DK til flensborg???

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
talent
Mitglied
Beiträge: 7
Registriert: 18.10.2005, 17:59

DK til flensborg???

Beitrag von talent »

Hejsa.. endelig fandt jeg et nyttigt forum.
Har nogle spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe med. Min kæreste og jeg vil gerne flytte til Flensborg, vi bor kun 30 km derfra men i DK.
1. Er der nogle områder at foretrække frem for andre i byen?
2. Hvad gør man med banken er det nødvendigt at skifte den?
3. Er det korrekt forstået at WM i en annonce er prisen inkl ALT i måneden?
4. Er der nogen der kan hjælpe eller henvise til en liste i rigtig rækkefølge hvad man alt skal ordne når man som dansker flytter til Tyskland?

Håber nogen kan hjælpe.

På forhånd tak
Michael Laudahn
Mitglied
Beiträge: 18
Registriert: 18.10.2005, 16:37
Wohnort: Zürich
Kontaktdaten:

Velkommen -

Beitrag von Michael Laudahn »

- skønt det eneste jeg nogenlunde kan svare på er nr 3: WM betyder 'warmmiete', altså husleje med varme. Skal ALT være inkluderet, skal man forvisse sig om at alle 'NK = nebenkosten' er inkluderede.

Hvis du ikke kan få nyttige oplysninger her, prøv da at spørge hos Sydslesvigsk forening -

http://www.syfo.de/page1.aspx .

I skal have det godt!
Michael Laudahn
Mitglied
Beiträge: 18
Registriert: 18.10.2005, 16:37
Wohnort: Zürich
Kontaktdaten:

Det har jeg glemt:

Beitrag von Michael Laudahn »

Når man nævner Sydslesvigsk forening, så skal man vist ikke undlade at nævne Flensborg avis - jfr

http://www.flensborg-avis.de/ .
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Kig også her ---->[url=http://dk-forum.de/97.0.html]Artikel[/url]


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

.....og måske vendte på, at jeg vågner op igen :D

Hej "talent"

jamen skal jeg ikke bare tage det bare en ende af?

1) Ja det er der. Men det er lidt svært på forhåndt at sige, hvor det ikke er så godt at bo, men f.eks. er nogle dele af Duborg/ Duburg (nej det er ikke det der ligger ved Padborg og Poetsch ;) ) og Nystaden (Neustadt) ikke så populære. Det kan dog skifte meget hurtigt, idet at dele af den samme vej kan være mere eller mindre gode at bo på.

2) Det ved jeg ikke. Hvilken bank har I? ;) Hvis I ikke vil betale høje vekselgebyrer hele tiden er der to banker, der har nogle specielle grænse konti (Sydbank og Unionbank - ligger begge i gågaden).

3) Nja -> WM= Warm Miete, altså leje med varme. Men I skal stadig betale strøm dertil.

4) Tja....måske her:
Regionskontor Sønderjylland – Schleswig, Infocenter Grænse – Grenze,
Lyren 1, DK-6330 Padborg
Tel.: +45 74 67 05 01
Fax: +45 74 67 05 21

www.region.dk

eller ved at kigge lidt rundt på Flensborgs hjemmeside:
www.flensburg.de

Ellers er det sådan ca. som flg.
a) Find bolig ;) (lejekontrakten forudsætter så vidt jeg ved en tysk bankforbindelse) Indskud ca. 2- 3 mdr. leje. Dette gælder for lejligheder.

b) En tur på folkeregisteret - Einwohnermeldeamt - der har hjemme på rådhuset her: Rathaus, Rathausplatz 1

Her skal I også finde stedet, hvor I kan få en opholdstilladelse (Aufenthaltserlaubnis). Det hedder vidst Büro für Ausländerangelichkeiten.
Medbring her pasbilleder: 2 stk. Evtl. ansættelseskontrakter og i hvert fald tilmeldingen fra Einwohnermeldeamt.

hmmm jeg mener ikke rigtig, at der er mere. Ellers så spørg løs :D

God fornøjelse...... :)

P.s. jeg kan godt vise Jer lidt rundt i området, hvis I har lyst - men det bliver først når jeg er tilbage fra Paris igen :D
Michael Laudahn
Mitglied
Beiträge: 18
Registriert: 18.10.2005, 16:37
Wohnort: Zürich
Kontaktdaten:

Vist nok -

Beitrag von Michael Laudahn »

- det var godt at se at der er folk her som kan det bedre end jeg. Men husk een ting: Selv hvis Tyskland er lidt mere forkrampet end Danmark, så tag det hele helst ikke så frygtelig alvorlig. Selv om du er i 'det sydlige udland', så er det ikke helt det samme som 'south of the border' for nordamerikanere...
talent
Mitglied
Beiträge: 7
Registriert: 18.10.2005, 17:59

Beitrag von talent »

Tusind tak for hjælpen, det gjorde det hele en del mere overskueligt.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Prøv også at kigge på [url=http://www.eures.dk/]www.eures.dk/[/url] - der finder du bl.a. under punktet "Landebrochurer om skat bolig m.m." --->"Landebrochurer Eøs lande ----> "Tyskland" en PDF-fil som indeholder en del gode råd og tips.


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Canarche
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 15.09.2005, 19:20
Wohnort: Flensborg

Beitrag von Canarche »

Hej Talent

Hvornår havde i tænkt på at flytte herned.
Grunden til at jeg spørger, er at der er meget du endnu ikke har fået svar på, og det du ikke ved endnu kan gå kraftigt ud over dine positive fornemmelser og din økonomi.
Selv har jeg boet 5 år i Flensborg som dansker, men det var ikke let i starten.
Idag holder jeg meget af at bo her, og jeg tror ikke jeg kommer "hjem" igen, men som sagt.......Det var et hundeslagsmål til at starte med.

Med venlig hilsen

Canarche
DavidNH

Beitrag von DavidNH »

Du kan finde en masse informationer om at flytte til Flensborg i folderen på http://slesvig.de .