Flytning til Berlin. Hvilken rækkefølge?

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Sissel
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 16.05.2006, 21:50

Flytning til Berlin. Hvilken rækkefølge?

Beitrag von Sissel »

Hej
Jeg er i disse dage ved at flytte officielt til Berlin. Jeg gad i den forbindelse godt at være fri for at gå for meget forgæves, og ville derfor høre om nogen ligger inde med en slags tjekliste over den rækkefølge, man skal melde sig til det tyske samfund i. "Meldeamt" først og så "børnecheck" og så "Krankenkasse", eller "Krankenkasse" først og så osv. Da jeg meldte 2. Wohns. oplevede jeg et par gange at sidde i 3 timer og vente for så at få et eller andet tumbet at vide som: "Kom igen i morgen med en kopi af dit pas" og jeg ville som skrevet gerne undgå alt for mange idiotiske blindgyder i dette til tider krinkelkrogede bureaukrati. På forhånd tak! :D

Overskrift redigeret, moderator MHÅ
Sissel
Sissel
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 16.05.2006, 21:50

Sofa

Beitrag von Sissel »

Jeg har en sofa i København, som jeg savner! Skal nogen evt. flytte fra København til Berlin med et flyttelæs og kan jeg i så fald få en sofa med mod gode ord og betaling?

Og så har jeg en næsten ubrugt tørretumbler på Nørrebro. Vil nogen, der skal flytte til København, evt. bytte den for en opvaskemaskine i Berlin, så begge parter bliver fri for at flytte to gange monstrum Berlin-København-København-Berlin? Eller evt. købe tørretumbleren, fordi de er på vej til at flytte til Købehavn og ved de alligevel skal ud og anskaffe sig en? Den er blevet brugt i et år og har siden stået og kukkeluret.

På forhånd tak! :D
Sissel
runesfar

Beitrag von runesfar »

Hvor gammel er bebsen?
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Kig under: http://www.eures.dk/mod_inc/?p=itemModule&id=1179&kind=9
det er næsten en tjekliste....

....og have altid dit pas (og opholdtilladelse) med hvis du skal have lavet et eller andet - eller tilmeldes noget!!!


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Marion1

Beitrag von Marion1 »

gelöscht
Zuletzt geändert von Marion1 am 11.02.2007, 11:06, insgesamt 1-mal geändert.
Lars Rune
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 18.06.2005, 02:46
Wohnort: Kopenhgen
Kontaktdaten:

Adresse meldung postamt wilmersdorf

Beitrag von Lars Rune »

Hej,
Jeg får ikke min post, til min nye lejlighed i wilmersdorf.
Jeg spurgte postmanden. Og han sa at jeg skulle melde min adrese til postamt Wilmersdorf?
Men jeg kan kun finde noget om deres hus, i en historisk arkitektonisk hjemmeside på nettet. Og deutsche post gir mig ikke helre en mulighed for at melde min adresse.
Hjæp, er der nogen der ved hvordan melder sig? Så at jeg får min post, som vel ligger og venter et eller andet sted i wilmersdorfs postamts historiske bygning?
Berlin - kopenhagen.
Plougsgaard

Beitrag von Plougsgaard »

hallo Lars!

erstmal willkommen in Berlin :O)

Warst Du denn schon mal persönlich beim Postamt? (zu welchem du gehen musst, kann dir doch bestimmt der Postbote sagen...)

Viele Grüße aus dem Süden Berlins,
Christine
annikade
Mitglied
Beiträge: 2008
Registriert: 18.07.2006, 16:38
Wohnort: Berlin v Deutschland
Kontaktdaten:

Re: Adresse meldung postamt wilmersdorf

Beitrag von annikade »

Lars Rune hat geschrieben: Jeg får ikke min post, til min nye lejlighed i wilmersdorf.
Jeg spurgte postmanden. Og han sa at jeg skulle melde min adrese til postamt Wilmersdorf?
Hej Lars,

es muss nur Dein Name an Deinem Haus-Briefkasten stehen. Dann sollte die Post auch ankommen!
Post, die nicht zugestellt werden kann, geht zurück an den Absender! Sie wird nicht auf dem Postamt gesammelt.
(Adresse beim Postamt melden? Habe ich noch nie gehört und auch noch niemals gemacht. Der Briefträger dachte bestimmt, Du bist innerhalb von Berlin umgezogen und meinte den "Nachsendeauftrag".)

Die Adressen der nächsten Postämter findest Du [url=http://www.deutschepost.de/dpag?skin=hi&check=yes&lang=de_DE&xmlFile=1004262]auf dieser Seite[/url] unter "Filiale finden - Filial-Suche". Dort wird dann auch ein Stadtplan angezeigt. Welches "Dein Zustell-Postamt" ist, hängt davon ab, wo genau Du wohnst.

Gruß

/annika
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

som annikade skriver skal man ikke tilmelde sig ved posten!
Det hele kører egentlig automatisk - men posten skal kunne finde dig - så husk dit navn på postkassen!


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Lars Rune
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 18.06.2005, 02:46
Wohnort: Kopenhgen
Kontaktdaten:

vielen dank für die post

Beitrag von Lars Rune »

Super....danke für die information. Nu håber jeg at posten kommer. Det var nok kun jeg som ikke udtrykkede mig godt nok på tysk overfor postmanden.
Berlin - kopenhagen.
Marion1

Beitrag von Marion1 »

gelöscht
Zuletzt geändert von Marion1 am 10.02.2007, 16:52, insgesamt 1-mal geändert.
annikade
Mitglied
Beiträge: 2008
Registriert: 18.07.2006, 16:38
Wohnort: Berlin v Deutschland
Kontaktdaten:

Beitrag von annikade »

Marion1 hat geschrieben:Lars, zweifel bitte nicht deine Deutschkenntnisse an: Berlin ist als Servicewüste bekannt. Ich kann bestätigen, dass von den vielen Wohnorten (über 10), die ich in Deutschland hatte (mehrere Bundesländer) in Berlin der Kunde am unfreundlichsten behandelt wird.
Na-na-naaaaaa!!
Aufgesetzte Dauer-Freundlichkeit ist nunmal nicht unser Ding. ;-)

/annika
thorbinoxx

Beitrag von thorbinoxx »

naja, deshalb glaubt der berlina an sich ja auch, dass er den begriff pampig erfunden hat und nennt alles nich definierbare pampe, wobei er natuerlich beharlich die exsistenz v pamplona verleugnet...
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Man gewöhnt sich an die unfreundlichkeit der Berliner - ekstrem ist es für
mich eigentlich nur wenn ich aus dem Urlaub zurück komme und feststellen muss dass die Leute superunfreundlich sind.


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Lars Rune
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 18.06.2005, 02:46
Wohnort: Kopenhgen
Kontaktdaten:

billig indboforsikring

Beitrag von Lars Rune »

He he
Nja...die berliner sind nicht richtich unfreundlich. Aber viellecht nicht freundlich. Gibt es echt Berliner da? In Berlin? Aber ich finde die Berliner normaleweise toll.
Aber hier ein andere frage. Kennst du ein billig Hausratversicherung?
Eine basis versicherung für meine kleine wohnung, billig, gern am internet.
(Ich finde dass, mit einer mann (oder Frau) mit Kravat eine termin machen, ein bissen zu viel).
Nogen som ved en billig indboforsikring. Jeg vil bare ha den absolut billigst, højst nødvendige, til min nye lejlighed i Berlin. En "gør det selv- IKEA indboforsikring"? Er der mon noget internet-forskringsselskab i tyskland som laver indbo forskikringer?
Berlin - kopenhagen.