Skole i tyskland?

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Terkel
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 03.06.2009, 17:32

Skole i tyskland?

Beitrag von Terkel »

Hejsa :D

Min datter og jeg har snakket om at flytte til Tyskland når hun er færdig med folkeskolen - dvs næste år. Vi vil gerne til Hamborg, da vi begge elsker den by himmelhøjt :P dog skal hun jo videre i sin skolegang - hvordan foregår det i tyskland? Jeg har prøvet at søge rundt, men har ikke rigtig fået svar jeg kunne bruge til noget. Har de i Tyskland en slags HF, hvor man kan tage enkeltfag? Det ville nok være mest humant, så hun ikke blev 'overfaldet' af et tysk gymnasium, hvis I forstår :P Er der ellers andre muligheder? Har I selv stået i lignende situation, og hvordan håndterede I den? :)
Happiness is a journey, not a destination.
Saibot
Mitglied
Beiträge: 25
Registriert: 01.06.2009, 20:27

Beitrag von Saibot »

Hej.

I Tyskland er det meget vigtigt, at men ved, hvad man skal/vil lave efter skolen. Hvad vil din datter blive? Vil hun studere eller vil hun være frisør eller hvad?

Det kommer an på hvad hun gerne vil arbejde med senere.

Når hun vil studere på universitetet skal hun gå på et gymnasium i 3 år.. Kan i tysk? Ellers er et gymnasium svært, tror jeg..

Der er oss noget i tyskland det hedder "Allgemeine Fachhochschulreife", når man har det, kan man kun studere på "Fachhochschulen". Det er ikke så svært som et gymnasium, og er lidt som en dansk Handelsskole eller sådan noget. (kun 2 år) .Der skal man vælge mellem socialt og teknisk eller sådan noget.

Dét jeg gerne vil sige er, at du skal sige, hvad hun gerne vil lave efter skolen, hvis hun allerede ved det. For det er meget vigtigt ...

Jeg håber du forstår mit dansk ;)

P.S. jeg ved ikke helt hvad "HF" er, men jeg tror det kaldes "Berufsbildende Schule (=BBS)" i Tyskland.
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Svarene afhænger af, om I vil bo i selve Hamburg eller i forstæderne i Niedersachsen eller Schleswig-Holstein. For uddannelse er delstaternes ansvar.

I Hamburg findes f.eks. forberedelsesklasserne der hjælper børn uden tilstrækkelige tyskkundskaber. Desuden bør I undersøge, om den danske folkeskolens afgangseksamen med en vis karaktergennemsnit er tilstrækkelig for direkte at starte på "Fachgymnasium" eller lignende, eller om 10. klasse eller anden form for forberedelsesår skal gennemløbes. Prøv evt. det her for Hamburg:
http://www.hamburg.de/service-siz/66946/start.html