Tysk vin ukendt i Danmark

Handel, karriere, brancher, eksport, import, produkter, messer o.s.v.
silodansker

Tysk vin ukendt i Danmark

Beitrag von silodansker »

Jeg undrer mig gul og blå over, at der ikke findes god tysk vin i de danske forretninger (jeg taler ikke om Liebfrauenmilch eller den slags fusel). Når danskere taler om vin, mener de næsten altid fransk og rød. Der er også O.K. men der findes SÅ MANGE FREMRAGENDE tyske hvidvine, f.eks. fra Baden, Rheingau og Franken, at de burde kunne fås her.
Er der ingen vinimportør, der tør binde an med den slags ? Er det den samme historie som med jougurten, som danskerne bare ikke ville have, fordi den er for ukendt ? Eller har jeg bare ikke fundet den rigtige forretning (måske endda i København) ?
Hils
Silodansker
Zuletzt geändert von silodansker am 12.10.2002, 12:08, insgesamt 1-mal geändert.
roskilde

Beitrag von roskilde »

Hej,
Her kan du finde tysk-vin importvirksomheder
http://www.tyskdanskehandelskammer.dk/importorer.htm

Måske er det nogle til dig?

Med venlig hilsen,
Matthias Jensen
Zuletzt geändert von roskilde am 12.10.2002, 12:39, insgesamt 1-mal geändert.
Benutzeravatar
Lars J. Helbo
Mitglied
Beiträge: 7370
Registriert: 23.06.2002, 22:08
Wohnort: Sall
Kontaktdaten:

Beitrag von Lars J. Helbo »

Er problemet ikke også, at folk i Baden, Rheingau og Franken drikker deres vin selv? Hvis du går ind i en forretning i Schleswig-Holstein eller Niedersachsen er udvalget af god tysk vin oftest også ret begrænset.
Zuletzt geändert von Lars J. Helbo am 12.10.2002, 13:30, insgesamt 1-mal geändert.
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
silodansker

Beitrag von silodansker »

Det kan jeg ikke bekræfte. Jeg mener at kunne finde de fleste sorter i de store (tyske) supermarkeder overalt.
Zuletzt geändert von silodansker am 12.10.2002, 20:17, insgesamt 1-mal geändert.
Martin H.

Beitrag von Martin H. »

Hej!
Interesant emne! Jeg har faktisk gået og overvejet at skrive en om det her på Tysk.dk - men nu bliver det i stedet for et indlæg her i forum.

Jeg har ligesom ”ljhelbo”(Lars) erfaring fra Schleswig-Holstein med at f.eks. nogle supermarkeder i Flensburg også hovedsageligt kun har tyske vin – i stil med ”liebfraumilch” og "lieblich" sukkervand!
Dog har jeg i storbyerne Berlin og Hamburg oplevet, at selv i supermarkederne er det muligt at finde et stort udvalg af tyske kvalitetsvine.

I Københavns-området ser jeg også kun sjældent tyske vine hos de danske vinhandlere eller i de store danske supermarkedskæder. I hvert fald har jeg tit spurgt forgæves efter en god, tør tysk vin til rimelige penge.

Tyske vine har i mange år haft en dårligt image blandt danske vindrikkere og forbrugere. Og det er på trods af at Tyskland har en lang historisk tradition for at producere kvalitetsvine.
Jeg har fundet noget ny interessant statistik i en database på nettet:
Den tyske vinproduktion består af ca. 75 procent hvidvin og ca. 25 procent rødvin. Kun ca. ¼ del af vinproduktionen eksporteres – resten drikkes af hjemmemarkedet i Tyskland.
Danmark er Tysklands sjette største eksportmarked for vin – så det er åbenbart ikke kun i Danmark at tysk vin har et liebfraumilch-agtigt image. Tysk vin har åbenbart haft det generelt svært på de europæiske eksportmarkeder i de senere årtier.

