Valg af Krankenkasse på "E-106" formular ...

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Janaarup

Valg af Krankenkasse på "E-106" formular ...

Beitrag von Janaarup »

Kære læser...
Jeg bringer dette indlæg på Dansk, da selv mine tyske kolleger ikke har kunnet hjælpe. Derfor tror jeg at hjælpen skal hentes fra én af Jer danskere, der har været i samme situation.

Jeg forsøger kort at forklare:

Som udstationeret i Berlin for vort danske moderselskab, skal jeg ikke betale for sygesikring i Tyskland (op til 3 år).
Jeg har fuldstændig valgfrihed til at vælge sygehus, læge etc. i DK og DE.
Men men men...
Som bevis herfor har jeg fra min tidligere bopælskommune i DK medbragt en "E-106" formular, der blot skal afleveres på "det stedlige offentlige sygesikringskontor".
Hvordan skal den forstås??
Ved nogen om jeg frit kan vælge Krankenversicherung / Krankenkasse, eller om der findes én eller anden speciel "offentlig" som jeg skal benytte?
Og er det så "AOK" ??

Vil virkelig sætte pris på hjælp.
Har boet i Berlin nu i næste 3 mdr., og må erkende at jeg bl.a. grundet arbejdspres ikke har fået styr på dette endnu. Dog har jeg brugt efterhånden mange timer på at søge rundt på internette m.v. for at finde oplysninger. Her finder jeg også masser af oplysninger, men intet brugbart for "sådan én som mig" :-)

Lang forklaring - forhåbentlig findes en simpel løsning??

Sommerhilsen fra Jan
Berlin-Tempelhof
Zuletzt geändert von Janaarup am 27.04.2003, 19:56, insgesamt 1-mal geändert.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej Jan!

Jeg har nu boet i Berlin i snart 11 år, men har dog ikke haft problemet som du skildre.

Jeg har dog fundet folgende side:
http://www.eures-kompas.org/01-KOMPAS/Deutsch/Gemeinsam/E-numre.htm

Der står:" E 106 Formular für Anspruch auf Sachleistungen bei Krankheit
Bescheinigung des Anspruchs des Versicherten auf Sachleistungen bei Krankheit in einem anderen Land als dem, in dem die Versicherungsleistung normalerweise erbracht wird oder früher erbracht wurde. Gilt auch für Familienmitglieder. Der Vordruck ist für Personen bestimmt, die in einem anderen Land arbeiten. Bei vorausgehender Arbeitslosigkeit muss der Vordruck E 119 benutzt werden, wobei für Familienangehörige dann nach wie vor der E 106 gilt. Im Falle einer zeitlich befristeten Arbeit ist normalerweise der Vordruck E 111 zu verwenden."

Altså i Tyskland er det sådan, at din arbejdegiver forsikrer dig hos en sygesikring (han betaler halvdenen og du den anden halvdel af beløbet om måneden).

Nu er selvfølgelig spørgsmålet, hvor du er forsikret og hvem der forsikrer dig?

Måske gælder nedenstående for dig:
"Im Falle einer zeitlich befristeten Arbeit ist normalerweise der Vordruck E 111 zu verwenden."
....da du er udsendt af firmaet i danmark.
Er det rigtigt?

Det er rigtigt, at man kan vælge en hvilken som helst sygesikring man vil - og det behøver ikke være AOK der findes mange andre!
[url="http://directory.google.com/Top/World/Deutsch/Regional/Europa/Deutschland/Wirtschaft/Versicherungen/Krankenversicherungen/Gesetzliche/"]sygesikring[/url]

Hilsen
Maybritt
<font color=red>moderator</font id=red>


Bearbeitet von - maybritt am 28.04.2003 08:57:47
Zuletzt geändert von maybritt h am 27.04.2003, 20:44, insgesamt 1-mal geändert.
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Janaarup

Beitrag von Janaarup »

Kære Maybritt,

Tusind tak for dit svar :-)

Umiddelbart ser det ud til at jeg blot kan aflevere min E-106 formular hos en selvvalgt Krankenkasse. Det er rigtigt forstået at jeg er udstationeret (for 3 år) - så jeg får det nok at vide, hvis jeg skulle have haft en E-111 i stedet.
Når jeg engang er kommet helt på plads, vil jeg lave en "Formular-guide" med alle punkter man skal, kan og bør i forbindelse med flytning fra DK til DE, med links til div. sider, alt fra læge, tandlæge, sygesikring, opholds og arbejdstilladelse etc. etc. - for jeg synes ærlig talt det er noget af en opgave at komme på plads.

