Folkeregister m.m ved permanent flytning til Flensborg

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
mlhdk
Mitglied
Beiträge: 9
Registriert: 08.07.2009, 10:44

Folkeregister m.m ved permanent flytning til Flensborg

Beitrag von mlhdk »

Hej,

Er der ikke en der kan være behjælpelig med at oplyse om hvorledes man anmelder sig til "folkeregistret" i Flensburg og der flere instanser man skal tilmelde sig ved permanent flytning til Flensborg????

Jeg synes jeg engang så en vejlening herinde, men kan ikke finde den mere...

PFT

Michael
Mort_UK
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 23.08.2009, 11:17

Beitrag von Mort_UK »

Det er egentligt ganske nemt:

Du skal møde op på Einwohnermeldeamt på rådhuset i Flensburg medbringende:

1) Udfyldt meldeformular (kan downloades elektronisk via dette link: https://pdf.form-solutions.net/kndb/for ... 69692.html)

2) Dit pas

3) Kopi af skøde eller lejekontrakt på din bolig

Nu er du registreret som tilflyttet til Flensburg, men for at kunne opholde dig lovligt så skal du have en opholdstilladelse. Det er en formalitet som dansker, men for at kunne få dette kræves det bl.a. at du er tilmeldt en "krankenkasse".

Hvordan dette foregår hvis du flytte til Flensburg for at arbejde i Tyskland ved jeg ikke, men arbejder du i DK så ryger du ind under grænsegænger-reglerne og så er fremgangsmåde også ganske simpel:

1) Henvend dig til en "krankenkasse" med din kvittering fra Einwohnermeldeamt, der herefter udarbejder og udfylder 2 formularer (E-et eller andet) som du så skal sende til din fraflytningskommune i DK.
Herefter går det forhåbentlig ganske automatisk med sundhedssikringen og du modtager et sygesikringskort fra sundhedskassen i Tyskland samt et pap-sygesikringskort fra kommunen i DK.

Det er i princippet ligemeget hvilken krankenkasse du vælger, men jeg vil anbefale AOK i Flensburg som har god erfaring med lige præcis denne denne her øvelse og hellere end gerne hjælper med evt. spørgsmål.

(Det er iøvrigt en god idé at ringe til din kommune i DK efter et par dage for lige at sikre at de har styr på tingene og er igang med blanketterne :p )

Henvend dig herefter til Ausländeramt på rådhuset i Flensburg medbringende:

a: indflytningskvittering
b: pas
c: dokumentation af boligforhold (skøde eller lejekontrakt)
d: dokumentation af sygesikring (en kopi af dit kort er som regel fint)
e: bevis for indkomst (kopi af din danske ansættelsekontrakt)
f: 2 pasbilleder

Herefter får du et stykke papir i hånden der bekræfter at du nu lovligt er bosiddende i tyskland.

Hvis du har brug for øvrig information så er denne hjemmeside ganske overskuelig: http://www.dansk-i-sydslesvig.de/nyiregion.htm