I de sidste år har der været tysk vinmesse om foråret i den gamle børsbygning i København. Her er der blevet der arbejdet for at give tysk vin et bedre image. På vinmessen i Danmark har de tyske vine fået gode anmeldelser i den danske presse og i danske vinklubber – så formentlig holder danskerne snart op med at undervurdere tysk vin (?)Jeg deltog selv i vinsmagningen i år på messen – og uden at være vinkender/feinschmecker – vil jeg også sige - at der produceres mange velsmagende vine i Tyskland. Især de tørre tyske hvidvin kunne jeg godt li' :-)

Martin
[img]http://www.tysk.dk/billeder/weisswein-franken.gif[/img]
Zuletzt geändert von Martin H. am 12.10.2002, 23:13, insgesamt 1-mal geändert.
michael s
Mitglied
Beiträge: 60
Registriert: 02.06.2002, 18:53
Wohnort: Karschau, Deutschland

Beitrag von michael s »

det er en vinbutik i aalborg city.
Der er "mange" tyske vin, hvid og röd
Michael
Zuletzt geändert von michael s am 13.10.2002, 11:01, insgesamt 1-mal geändert.
med venlig hilsen
Michael
UlrikeM

Beitrag von UlrikeM »

Der findes en ny dansk(!) bog om tyske vine fra Finn Klysner: "Tyske vine - tradition og fornyelse" (349 kr.) Han beskriver Tysklands "vinhistorie", vinlov, druesorter og vinregionerne. www.vinavisen.dk skriver: "Alle vinbønder, der er værd at nævne, bliver beskrevet, så man næsten bliver dus med dem og deres vine, og bogen vil således også være en fortræffelig rejseguide, hvis man vil udforske tysk vin og købe flasker med hjem"
Zuletzt geändert von UlrikeM am 17.10.2002, 09:27, insgesamt 1-mal geändert.
brandborg

Beitrag von brandborg »

Manfred Crety (tysker bosat i DK) importerer nogle få, udvalgte vine til rimelige priser.
Han har hjemmesiden www.cretysk.dk
Zuletzt geändert von brandborg am 25.11.2002, 14:11, insgesamt 1-mal geändert.
Hallum

Beitrag von Hallum »

Det er rigtigt at det er meget svært at få gode tyske vine i Danmark. Det skyldes delvist at danskerne kun kender til de billige meget søde vine og derfor kræver det et meget stort oplysningsarbejde for at ændre på danskernes indstilling til tysk vin.
Dette vil vi forsøge at ændre på, derfor åbner der den 17 marts, på Gl. Kongevej 51, en vinbar med tyske vine som man kan drikke glas vis som det er normalt i Tyskland. Hvis man så kan lide vinen kan man gå ind i vin forretnigen ved siden af og købe en eller flere flasker til normal forretnings pris.
Vi vil have vine fra alle de tyske vin distrikter det betyder at vi vil have omkring 100 forskellige tyske vine i alle prisklasser, både røde og hvide. Ud over vinen vil det også være muligt at købe diverse tyske specialiteter, eller at få bestilt ting hjem fra Tyskland.
Forettningen hedder Bei Möbius og ligger, som sagt, på Gl. Kongevej 51 i Kbh. det vil også være muligt at bestille vin på internettet. Den er også først klar den 17 marts.

Vi glæder os til at se jer til et glas godt tysk vin

Med venlig hilsen

Jan Hallum Hansen
<font color=red>
------------
<font size=1>Internet-adresse slettet. Tillades kun som kommcericel annonce, af Martin, redaktør Tysk.dk & DK-forum.de 1.03.2004</font id=size1></font id=red>
Zuletzt geändert von Hallum am 29.02.2004, 17:45, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej allesammen!
Som en, der har lärt at elske en god vin fra baden, Württemberg og Franken kan jeg bare bekräfte at deres vin (d.v.s. 1. dem, der er rigtigt gode og 2. fra de smaa landsbyer) bliver drukket af befolkningen selv.
Det var allerede nästen umuligt og kun i de virkeligt store forretninger at finde frem til de vinsorter jeg kendte fra mit ophold dernede.

En grund kan ogsaa väre mangelnd einteresse i de saakaldte "sure" vine, nordtysker foreträkker for det meste södere. mildere sorter - og saa falder de nävnte omraader fra.

God aften fra en, der ind i mellem ogsaa savner en rigtigt godt vin -- Ursel, DK
Zuletzt geändert von Ursel am 29.02.2004, 21:01, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Jeg mener, tysk vin har det image i Danmark, som den fortjener. Thi de tyske producenter og forhandlere er ligeglade med forbrugerne og gider ikke oplyse om vinens karakter og anvendelse på bagsideetiketten på dansk el. engelsk. For hvis man bare engang har købt en vin for dyre penge for at servere den til fisk, og så viser vinen sig at være sød, så er kapitlet lukket.

