www.dk-forum.de

Das Diskussionsforum von DK-Forum.de & Tysk.dk
Aktuelle Zeit: 15.12.2017, 22:26

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde

Autor Nachricht
 Betreff des Beitrags: mellemnavn i tyskland
BeitragVerfasst: 10.11.2002, 13:05 
Maaske er der en her, der har erfaring med det? Jeg har allerede prövet i den "tyske del", men der er ingen der svarer...
www.dk-forum.de/forum/link.asp?TOPIC_ID=410

Hvis man som tysk kvinde gifter sig med en dansk mand i Danmark , saa maa man efter dansk lov godt beholde sit eget efternavn som mellemnavn. Men hvad sker saa i Tyskland, hvor man slet ikke kender til mellemnavnet??

De tyske myndigheder kan ikke rigtig finde ud af det, de forslaar en helt masse maerkelige ting, men i principet ved de ikke hvad de snakker om....
Er der én der har erfaring med det?
1000 tak for hjaelpen.

Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: 11.11.2002, 23:02 
Mitglied

Hallo Kiko,

ich weiss nicht, ob es Dir viel hilft, aber lies doch einmal den § 1355 BGB in seiner vollen Länge. Dort dürfte Dich besonders Absatz vier interessieren. Dieses Prachtexemplar deutscher Gesetzgebung macht keinen Unterschied zwischen dem Namen der Frau oder des Mannes.

Der Länge der Regelung wegen verzichte ich zunächst auf eine Übersetzung.

Viel Spass beim Lesen.

mfg Torben

Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: 12.11.2002, 10:36 
Jeg forstå ikke helt hvordan du mener det med forskel mellem kvinde og mand??
Men det afsnit 4 siger bare at man må stille sit eget efternavn (Geburtsname)foran det navn man har valgt som "ægteskabsnavn" (Ehename). Og det bliver så til et dobbeltnavn med bindestreg... Og dermed har du ikke de sammen friheder med at bruge mellemnavnet eller ikke bruge det, som man har i Danmark.

Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: 13.11.2002, 00:09 
Mitglied

Det er forskellen mellem Tyskland og Danmark ....

Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: 13.08.2003, 18:12 
Neues Mitglied

Torbens svar er til dels korrekt.

I Tyskland kender loven ikke til mellemnavne. Man skal bestemme ét navn til Familienname og kan evtl. beholde sit gamle navn som dobbeltnavn med bindestreg.

Så hvis den tyske lov gælder, kommer du ikke uden om bindestregen. Men spørgsmålet er, om du ikke kan vælge dansk ret (Jvf. Art. 14 EGBGB). Om det er muligt afhænger af særlige forudsætninger - en af ægtefællerne skal være dansk statsborger ... - så måske skulle du tage en tur til advokaten

Bearbeitet von - lifster am 13.08.2003 19:13:59

Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: 13.08.2003, 19:35 
Mitglied

Hej allesammen!
Vi har lige prövet at faa vores dötres mellemnavn ogssa paa den tyske pas - men nej, den gaar ikke. Vi skulle bestemme hvilket navn er familienavnet - og saa er det det, at pigerne hedder anderledes om de nu er i DK eller Tyskland.

Tyskerne har aldrig väret god til at acceptere andre muligheder end deres --- det opleved vi allerede dengang vi skulle giftes og enhver af os önskede at beholde sit eget navn uden mellemnavne, bindestreg eller dobbeltnavn. Det varede meget lange og kostede nogle par en klage, indtil den mulighed fandtes ogsaa i Tyskland... saa jeg tvivler med hensyn til mellemnavne at der sker noget snart.
Ursel, gift med eget navn og dötre med og uden mellemnavnet, smil.

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...

Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: 13.08.2003, 21:55 
Mitglied

hej,
jeg har også prøvet at beholde mit navn som mellemnavn, dvs jeg gik simpelthen ud fra, at det navn, som kom til at stå på alle vielsdes papirer også kom til at stå i min pas, når jeg skulle have nyt. men nul - putte, siger de.nu hedder jeg i tyskland ´det ene og i dk det andet, man vænner sig til detr, men i starten var det simpelthen til at få røde knupper af.
mine drenge er døbt med mellemnavn i dk, men i deres tyske pas, skulle vi vælge.
tja, vi råber lige tre gange hurra på buerokratiet, ikke?
hilsen

Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: 14.08.2003, 09:55 
Hej igen
Det var sjovt at læse nogle svare efter så lang tid.
I mellem tiden er jeg blevet gift. Og efter en stor kamp med Standesamt har jeg fået godkendt mit mellemnavn som navn uden bindestreg!!! Det er netop efter dansk lovgivning, som tyskerne er nød til at acceptere når ægtefællen er dansk statsborger. (Man skal bare være lidt stædig og forklare dem deres egen lovgivning....)
MEN... Nu står mit "gammelt" efternavn godt nok under fornavne, men også som "geb. XXX" efter mit "nyt" efternavn. Man prøver jo ikke at blive gift så tit, så jeg har selvfølgelig ikke tænkt over det med "geb. XXX". Og det tror jeg ville være nok til at danskerne akcepterer det som mellemnavn, især fordi det jo også står sådan i de danske vielsespapirer.
Hilsen Kirsten

Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: 06.12.2013, 12:30 
Mitglied

En gammel traad som jeg gerne ville tage op igen. Kiko, kan du sige mig hvordan du fik Standesamt til at gaa med til det? Vi var paa standesamt i gaar og hun forlangte at vi fik ambassaden til at udstede et dokument der bekräfter at det i forhold til dansk lovgivning er muligt at beholde sit efternavn som mellemnavn og uden bindesteg.
Samtidig venter min käreste sig og vi vil ogsaa gerne väre sikker paa at vores barn kan komme til at hedde det samme som moderen (altsaa mit efternavn og min kommende kones pigenavn som mellemnavn).
Haaber i kan hjälpe
Dan

Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: 06.12.2013, 19:22 
Mitglied

Hej

Begge mine sønner har mit mellemnavn, juel, selv om de er Spandauere. Skam også registreret på Standesamt i Spandau.

Det, der skete hos os - og jeg ved ikke, om du kan bruge det - var, at folkene på Standesamt slog efter, om et fornavn var godkendt. Det var Juel altså. Så I tyskland har de altså et ekstra fornavn.

I Danmark er ingen i tvivl om, at det er mellemnavnet.

Så måske skulle du bare tage en dyb indånding o se, om det ønskede mellemnavn ikke også er et registret fornavn. Eller må du sgu finde et litterært værk, hvor det bruges...

Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: 09.12.2013, 13:21 
Mitglied

Jeg har (desværre) en del erfaringer på området, har lige en sag kørende med Standesamt I i Berlin om noget lignende. Prøv at læse artikel 48 EGBGB.
Den er helt ny fra februar 2013 og siger, at man godt må beholde et navn, man ellers retsmæssig har fået i et andet EU- land. Man skal bare afgive en forklaring overfor sit Standesamt i Tyskland:

Artikel 48
Wahl eines in einem anderen Mitgliedstaat der Europäischen Union erworbenen Namens

Unterliegt der Name einer Person deutschem Recht, so kann sie durch Erklärung gegenüber dem Standesamt den während eines gewöhnlichen Aufenthalts in einem anderen Mitgliedstaat der Europäischen Union erworbenen und dort in ein Personenstandsregister eingetragenen Namen wählen, sofern dies nicht mit wesentlichen Grundsätzen des deutschen Rechts offensichtlich unvereinbar ist. Die Namenswahl wirkt zurück auf den Zeitpunkt der Eintragung in das Personenstandsregister des anderen Mitgliedstaats, es sei denn, die Person erklärt ausdrücklich, dass die Namenswahl nur für die Zukunft wirken soll. Die Erklärung muss öffentlich beglaubigt oder beurkundet werden. Artikel 47 Absatz 1 und 3 gilt entsprechend.

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde