Spørgsmål ang. mulig flytning

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Toft2Toft
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 10.09.2012, 03:16

Spørgsmål ang. mulig flytning

Beitrag von Toft2Toft »

Hej herinde. Jeg er ny og der er sikkert spurgt om dette rigtigt mange gange før, men jeg tager chancen og laver emnet alligevel. :)

Min mand og jeg overvejer at flytte til det Sydlige og meget smukke Tyskland. Vi er begge førtidspensionister og diabetikere.

Vi forlader DK, og bosætter os permanent i DE. Men man er vel stadig DK statsborger, eller hvordan....???

Undskyld de dumme ? - men hellere spørge lidt mere end slet ikke og havne i en dum situation.

Hvad skal vi være obs på, når vi skal klargøre vores flytning mht. registrering dernede, er det på kommunen/amtet/den danske ambassade? Er der et bestemt sted, man skal henvende sig, når man har fundet en bolig, for det er vel først når man har en bolig, man kan blive registreret?

Vi ved godt hvordan vi skal finde en bolig... :wink:

Mht. til medicin (diabetis) er der nogen herinde der ved, om man skal igennem en læge dernede eller er det noget man kan få i håndkøb?

Og så har jeg læst lidt om noget med en sygekasse ordning??? Hvad dækker den, og hvad koster det???

Og hvis der er andre ting, jeg skal tænke på, så skriv dem endelig ned, det hjælper rigtigt meget. :-)

På forhånd mange tak

Connie
Udenlandsdansker
Mitglied
Beiträge: 166
Registriert: 02.02.2011, 21:59
Wohnort: Bayern

Beitrag von Udenlandsdansker »

1) I bliver ikke tyske statsborgere bare ved at flytte til Tyskland.

2) Registrering (som er pligt hvis I flytter derned permanent) foregår hos Einwohnermeldeamt (eller lignende betegnelse, hos kommunen). Der er ikke nogen dansk ambassade i Sydtyskland, kun konsulater (f. eks. i München), og de er ligeglade med jer. Dér kan I få et nyt pas, og det var så det.

3) Diabetikermedicin fås ikke i håndkøb.

4) Det kan godt være, at I ved hvordan man finder en bolig, men ved I også hvad de koster? Priserne i og omkring München, Chiemsee, Tegernsee, Garmisch-Partenkirchen og andre "smukke" sydtyske egne får København til at ligne Døllefjelde i sammenligning...

5) Undersøg rigtigt godt hvordan I kan blive sygeforsikrede! Med kun en førtidspension og med diabetes er der ikke nogen privat, tysk sygeforsikring som optager jer....
Toft2Toft
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 10.09.2012, 03:16

Beitrag von Toft2Toft »

Hej Udenlandsdansker.

Tak for dit svar. Ja ved vi hvordan priserne er dernede... vi kigger dagligt ind på Immobilen/under scout24, og kigger specielt i de områder. Så ja, vi kender priserne... men ok - flot natur, bjerge og den slags, det må man være villig til at betale lidt extra for.. men så dyre syns jeg nu heller ikke de er...... Nu er det er jo ikke inde i centrum, vi vil bo... men i udkanterne...

Mht. sygeforsikring/sygekasse - hvordan finder man ud af sådan noget????
Er der nogle www. sider, jeg kan kigge på????

al info er kærkommen
Toft2Toft: Connie & Allan
Toft2Toft
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 10.09.2012, 03:16

Beitrag von Toft2Toft »

Hej Biggi

Tak for info
Toft2Toft: Connie & Allan