Jeg er selv sydtysker og savner de tørre, fyldig-friske hvidvine uden brutal fadlagringssmag i den grad. Men jeg gider ikke tage disse vanetænkere i forsvar.

Jeg glæder mig til Bei Möbius's åbning.
Zuletzt geändert von MichaelD am 01.03.2004, 13:47, insgesamt 1-mal geändert.
Grüsse
Michael
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Til de, der er vide lidt mere om tysk vin, anbefaler jeg hjemmesiden for Deutsches Weininstitut. Her deres statistik:
http://www.deutscheweine.de/PDFs/Statistik2003-2004.pdf
Det fremgår bl.a.,
- at danskere i dag drikker ca. 25% mere vin end tyskere forholdsmæssigt set,
- at den tyske vins andel i Tyskland er faldet fra 62% til ca. 45% de seneste 8-10 år,
- at Danmark er det identificerede land i verden, der importerer de billigste kvaliteter fra Tyskland, mens schweizere betaler i gns. mere end 7 gange så meget. Ovenikøbet faldt kvaliteten ifg. denne tabel i DK med 16% fra 2001 til 2002, mens gennemsnittet over alle lande steg med 4,5% - ikke mindst pga. udviklingen i USA og GB.
Zuletzt geändert von MichaelD am 01.03.2004, 14:43, insgesamt 1-mal geändert.
Grüsse
Michael
kkragh

Beitrag von kkragh »

Til alle "vinelskere"
Desvärre er der mange her i forum der har et forkert syn pä tyske vine! Jeg er selvständig vinsälger i Tyskland og jeg köre ud til kunderne sä de kan smage pä vinen för de bestiller! Den tyske vinkultur er anderledes end her i DK.! Vinkendere köber ikke vin i Supermarkederne, de vil smage för et köb! Trenden her i Tyskland er ikke söde vine, men meget törre vine (Barrique) og der findes rigtig mange gode fra Rheinhessen, An der Ahr,Pfalz og Saarland! De nävnte vinomräder Franken, Baden-Baden, Rheingau og Mosel er mest kendt for deres "sukkervine". Her er der tale om masseproduktion og bliver for det meste solgt i Discounter som Aldi, Lidl eller Plus! Naturligvis er der ogsä undtagelser, og jeg kan kun anbefale et besög pä et vingods! Jeg häber at flere vil fä öjnene op for den gode kvalitetsvin fra Tyskland og at man ikke bliver forskräkket over prisen! En god internetside med mange oplysninger om nye vine og trend er; http://www.wein-plus.de
med venlig hilsen
Karsten Kragh
joe100
Mitglied
Beiträge: 709
Registriert: 11.10.2004, 17:52
Wohnort: nrw, Deutschland

Beitrag von joe100 »

Hej Silodansker !

Det stemme !! Jeg er tysk og rejse arbejdsmæssig ever hele verden i mange år. So jeg finde mange "tyske dag" eller "tyske uge" i hotels. Altid du finde "Liebraumilch" som typisk tyske vin.
Det er det dårligste tyske vin og blive ikke sælgt i Tyskland.

Forhåbentlig du findest en rigtig god tysk vin i København.

Hils
joe100
Christian
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 30.01.2003, 17:17
Wohnort: Halle/Westf., Deutschland

Beitrag von Christian »

@ MichaelD, du hast insofern Recht, als dass in den Supermärkten leider immer noch Billigweine verkauft werden. Insgesamt haben die deutschen Winzer aber in den letzten Jahren erheblich an Qualität zugelegt, was sich ja auch auf die Preise auswirkt; Ein guter Riesling kostet heute mindestens 8 €, ein Preis, den man noch vor wenigen Jahren in DM bezahlte, aber die Qualität ist tatsächlich deutlich besser!
@ alle:
Guten Wein findet man nur bei einer Weinprobe heraus. In den Anbaugebieten findet man leicht einen kleineren Winzer, der nach einer Probe Wein zu vertretbaren Preisen verkauft.
Og det er desværre sandt: Det er ikke nemt at købe en god tysk vin i Danmark.
Christian