viden om den tyske Sozialversicherungsgesetz. Jeg forestiller mig at det er uforholdsvis svært når man ikke har læst emnet i tyskland. Alt socialt arbejde har en administrativ side - når man tilrettelægger en social indsats, arbejder man med love og bekendtgørelser samt foretager økonomiske beregninger.
Såfremt du ønsker nærmere oplysninger, du kan måske tage kontakt med institutioner som tilbyder efteruddannelseskurser:
http://www.hwa-online.de/Startseite.altenpflege_physio.2.0.html
http://www.inputseminare.de/index.php
http://www.gruppendynamik-dagg.de/extern/index1024.htm
ved du ellers indenfor hvilke brancher man kan få jobs hvis man kommer fra dk?
Ufaglært? Du kan nemt finde et job indenfor gastronomibranchen, men lønnen og arbejdstid er dårlig og oven i købet er det kedeligt.
Hvad med IT- kendskaber?

hilsen
Dagmar
( dito: som overhoved ikke kunne forestille sig at flytte til Bayern)
annikade
Mitglied
Beiträge: 2008
Registriert: 18.07.2006, 16:38
Wohnort: Berlin v Deutschland
Kontaktdaten:

Beitrag von annikade »

adm hat geschrieben:hvilke byer kan anbefales at flytte til?
Berlin! 8)

/annika
adm
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 08.06.2009, 21:29

Beitrag von adm »

ok.... ja, der er en masse love tilknyttet socialrådgiverjobbet, det er rigtigt...

hvad mener du med it-kendskaber? :) jeg har ikk de store kendskaber men bruger min bærbare til hverdag, og kan de basale programmer.


ellers er jeg ikk den store "it-nørd" :)