Berlin - Forspørgsel

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
PS

Berlin - Forspørgsel

Beitrag von PS »

Hejsa,

Jeg har for ca. 3 år siden arbejdet et år i Tyskland som sælger i Nürnberg. Nu er lysten kommet tilbage, hvor jeg gerne vil bo og arbejde i Tyskland igen. Gerne i rigtig mange år..

Jeg har på nuværende tidspunkt mulighed for at søge en stilling som sælger hos et firma i Berlin.

Lønnen vil givetvis blive op til 1500 euro om mådeden? Hvor meget skat skal man betale af dette beløb ca. ?

Da jeg vil finde ud af om det rent økonomisk kan løbe rundt ville jeg gerne hører om der er nogle der har erfaringer med et rådighedsbeløb i denne størrelse? Der kommer husleje og bil som faste omkostninger. Kan det løbe rundt?

Hvor mange penge skal man regne med der går til husleje (varm), hvis man vælger at leje en to værelses på måske 60-75 m2.? Den skal nødvendigvis ikke ligge i centrum?

Jeg har læst en del indlæg her på siden, men de fleste vedr. bolig var fra 2003 og der er vel sket en del siden

Håber nogle kan hjælpe med spørgsmålene

MVH Peter
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Vedr. løn så kan du regne nettolønnen ud via en "gehaltsrechner" fx.:
http://www.jobware.de/ra/vr/gr/gehaltsrechner.html

Jeg ville regne med ca. 1050 (er regnet ud ved hjælp af denne gehaltsrechner).

Jeg ved ikke helt hvilke forstillinger du her ang. bolig se fx. annoncerne i Tagesspiegel eller Morgenpost. I Berlin er boligsituationen ret god og der er endnu mulighed for at finde gode boliger til rimelig pris.

Men personligt vil jeg nok sige at det kommer til at knibe lidt hvis du også har bil (hvis det ikke er en firmabil) og vil have en lejlighed på ca 75 Qm....

Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
PS

Berlin - Forspørgsel

Beitrag von PS »

Tak for svaret,

Det var også min første indskydelse at mit rådighedsbeløb ville være i omegnen af 1000 euro.

Bolligen vil ved nærmere eftertanke blive på 60-65 m2, så lejen ikke bliver så voldsom.

Nu ved jeg ikke helt hvad lønnen er i Berlin området, men er 1500 euro normalt for et 60 timers job om ugen? Som møbelsælger vel at mærke. Der vil heller ikke komme provision ved siden af beløbet. Og jeg er uddannet.

Får man ligesom i DK kørselsfradag for et vist antal kilometer? Hvis, kunne der også hentes et fast beløb hver månede her.

MVH Peter
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej igen!

Generelt skal du regne med at lønningerne her i Berlin ligger lavere end andre stedet - det kommer pga. af den høje arbejdsløshed - så trykker man lønningerne i bund.

1500 EUR er ikke meget men jeg tror det er det der betales- desværre!
Jeg troede der kom provision oveni....

Alt efter hvilken sygekasse du vælger ligger din nettoløn måske lidt højere.

Du skal nok regne med omkring 450 EUR (det har jeg ingen fonemmelse af...) for en lejlighed, men regn også med de andre udgifter - telefon o.s.v.

Jeg ved dog ikke hvordan dine behov er.

Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
PS

Beitrag von PS »

Tak for svaret,

Jeg er ved at søge jobbet og så må jeg se, hvad jeg kan få mig forhandlet frem til.

Jeg har lånt forskellige bøger på biblioteket omkring Berlin, lige for at have et indblink i hvordan det ser ud dernede.

Er der nogle områder der er mere interessante end andre og hvilke? Hvilke områder vil være bedst at leje en lejlighed i?

Mvh
ps
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Hvad er interessant?
Hver bydistrikt har både god og dårlige sider....
Lige nu er Friedrichshain IN. Det kommer helt an på hvad man lægger vægt på synes jeg.

Hvad lægger du vægt på?


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."