Endnu engang tak for hjælpen

:-) Jan
Zuletzt geändert von Janaarup am 27.04.2003, 22:02, insgesamt 1-mal geändert.
Martin H.

Beitrag von Martin H. »

Hej Jan,

det ville være smukt, hvis du har tid/lyst til at udarbejde en sådan "formular-guide" til Tyskland, som vi må offentliggøre her på Tysk.dk

Jeg har selv for tre år siden skrevet en lille artikel om nogle råd - men den er muligvis blevet lidt forældet her i år 2003: www.tysk.dk/raad.shtml
Desuden dækker min artikel ikke området med udstationering (for dansk virksomhed) i Tyskland. Udstationering er et kapitel for sig selv - med egne regler.

I øvrigt er det min erfaring, at lokale danske myndigheder (bopælskommuner, danske fagforeninger etc.) ikke ved så meget om reglerne for sygeforsikring, arbejdsløshedsforsikring etc. i Tyskland. De ved sjældent, at der er fundamental forskel på den danske 100% skatte-finansierede sygeforsikring med det gule sygesikringskort i modsætning til den tyske individuelle finansiering af hospitalsophold og lægebesøg fra de forskellige tyske "Krankenkassen", som Maybritt også nævner.

hilsen
Martin
Zuletzt geändert von Martin H. am 28.04.2003, 06:47, insgesamt 1-mal geändert.
Bliksted

Beitrag von Bliksted »

Kaere Alle,

Jeg har en smule at tilfoeje som maaske kan hjaelpe andre.

Vi er udstationeret i Tyskland af dansk firma (E128) og tog kontakt til AOK + en anden Krankenkasse. De fortalte at HVER gang vi fik brug for laegehjaelp skulle vi foerst komme til dem, vise vores E128, udfylde formularer osv. og endelig faa papir til laege .... Det er IKKE loegn - men jo ikke lige det man har brug for naar/hvis man er syg!!!

Til alt held fik jeg ogsaa snakket med "Teknische Krankenkasse" (TKK) som var anderledes fleksible. Hos TKK faar man udstedt et bevis for et kvartal af gangen.

Konklusion: I maa endelig ikke affinde jer sig med at skulle forbi Krankenkasse foer hvert laegebesoeg!

Note: Tilsyneladende kan man ikke bruge E128 til "privat krankenfersicherung", saa ordlyden paa E128 er altsaa lidt misvisende: "sygekasse efter eget valg".

Mvh,
Mikael - Bremen

PS! undskyld mange gange for evt. misbrug af tysk sprog og stavning ;-)
Zuletzt geändert von Bliksted am 01.06.2004, 14:17, insgesamt 1-mal geändert.
hellesussi
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 12.01.2008, 16:01

formular guide

Beitrag von hellesussi »

Janaarup hat geschrieben:Kære Maybritt,

Tusind tak for dit svar :-)

Umiddelbart ser det ud til at jeg blot kan aflevere min E-106 formular hos en selvvalgt Krankenkasse. Det er rigtigt forstået at jeg er udstationeret (for 3 år) - så jeg får det nok at vide, hvis jeg skulle have haft en E-111 i stedet.
Når jeg engang er kommet helt på plads, vil jeg lave en "Formular-guide" med alle punkter man skal, kan og bør i forbindelse med flytning fra DK til DE, med links til div. sider, alt fra læge, tandlæge, sygesikring, opholds og arbejdstilladelse etc. etc. - for jeg synes ærlig talt det er noget af en opgave at komme på plads.

Endnu engang tak for hjælpen

:-) Jan
Hej Jan :)
Ville høre om du har lavet den formular guide, da vi også har det noget svært med diverse formularer som skal med til Tyskland. Vi flytter til Tyskland 1 marts, min mand skal arbejde i DK, men jeg er unden job eller indtægt, men mener nok at jeg og børn så hører under mandens sygesikring som han må betale til i Tysklandekstra , selvom han også er i sygesikring i DK.

Hej fra Hellesussi :)