Familie flytter til Berlin

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Sarfaq
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 09.08.2009, 20:52

Familie flytter til Berlin

Beitrag von Sarfaq »

Hej!

Så skal der ske noget, så jeg og min familie er i færd med at undersøge muligheden for at flytte til Berlin.

Hvad skal vi overveje? :?:

Vi har et barn, som skal starte i skole til næste sommer. Har undersøgt lidt omkring den internationale skole i Berlin - er den god?

Vores yngste er knap 2 - går ud fra det er muligt at få ham passet i dagtimerne? Er systemet anderledes end i DK?

Jeg er uddannet socialrådgiver, og vil da gerne bruge min uddannelse, men må hellere få børstet mit tyske af, inden jeg bevæger mig ud i det tyske socialsystem?
Hovedsagligt vil det være min mand, som skal tjene pengene ind.

Er det muligt at få et netværk i Berlin? Gerne både til tyskere men også andre udenlandske tilflyttere? Evt nogle links til hjemmesider mm.?

Findes der legestueligende anordninger?

Hvad anbefales af bolig til en familie på 4. Vi bor i byen pt. og har ikke det store behov for have mm, men gerne en form for udeareal.

Det blev en lang smøre :D

Håber på mange svar - tak

Sarfaq 8)
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Hej Sarfaq

Arbejdsmarkedet i Berlin er vanskellig. Uden at jeg kender til situationen i dit fag konkret, vil jeg mene, at det bliver svært at komme ind på normalt betalte stillinger i det offentlige. Du bør overveje at begynde ved velgørende organisationer, i en "ehrenamtliche Stellung" (hædershverv med symbolisk aflønning). Sådanne organisationer udfører en stor del af "soziale Arbeit" i Tyskland, hvorved de mere regulære arbejdspladser i dem faktisk er betalt af det offentlige. Der er et hav af sådanne organisationer. Et sådant job er en ret effektiv måde at lære tysk, især hvis du supplerer med noget undervisning. Og så er jobbet måske ikke tynget af administrativt arbejde i samme omfang, som det ville være i DK.

Børnepasningsområdet er meget anderledes end i Danmark. Udbuddet er meget forskelligartet, især i vest. Det kan være en del sværere at finde et sted man synes om. Du kan starte med at kontakte det offentlige for at forhøre dig om mulighederne.

Legestuer er alle vegne, især i tilknytning af kirker.

Hilsen
Michael
runesfar

Beitrag von runesfar »

tjek dine pns